Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=1725

Författare:  cyr [ 22.54 2004-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Har kladdat runt med att etsa egna kretskort ganska länge och har testat mig fram till en metod som ger riktigt bra resultat (tillräckligt bra för QFP-kapslar med 0.5mm pitch och ledare på ~8mil). Tänkte dela med mig till de som är intresserade. Obs att jag inte på påstår att det här är den bästa tänkbara metoden, bara att det funkar bra för mig.

Det blev en del bilder, så om någon stackare sitter med modem tar det nog att tag att ladda. För den som vill slösa extra mycket bandbredd går det att klicka på bilderna för att se originalfilerna (1600x1200, c:a 750kB).

1. Utskriften

Jag gör mina layouter i Eagle och skriver ut på en HP deskjet 930C. Givetvis så skrivs mönstret ut spegelvänt så att den utskrivna sidan hamnar mot kortet vid exponeringen.

Jag har tidigare testat både helt vanligt skrivarpapper och OH-film. Papper är billigt men inte speciellt transparent så det blir lång exponeringstid och ganska dåligt resultat. OH-film är teoretiskt det bästa (kort exponeringstid och hög kontrast), men är väldigt dyrt (åtminstone för bläckstråleskrivare). Dessutom har jag haft en del problem med OH, bland annat pyttesmå "hål" i utskriften och att bläcket släppt från filmen och fastnat på kretskortet!

Det papper jag använder nu är ett slags mellanting mellan vanligt papper och OH-film. "Drafting paper" kallas det på engelska, har faktiskt ingen aning om vad det rätta svenska namnet kan vara...

Bild

Det är halvtransparent och ger skarpare utskrifter än vanligt papper, samtidigt som det håller kvar bläcket ordentligt och är mycket billigare än OH-film. Kortet som ska etsas innehåller en TFQP100, en stiftlist och lite småsaker. De flesta ledarna är 10mil breda.

Mönstret till undersidan skrivs förstås också ut men innehåller mest bara ett stort jordplan så det är inte så himla intressant :)

Bild

Om det är ett dubbelsidigt kort så passar jag ihop de båda utskrifterna och tejpar...

Bild

2. Exponering

Till exponeringen har jag en UV-låda med fyra lysrör. Själva lådan är byggd av två tidsskriftssamlare från IKEA, och reflektorn är insidan av en chipspåse. :)

Bild

För att hålla mönstret ordentligt tryckt mot kretskortet under exponeringen använder jag en vakuum-ram som helt enkelt består av två plex-bitar (8mm tjocka) med en gummilist mellan. Slangen kopplas till en dammsugare för att suga ut luften. En smidigare (och tystare!) vakuum-pump vore trevligt ibland :)

Bild

Exponeringen tar c:a fem minuter per sida. Har inget lock på ljuslådan, så en svart t-shirt får skydda den övre sidan av kortet från ljus...

Bild

3. Framkallning

Inget konstigt här... använder framkallaren från Elfa, helt vanlig kautisksoda tror jag men en sån där liten påse räcker länge och man får rätt koncentration...

Bild

4. Etsning

Etstanken har jag byggt av plexiglas, fräst några spår och limmat ihop med snabbepoxy. Kan rekommendera något bättre lim!

Tanken har doppvärmare och luftbubblare, båda akvariumprylar...

Bild

Etsmedlet är också samma som Elfa säljer, natriumpersulfat.

Bild

5. Resultat

Såhär ser det färdigetsade kortet ut:

Bild

Att borra alla tråkiga hål får nog vänta till en annan dag... :)

Författare:  Melker [ 23.05 2004-05-12 ]
Inläggsrubrik: 

Ojojoj... Inget dåligt jobb det där inte! Riktigt härliga hemmagjorda lösningar du gjort också. Klart Imponerande (igen).

