Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Snälla! ta bort bilderna i citatet :)
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

re:sharp

Inlägg av jbtvservice »

Förlåt!!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte bättre att du tar bort dom?
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Tips. Köp engångs grillspätt i trä på affären... utmärkta att hålla små komponenter på plats med eftersom de inte leder så mycket värme.
Coore
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 augusti 2005, 09:38:36
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Coore »

Även varmluft är en bra uppfinnig när man ska löda riktigt små komponenter.
Lödde några 89LPC9103, som är riktigt små, här om veckan och på den är benen under processorn, inga utstickande ben. Då var det att lägga lite tenn på alla paddar och sedan på med lite fluss, lägga processorn rätt och låta varmluften göra resten. Sen får man kanske ta till kolven i efterhand ifall det behövs mer tenn på något ben.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tips på hur man löder bort ytmonterade IC-kretsar

Har ni någon gång provat att löda bort en ytmonderad IC med lödfläta? Jag vet att det är ganska hopplöst. Jag fick lära mig att istället värma på ena sidan på kretsen (vi tar en SO8 som exempel) och lägga på mänger med tenn. Gör sedan samma grej på andra sidan, dvs lägg på väldigt mycket tenn. Sen är det bara vandra fram och tillbaka med kolven och värma på bägge sidorna och samtidigt knuffa lite på kretsen så lossnar den från paddarna.
Man behöver vara lite försiktig dock så man inte trycker för hårt för då kan paddarna följa med.
Grip
EF Sponsor
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:44:09

Inlägg av Grip »

Går även bra att lägga ett avklippt komponentben och tenn på den om det är en stor IC. Fungerar lika bra på hålmonterat som ytmonterat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När man löder keramiska kondingar ska man inte trycka lödkolvsspetsen på kondingen, eller trycka på den med något annat. Det uppstår mikrosprickor i vilka fukt tränger in och haverar vid värsta möjliga tillfälle.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Hur små komponenter vågar man prova med första gången man löder ytmonterat? sitter och knåpar ihop en shoppinglista till http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=13581
Lämplig dimension på lödspets?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett par saker jag har kommit underfund med som underlättar:
Brukar förtenna innan jag löder, använder "Flytande" tenn i spruta (Från ELFA) suger därefter upp överflödet med fläta.
Därefter räker det i princip att lägga på komponenten och värma på.

Beträffande IC-Kretsar särskillt 0,5mm TQFP (uCHip 18F8722) mfl, så är det nästan nödvändigt. (Det är bara att "Dra" spetsen sakta över benen så är det lött.)
Plockar ICkretsarna med en klibbsticka och passar in dem.
Klibbsticka till motstånd och kondingar funkar dock inte så bra, pincett/spetstång är bra till det.
Har prövat med att limma fast IC-Kretsar osv innan lödning, men resultatet blev inte bra.

Oumbärligt för mig i alla fall är en lampa med förstoringsglas, för att kunna se var benen hamnar, speciellt på 0,5 mm TQFP kan det vara rätt svårt att se om kretsen ligger riktigt.

Lödtenn, det tunnaste jag kan hitta.
Lödpenna, använder själv WSD81, med lite olika spetsar, oftast en mejselformad. Ibland smal spetsig.

Avlödning med fläta i kombination med en Tennsug med smal spets brukar inte vara några problem.
Dock beror det på vilket resultat man vill ha. Ofta så kvaddar man tyvärr kortet då limmet verkar smälta vid ca 150 grader eller så.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rossen: Får man föreslå en liten titt här? :wink: (Det står tillochmed högst upp när man går in i denna kategori.) Nåja, nog om det.

Lödspetsen bör vara så liten som möjligt. 1mm är ganska lagom. Skulle kunna tänka mig att 0.5mm är ännu bättre, men det har jag inte provat än.

När det gäller att lära sig löda ytmonterat:
Öva många gånger! Köp t.ex en massa ytmonterade motstånd i olika storlekar (så billiga som möjligt) och öva på ett trasigt kretskort, t.ex från en hårddisk. Ge inte upp även om det går åt skogen de första gångerna. Efter en stund kommer man på knepen och då går det snabbt lättare och lättare.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

*host* eeehm, ja just det :p Dags att öppna ögonen mao.

Tack för svaren/tipsen, ska skaffa spets asap och börja pilla.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Är det ingen här som gillar att löda ytmonterad med hetluft? Lodpasta och hetluft känns som den enklaste metoden förutom reflow... Tycker jag iaf, fördelen är att det inte krävs så mycket skicklighet för att lyckas då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har precis börjat med den metoden. Fungerar riktigt bra med varmluftspistol. Det tar inte så många sekunder att "löda" ett helt kort, så jag gillar metoden riktigt mycket. Nu gäller det bara att träna på att bli bättre och snabbare på att placera ut komponenterna, för det tar lång tid när man inte är van.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* När man fyllt 30 är detta den enda metoden för tillförlitliga lödningar på..... Att man kan råka blåsa iväg lodpastan och att det är lite tidsödande att plocka dit kompnenterna är nästan enda nackdelarna med metoden. En vaccumpincet är ett strålande hjälpmedel...
Skriv svar