Fixa pappersmatningen Laserjet 5L

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
badtastex
Inlägg: 1108
Blev medlem: 17 februari 2007, 10:16:33
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Köpte precis en 5L för 100kr - skall prova om jag måste utföra denna service.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Kom gärna med lite feed om hur det gick, om du måste utföra det.

Gäller alla som gör det... :wink:
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Utomordentlig guide!

För kännedom beställde jag gratis ett sk "Customer Installable Separation Pad Kit" (http://www.hp.com/support/ljsepkit/) till min 6L för några år sedan.
Kit:et bestod endast av en speciellt utformad pappbit med en klisterkudde på. Denna fördes ned i pappersbanan och fästes mha klisterkudden.

Det fixade alla matningsproblem jag hade med skrivaren, löjligt enkelt. Tyvärr verkar HP ha lagt ned distributionen av den lilla pappbiten, och den lär vara bedrövligt klurig att få ut hel, för mätning och kopiering, när den väl är installerad.

Är väldigt lik denna
BJ
Inlägg: 8271
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Så det beror på dåliga rullar och kuddar... Det kan nog stämma om man har en skrivare som är lite gammal. Jag vet inte när den där modellen kom.
Men jag har sett ganska nya skrivare som har tagit en hel bunt med papper, och då kan det ju inte vara utslitet direkt.
Jag kommer inte ihåg om det var HP eller Canon eller båda.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag hade problem med duplexcenheten till min Laserjet 5000. Efter sökning på nätet så hittade jag tipset att spraya WD40 på alla gummirullar, det funkade jättebra. Men ha en slut/sunkig toner i för de första 20 sidorna efteråt...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Gummirullarna i skrivare får till slut sämre grepp då gummit torkar ut. Frågan är dock bara om det händer innan man köpt en ny eller ej och är den en gummirulle som tar hand om inmatningen av papperet så kommer då inget papper in. På min Canon så är just den rullen som matar in papperet av en väldigt mjuk gummisort som efter ett antal år inte längre har kvar sin strävhet så att den får problem med att mata in papperet men jag har skrivaren stående på ett fönsterbräde rakt ovanför ett element som nog kan vara en stor bidragande orsak till det. Men det är inga problem när det blir för jag tar bara och kletar på en del sådant där som används till gummilister på bilar som gör att dessa håller sig mjuka. Efter att det sugits in i gummit så fungerar det sedan i 3 - 4 år igen. Har haft skrivaren i 6 - 7 år och har fått göra det bara 2 ggr och det överlever jag, det tar dessutom bara en knapp 10 min varje gång.
kottich
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 oktober 2007, 15:49:42
Ort: Uppsala

Inlägg av kottich »

Jag beställde ett kit till min 6l och skruvade och fixade efter guiden och det verkade som om allt gått bra ändå tills jag skulle testa skrivaren.

Först så tog den mer än ett papper och sen ville den inte alls ta papper. Nu fastnar pappret i inmatningen och det låter som om själva "rullen" kämpar med att dra fram pappret men att något annat håller i det. (även om det bara är ett papper). Jag har skruvat och kollat så att allting sitter rätt men jag hittar inget fel! Otroligt frustrerande!

Så här ser det ut när pappret fastnar:
Bild

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?

/Kottich
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Det ser lite ut som om du skulle slarvat med punkt 23.
Då vad jag kan se så saknas det tryck på matarrullarna, eftersom pappret vikit sig uppåt på mitten.
kottich
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 oktober 2007, 15:49:42
Ort: Uppsala

Inlägg av kottich »

Alltså då man ska trycka tillbaka "allting". Jag har försökt att verkligen passa in den i hålen, och det har sett ut som om den suttit rätt, eftersom skruvarna har gått in. Men jag ska ta lös enheten och göra ett nytt försök!
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Jo, hålen brukar inte vara nått problem, det är att få in plastdelarna som man skall trycka ihop så dom kommer in bakom plåten. Kommer dom inte in där bakom så ger dom inget tryck mot pappret mot matarvalsarna.
kottich
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 oktober 2007, 15:49:42
Ort: Uppsala

Inlägg av kottich »

Jag testade att flytta runt "gummirullen" ett halvt varv och då tog den pappret. Men om jag har flera papper i så tar den först ett och sen när det är halvt ute så tar den nästa och så stannar skrivaren.

Kör jag bara ett papper så går det genom skrivaren men det blir ingen utskrift på det.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Valsen som sitter i tonern ?
Valsen som sitter i skrivaren ?

Inga kuggar som hoppat snett eller så ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Efter att ha läst detta så är jag GLAD att jag inte försökte mej på allt det jobbet själv, utan skrotade skrivaren och köpte en annan laser istället.

..Eller ja,den står kvar i garderoben, nån som vill köpa billigt ? funkar bra så länge man singelmatar papper :)
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Inlägg av StigH »

Supportkitet man får gratis från HP var helt värdelöst.. Har både 5L och 6L Samma usla matning. *suck*.
Nu när en b/w laser kostar nästan inget kan det ju vara på sin plats att byta.
men, om man som jag har ett halvdussin tonerkassetter i lager är jobbet värt en del, och utskrifterna blir billiga.
Toner kostar - forfarande!
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

StigH, då tror jag du hade otur, ett annat fel eller så var det handhavande. Vi fixade våra tre 6L med HP:s gratiskit, och har knappt haft en enda felmatning på flera år.
Skriv svar