Författare:  strombom [ 23.47 2004-05-12 ]
Inläggsrubrik: 

du har ett jordplan under ic-kretsen och i den är det några via-hål, stämmer det? hur ansluter du via-hålen till kortets baksida ?

brukar du förvara ets-vätskan i ets-tanken ? såg att du hade en flaska i bakgrunden, men är det inte jobbigt att hälla över vätskan ? jag har förstört en del dyra kläder så i skolan (klantigt av mig), är livrädd för det... :oops: Hemma brukar jag etsa i en big-pac förpackning, riktigt illa men det går ju... de senaste projekten har jag dock beställt färdiga kretskort till.

när det gäller att borra hål så har jag en fungerande datorstyrd borrmaskin, det tar iofs minst lika lång tid att konfigurera den som att borra manuellt :roll: men det är mycket roligare !

ditt resultat var väldigt bra tycker jag! nu saknas bara förtenning, genomplätering och lödmask+lack ;) Särskilt bra är ju din vakuum-hållare !

/Johan

Författare:  cyr [ 00.37 2004-05-13 ]
Inläggsrubrik: 

Planet under chipet (på ovansidan av kortet) är VCC, och via-hålen går till kondensatorer på undersidan. Jag gör alla vias genom att löda trådar i hålen, under chip så använder jag bara en tunn tråd och löder den platt mot kortet.

Etsvätskan häller jag tillbaka, det går ganska lätt med en tratt...

CNC-borr vore riktigt nice! Dels för att man är lat men också för att få hålen mer exakt placerade... och för att det är coolt :)

Lödmask borde man egentligen kunna fixa, det ska finnas fotokänslig mask som kan sprayas eller lamineras på... vet inte var man får tag på det dock.

Genomplätera finns det också de som gör hemma (http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/), men det är kanske lite överkurs.

Författare:  rikkitikkitavi [ 18.00 2004-05-13 ]
Inläggsrubrik: 

var köper du laminatet? min uppfattning är att laminatet har stor betydelse för resultatet, kanske både p g a kvalitet och ålder (fotoresisten åldras)

elfa kretskort har gett bäst resultat enligt min uppfattning.

drafting paper är vanlig ritfilm. Har jag använt tidigare med bra resultat.

man kan om man vill superlyxa skicka layouten till en reprofirma som gör det till en layout med fotokänsligt film och emulsion. Kostar en del men ger absolut super resultat.

/rickard

Författare:  cyr [ 18.38 2004-05-13 ]
Inläggsrubrik: 

Använder laminat från Elfa eller BHIAB (som verkar ha precis samma).

Författare:  tusse [ 14.34 2004-05-14 ]
Inläggsrubrik: 

Helt suveränt alltså, viken häftig utrustning för etsning!!!
Skulle det inte vara bättre om luftbubblorna var lit utspridda.
En sådan tank måste jag bygga, det är skit att stå med en hink och skvalpa fram och tillbaka.
Är det någon som känner för att bygga egen UV-låda så har jag samtliga delar och fyra UV-lysrör som jag inte har full status på.
Ge mig ett bud via privata meddelanden, inte i forumet för jag tycker det inte är av allmänt intresse.

Bert

Författare:  cyr [ 14.54 2004-05-14 ]
Inläggsrubrik: 

Det är absolut sant att det är bättre med små utspridda bubblor, det hade jag också från början men luftstenen jag hade sprack sönder så jag har bara ett plaströr kvar som spottar ut sig den mesta luften på ett ställe. :)

En annan förbättring på tanken som vore bra är nåt system för att hålla fast korten. Som ni kanske ser så har jag bara en bit enledar-tråd lindad runt kortet. Egentligen skulle man ha någon slags ram som man fäste kortet i och som gjorde att man enkelt kunde rotera kortet för att få jämnare etsning...

Författare:  Fagge [ 15.03 2004-05-14 ]
Inläggsrubrik: 

"Genomplätera finns det också de som gör hemma ( http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/ ), men det är kanske lite överkurs."

