Agstu.se Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.43 2018-04-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18.48 2004-05-17 

Blev medlem: 15.02 2003-05-27
Inlägg: 2712
Ort: linköping
Del två i ubildningsradions nya gör-det-själv-serie... :)

När man lyckats etsa ett riktigt bra kretskort så vill man nog löda dit lite saker på det också. En del ytmonterade saker kan vara lite knepiga, men här kommer några tips.

Först behöver man sånt här:

Bild

Flussmedel gör en enorm skillnad. Har man det i spray-format så kan man även lägga på ett tunnt lager direkt efter man borrat och tvättat av fotoresisten. Det blir lätt att löda på kortet och det skyddar mot oxidering.

Avlödningsfläta är också en väldigt bra uppfinning, liksom den här pincetten...

Bild

Chipkondensatorer, motstånd och andra småprylar är ganska lätta att löda om man bara kan få dom att sitta fast medan man löder. Enklaste lösningen jag hittat är att helt enkelt klämma fast komponenten med en "normalt stängd" pincett. När man lött ena sidan kan man ta bort pincetten och löda den andra.

Bild

I det här fallet var det en kondensator i storlek 0603.

Bild

För att få större chip att sitta still brukar jag sätta en liten klump häftmassa under och sedan noga passa in chipet på kortet.

Det här är en TQFP-100, med centrumavstånd mellan pinnarna på 0.65mm.

Bild

När man är säker på att chipset sitter rätt kan man dränka pinnarna i flussmedel och börja löda. Det går bra att löda 2-3 pinnar åt gången och det spelar ingen roll om det blir bryggor mellan pinnarna. Det kan vara bra att fästa chipet i två motstående hörn innan man gör klart en hel sida. Annars kan det hända att chipet flyttar på sig, och det är inte lätt att fixa till när en hel sida är lödd!

Bild

Överflödet av tenn suger man upp med flätan (som också bör innehålla rikligt med fluss). Bara lägg flätan över pads/pinnar och värm tills tennet börjar flyta.

Bild

Förhoppningsvis blir resultat något i den här stilen:

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.07 2004-05-17 

Blev medlem: 01.20 2004-02-27
Inlägg: 85
cyr=gud ;)

tackar tackar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.20 2004-05-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.40 2003-10-29
Inlägg: 301
DIY-kungen cyr har talat :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20.52 2004-05-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.50 2003-05-27
Inlägg: 3305
Ort: Sollentuna / Stockholm
annars kan man ju göra så här ;)
http://www.seattlerobotics.org/encoder/ ... en_art.htm

fina lödningar! men hade du inte lite mycket lod på kondensatorn? inte så lätt att få det perfekt iofs ;)

jag brukar ha färdiga kretskort som redan är belagda med tenn, då är det bara att stryka på flussmedel, hålla fast kretsen och dra över med lödkolven så sitter det :)

sen får man ju inte glömma att tvätta bort allt flussmedel i ett spritbad i ultraljudstvätten (som alla har hemma)

/Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.12 2004-05-17 

Blev medlem: 22.52 2003-05-27
Inlägg: 1305
Ort: Lund
tar man inte sönder komponenerna om man grillar de i ugnen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.25 2004-05-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.47 2003-05-31
Inlägg: 4941
Ort: Göteborg
Komponeneterna är ju gjorda för att grillas i ugnen en stund, det är så man gör kretskort industriellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.34 2004-05-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.56 2003-08-19
Inlägg: 1364
Ort: Järfälla
Ett tips när det gäller både ytmonterat och vanlig lödning av kretskort, värm upp kortet till 50 grader och håll det vamt innan ni börjar löda, mindre risk för att bränna sönder kort och komponenter och så går det mycket lättare att löda.
Man kan även limma kompnenterna, Elfas är dyrt http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019109.htm men använd inte så kallat snabblim, det bildas farliga gaser när du värmer det, cyangas tror jag det heter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22.53 2004-05-17 

