Kedje-kugg-kuggremhsjul, avståndstricket från Glittermek

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kedje-kugg-kuggremhsjul, avståndstricket från Glittermek

Inlägg av Smoothmachines »

För dig med pelarborr, helst med koordinatbord.

Hur svårt är det inte att bestämma avstånd mellan diverse hjul som ska lira ihop?
Kuggremmar är extremt kinkiga, skillnad mellan spännt och slakt är minimal, för att inte tala om hur noga det är med kuggar.

Kollegan Albin kom på ett trick när han satt ihop begagnade kuggar till en plan nedväxling som drog fram termopapperrullar i en hemmabyggd skrivare.

Gör hål och fäst första kugg/hjul så den snurrar på sin plats.
Ta en bit axel, silverstål eller ngt tight du svarvat själv, stoppar in det i axelhålet i andra kuggen/hjulet man ska få ner.
Fäst den i chucken, sänk den med pelarborren till ingrepp mot föregående, ratta tills det lirar perfekt, snurra på transmissionen och känn, lyssna på kuggarna. (har du kuggrem eller kedjehjul ska du montera rem/kedja och spänna tills det är perfekt).
Lås bordet, ta upp chucken, ta ut axeln, bytt mot borr (helst dubb-borr först), borra!
Voila, du har perfekt ställda grejor som du inte behöver få huvudvärk av!
För att få ner axlar, lager och sånt i godset kan man ha cylindriskt fastsättning (Loctite), inte gänga eller spänna.
På med cylindrisk fastsättningsgeggan, i med axelbiten/lagret i godset, ska det vara en kugg på axeln blir det bricka och starlock, latast vinner!

Litet edit om att snurra på grejorna och stoppa i chuck...

(Det blir mycket på en gång de dagarna jag skriver, sedan skriver jag inte alls på ett tag :wink: )
Senast redigerad av Smoothmachines 1 maj 2007, 16:39:40, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

En riktigt smart ide, den lägger jag i "bra å ha lådan". :)
Skriv svar