Någon som kan förklara hur de funkar?, för jag begriper inte riktit!.

Författare:  cyr [ 15.24 2004-05-14 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns säkert någon bra site som visar med snygga bilder och allt, men principen är väl:

1. Ta ett vanligt laminat med koppar (men utan fotoresist).
2. Borra hålen.
3. Behandla med lite dyra kemikalier så att man får ett tunnt ledande lager inne i hålen.
4. Lägg på mer koppar på hela kortet (och i hålen) med elektrolys.
5. Lägg på fotoresist och etsa som vanligt.

Författare:  evert2 [ 16.45 2004-05-14 ]
Inläggsrubrik: 

Ett riktigt ETSamensarbete!

Författare:  Henrik [ 04.53 2004-05-15 ]
Inläggsrubrik: 

Kanonbeskrivning för den som undrar! Jag antar du caddar med eagle - varför använder du inte drill-aid.ulp för att "fylla igen" hålen så det blir lättare att centrera för borrningarna?

PS. Som tystare alternativ till vakuum kan man ju använda en tyngd... DS

Författare:  cyr [ 10.25 2004-05-15 ]
Inläggsrubrik: 

Har inte haft något större problem med att centrera hålen, men det kan vara ett bra tips ändå kanske.

Vikter kan man använda, eller klämmor... Men risken är att det ger ojämn tryck mot kortet så att det blir suddigt på vissa ställen.

Författare:  Johan.o [ 03.54 2004-05-16 ]
Inläggsrubrik: 

Använder du inte dubbla Oh filmer eller dyl?
Jag har märkt att att bara använda ett blad inte
ger tillräkligt mycket svärta. :shock:

VH/ Johan O

Författare:  mrmike [ 10.32 2004-05-16 ]
Inläggsrubrik: 

cyr: har du längre exponeringstid med de där kalkeringpappren jämfört med oh?

Författare:  Xyzzy [ 10.47 2004-05-16 ]
Inläggsrubrik: 

Cyr: vart får du tag på det där pappret? finns det i bokhandeln?

Författare:  cyr [ 11.05 2004-05-16 ]
Inläggsrubrik: 

Det räcker bra med ett lager för mig, men det är ganska viktigt att få rätt exponeringstid för bästa resultat. Lite för mycket så börjar man se tecken på överexponering.

Exponeringstiden är betydligt längre än med OH (men också betydligt kortare än vanligt skrivarpapper), kan inte riktigt säga hur mycket längre för det var ett tag sen jag använde OH och då hade jag inte vakuum-ramen. Det tjocka plexiglaset äter också upp en del UV...

Jag hittade pappret på Akademibokhandeln.

Författare:  Xyzzy [ 13.50 2004-05-16 ]
Inläggsrubrik: 

Okay, va bra, ska ta å' kolla upp det! Tackar!

Författare:  Ztefan [ 07.43 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Snyggt! Blev inspirerad att sätta igång och bygga en etstank nu, har funderat på det ett tag. Några frågor först bara :wink:
På bilderna ser det ut som du har använt ca 8mm (?)plexi till din tank, är det nödvändigt att ha så tjockt?
Vad har du för mått på tanken?
Sen en fråga om UV-lådan: Klarar man sig inte i dom flesta fall med två lysrör, för egen del så är det sällan jag etsar kort som är bredare än 10 cm. Som student har man ju en ganska ansträngd ekonomi :(

Författare:  strombom [ 08.10 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

jag har två lysrör i min låda... det har fungerat bra hittils i varje fall

här har du en fyra år gammal bild:
Bild
Bild
/Johan

Författare:  Ztefan [ 08.23 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Johan: Kanon, då blir det nog en 2-rörslåda för min del också. Hur långt avstånd har du mellan dina rör? Hur många watt är dom på?

Författare:  cyr [ 10.38 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hade också två rör från början, men "uppgraderade" till fyra för ett tag sen.