Blev medlem: 15.02 2003-05-27
Inlägg: 2712
Ort: linköping
strombom skrev:

fina lödningar! men hade du inte lite mycket lod på kondensatorn? inte så lätt att få det perfekt iofs ;)



hehe, jo... perfekt var det verkligen inte, men så länge det är 100% kontakt där det ska vara och 0% kortslutningar så är jag nöjd :)

Citera:
sen får man ju inte glömma att tvätta bort allt flussmedel i ett spritbad i ultraljudstvätten (som alla har hemma)


Jag brukar aldrig bry mig om att tvätta korten, utom när det ser alltför fult ut. Det beror på vilket flussmedel man använder, vissa kan nog skada kort/lödningar om man inte tvättar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07.32 2004-05-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.59 2003-05-27
Inlägg: 3882
Ort: Blekinge
Kanon CYR. Jag vill inte på nått sätt värka petig.
Men när jag tog försvarets maffigaste lödcertifikat, så fick vi lära oss ett perfekt knep för att löda IC-kretsar med många ben.

1: Flussa som fan som vanligt.
2: lägg en lite bula med lödtenn på kolven.
3: & sedan lägg kolven mot de första benen med bulan neråt, & släpa kolven över all benen längs med hela sidan.
När man drar kolven förbi alla benen så drar varje ben till sig exakt den mängd de behöver.
Oftast så blir de en brygga på de 2-3 sista benen, & den får man ju ta väck med lite fläta.
Men med lite övning så kan man lyckas dosera lödbulan så att den precis räcker till alla benen, & man kanske får 50 perfekta lödningar i ett svep på 3-4 sek.

För att förhindra bryggningar på de sista benen så kan man göra en lodtjuv direkt efter de sista benet. altså en koppar pad på ca3*3mm , som snor åt sig den resterande mängden lödtenn som finns kvar på kolven!.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.52 2004-05-18 

Blev medlem: 15.02 2003-05-27
Inlägg: 2712
Ort: linköping
Den metoden låter ännu bättre, men det funkar inget vidare för mig.

Vet inte om det är lödspetsen eller mig det är fel på, men hela tennklumpen har en förmåga att fastna efter några pinnar :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.52 2004-05-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.59 2003-05-27
Inlägg: 3882
Ort: Blekinge
Spetsen bör vara 1-2mm, & den måste ha en liten liten grop i sig, så att man inte plogar väck allt tenn mot benen.
Man bör svepa ca 1cm i sekunden.
Och de viktigaste av allt är att man har massvis med fluss, så snåla inte med de!.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.11 2004-05-18 

Blev medlem: 18.08 2004-02-03
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Citera:
den måste ha en liten liten grop i sig


Det har inte jag haft i någon lödspets sedan den gamla hederliga 'kopparspets-filnings-tiden'
:lol:

strombom skrev:


Måste erkänna att jag hade varit mer imponerad om det hade varit en krets med 0,5mm delning istället för 0,635 - vilket man kan löda för hand.
:roll:

Men snyggt blev det ju.

Man kan ju även använda lodpasta & varmluftspistol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.58 2004-05-18 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 7221
Ort: Solna
Ett tips för att få stora komponenter att sitta där dom ska är att lägga dit lite lod på några av lödytorna på motsatt sida. Lägg kretsen rätt och värm så den sitter fast på ett ställe. Man kan schystera den lite lätt även om den sitter fast på ett ställe, när man ha den som man vill så värmer man på motsatta sidan. Då har man den fast där man ska ha den.

Det var så jag lärde mig när jag tog mina certifikat.
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07.45 2004-05-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.59 2003-05-27
Inlägg: 3882
Ort: Blekinge
GeekJoan Hur många poäng fick du, av de satans petiga dårarna? Själv hamnade jag på 38 har jag för mig & tog 2,5 dagar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.49 2004-05-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2003-12-15
Inlägg: 176
Ort: Göteborg
Kanske lite "off topic" med vart tog ni erat cert? På ATS?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010