Etsning med maskeringsplast

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
hadoque
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 november 2003, 13:37:40
Ort: Stockholm

Etsning med maskeringsplast

Inlägg av hadoque »

Hej
Här är en lite annorlunda (tror jag, har inte sett den beskriven någonstans) metod för etsning av kretskort.

Min pappa jobbar på ett företag som gör skyltar och fönsterdekor. De har en plotter utrustad med skalpell som skär ut plasten de ska göra skyltarna med.
Jag bad honom skära ut en kretskortslayout i maskeringsplast.
Bild 1 visar hur maskeringsplasten ser ut när det "vita" i layouten är bortrensad. Jag gjorde det med en skalpell och det var ganska pilligt. Som tur var fick jag tre exemplar av det utskurna, eftersom några småbanor hängde med i bara farten. Jag kunde då plocka ut nya från ett av de andra exen.
Bild
Efter att man rensat ska man föra över plasten till papperstejp. Man stryker över tejpen hårt med hjälp av ett plastkort, se bild 2 och 3. Se till att det inte finns några bubblor eller ojämnheter. Klipp till papperstejpen.
Bild
Bild
Nu drar man bort papperstejpen från arket med maskeringsplast, och ser till att plasten sitter kvar mot tejpen, kräver lite extra pill. Om en bit plast inte vill följa med, kan man gnugga papperstejpen mot den med den trubbiga änden av skalpellen.

Lägg papperstejpen jämn mot kopparytan på laminatet, och stryk ut med ett plastkort så jämnt som möjligt. Bild 4.
Bild
Dra bort papperstejpen så att maskeringsplasten blir kvar på laminatet, bild 5.
Bild
Jag vet inte om det är nödvändigt, men jag lade en plastficka över laminatet och strök ordentligt hårt mot plasten, så att den verkligen skulle sitta bra mot kopparen.

Nu är det bara att etsa som vanligt. När etsningen är klar är det bara att skölja i vatten och pilla bort maskeringsplasten från kopparbanorna. Resultatet syns i bild 6.
Bild
Metoden är ju lite speciell, eftersom den kräver en plotter med kniv. Har man inte tillgång till det kan man säkert få något företag att fixa det billigt, det kan inte vara dyrt. Det är dock pilligt och ganska tidskrävande, och passar verkligen inte om man ska göra många eller stora kort. Det passade mig bra då jag inte har tillgång till UV-ljusbox och inte gör kretskort särskilt ofta.

De tunnaste banorna på mitt kort är ca 0,7 mm, och de ser helt intakta och fina ut.

Jag kan lägga till att jag lyckades bra på mitt första försök, så det är inga svåra grejor det här.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

:tumupp: alltid kul med innovativa metoder

det jag ser som en nackdel är att jag gärna vill ha hålen så man får borranvisning, men man kanske får andra fördelar på detta sättet, hur ser kanterna ut efter etsningen??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra idé! :)

Tänkte på detta när jag såg en vinylskärare i en annan tråd. Kul att det fungerar. :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> den kräver en plotter med kniv...

"Finsk plotter" ?? :D
Användarvisningsbild
hadoque
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 november 2003, 13:37:40
Ort: Stockholm

Inlägg av hadoque »

grym skrev::tumupp: alltid kul med innovativa metoder

det jag ser som en nackdel är att jag gärna vill ha hålen så man får borranvisning, men man kanske får andra fördelar på detta sättet, hur ser kanterna ut efter etsningen??
Ja, det är helt klart en nackdel. Jag markerade var hålen skulle vara efteråt, med en syl. Det funkar bra, men tar ju extra tid.

Kanterna ser faktiskt helt perfekta ut. Har tyvärr ingen makrofunktion på kameran, så ni får lita på mitt ord :)
Skriv svar