De är på 8W, finns på elfa och kjell.

Plexit i min tank är 4mm.

Författare:  matseng [ 16.29 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tittade lite på databladen till Elfas uv-lysrör. Där ser man att man ska inte kyla ett uv-lysrör allt för mycket för att få ut max effekt ur det.

100 % uteffekt får man när rörets temp är 50 grader. Vid rumstemperatur får man bara ut typ 25 % av maxeffekt.

Med andra ord ska man låta rören bli varma, precis som en gammal uv-(glöd)lampa, innan man använder dom för att exponera kortet med.

Författare:  karlstedt [ 18.15 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Du råkade inte ögna igenom något stycke där det stod ungefärlig "uppvärmningstid"?

Författare:  matseng [ 18.25 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Nje, så mycket stod det inte, det var bara ett diagram. Fast om man inte har en fläkt i lådan så borde det värma upp sig ganska fort tycker jag.

Författare:  tusse [ 20.43 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Min armatur.
Bild
Lite man tager vad man haver, den funkar bra med två lysrör.[/img]

Författare:  mullemeck [ 20.44 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

jag använder min IKEA skrivbordslampa för att belysa min kort...

Författare:  tusse [ 20.46 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Då har du väl tagit bort UV-filtret på lampan ?

Författare:  mullemeck [ 20.49 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

jo, skruvar såklart bort uv-filtret först...

Författare:  matseng [ 22.22 2004-05-17 ]
Inläggsrubrik: 

Jag trodde att alla nya glödlampor hade integrerat UV-skydd i själva glödlampan?

Författare:  ashsama [ 13.01 2004-05-21 ]
Inläggsrubrik: 

draftingfilm finns att köpa på farnell också.
ett tips om etsvätska är 1del väteperoxid - 1del saltsyra - 4delar vatten,
då går det undan och man behöver ingen bubbeltank/värmare. klartt på ett par minuter, lösningen går inte att spara på flaska och återanvända dock...

Författare:  mullemeck [ 21.50 2004-05-24 ]
Inläggsrubrik: 

Så du använder en vanlig skål till att framkalla med? försökte framkalla ett dubbelsidigt kretskort i en vanlig sån skål men den sidan som var neråt blev inte helt tillfredsställande, den funkar men ser inte så fin ut.. hur gör du med dubbelsidiga?

Författare:  cyr [ 00.31 2004-05-25 ]
Inläggsrubrik: 

Bara en vanlig skål, häller i framkallaren först (så att kortet inte ligger direkt mot botten) och så vänder jag kortet efter ett tag.

Inte haft några problem med framkallningen.

Författare:  mullemeck [ 14.34 2004-05-25 ]
Inläggsrubrik: 

okej, för när jag framkallade så försvann för mycket på baksidan, dock låg den nog platt mot botten mestadelen av tiden.. aja får prova hålla den lite uppe när jag ska framkalla nästa kort...

Författare:  Porto [ 17.24 2004-05-25 ]
Inläggsrubrik: 

Du tar en Skål och häller i 3dl vatten. Sedan tar du en kniv och ristar in på kanterna hur långt upp vattnet sträcker sig. När man skall framkalla ett kort upp till europaformat så häller man i varmt vatten från kranen upp till markeringarna. Sedan häller man i en tesked kaustiksoda från färgaffären och rör om.

Innan man doppar kortet, så borrar man ett litet hål (2mm) i ena hörnet och fäster en ca 3dm lång kopplingstråd (med plasten kvar) i hålet. Man placerar kortet i vätskan och håller i tråden så att man kan röra på kortet under framkallningen. Om det är ett dubbelsidigt kort så kan man lyfta lite i tråden så att kortet "simmar fritt" i vätskan så att bägge sidorna får sitt.

När det ser klart ut tar man upp kortet och sköljer av det, man kan ta ett finger och stryka av det tunna lager med rester som finns på ytan för att sedan lägga tillbaka kortet i 30 sekunder till i framkallningen.

Man spolar av kortet igen och slutligen så hänger man upp kortet i bubbelbadet (etstanken) med tråden. Man försöker hålla kortet i den del av tanken där det är mest bubblor, så går det fortare och man riskerar inte att ledarna går av. Ta sedan upp kortet och spola det i kallvatten.

Tanken kan man sedan förvara med vätskan i på balkongen/garaget eller liknande plats, (man får fylla på med lite vatten ibland) så det är bara att stoppa i sladden när det är dax nästa gång.

För att slippa slaska med kemikalier så kan man ju använda 2 st sådana här påsar som man häller i tanken medans bubblorna är igång - så blandas det alldeles ypperligt.

(Länkarna går till www.kjell.com)

Författare:  Michel [ 17.43 2004-05-25 ]
Inläggsrubrik: 

ashsama skrev:
ett tips om etsvätska är 1del väteperoxid - 1del saltsyra - 4delar vatten

Som killen i färgaffären utbrast:

Vaddå? Ska du blondera dig?

:roll:

Ja, och saltsyran har jag för att kunna ta bort det, om det inte blir bra - svarade jag.

Blond och tunnhårig som jag är...

Författare:  mullemeck [ 17.49 2004-05-25 ]
Inläggsrubrik: 

Ungefär hur mycket etsvätska går det åt för ett kort på sej 10x10cm?

om man återanvänder den så bör den ju bli mättat med koppar så småningom väll?

Författare:  Michel [ 16.05 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Citera:
Ungefär hur mycket etsvätska går det åt för ett kort på sej 10x10cm?

Beror på hur mycket koppar du ska ta bort.

1-1,5dl elfa pulver + 0,5L vatten för att ta bort en 25-40% koppar ifrån 1-2 dubbelsidiga europakort (vid 50 grader) funkar bra iallafall.
Har aldrig testat att använda sparad etsvätska eftersom jag inte har någon bra metod för att värma den. Utan värme och rotation på vätskan händer det inte mycket.

Författare:  mullemeck [ 16.10 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

håller på och bygger en Etstank av plexi nu, hittade en gammal luftpump och doppvärmare från vårt gamla akvarie. Luftpumpen är perfekt men dessvärre klarar bara doppvärmaren att ge 30 grader så jag får köpa en ny sådan...

Tror ni det skulle gå att ta en vanlig glasburk med plåtlock som man gör ett litet hål i och förvara etsvätskan där?

Författare:  Michel [ 18.46 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Michel skrev:
Beror på hur mycket koppar du ska ta bort.

(ja, jag kommenterar mina egna inlägg)

Jämför dom här två bilderna.
Default tutorialkort:
Bild
En liten putsning och ett jordplan;
Bild

(svart = koppar / vitt ska etsas bort)

Gissa vilken som går fortast och tar minst etsvätska?

Det finns mycket mer man kan göra för att påverka slutresultatet förutom att flytta ledare (som jag gjorde här) - som t.ex. att bredda ledare och lägga viahål från andra sidan av kortet till ställen där jordplanet inte 'kom igenom'.

Författare:  Ztefan [ 19.16 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Jag är också på jakt efter en lämplig doppvärmare, har möjlighet att få tag i en 100 wattare som har varit i ett akvarium, klarar den att värma vattnet till 50 grader tror ni?

Författare:  Robert Nielsen [ 19.50 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

tror bara att doppvärmare till akvarier går upp till 42grader

Författare:  Ztefan [ 19.57 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

ok, tack! Det var ju synd då det är ganska lätt att komma över billiga akvarie-doppvärmare.

Författare:  Robert Nielsen [ 20.04 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Men kolla på termoststen i doppvärmaren (ställbar) vilka områden den har.

Författare:  mullemeck [ 21.22 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

När jag rotade bland våra gammla akvariegrejor fann jag två doppvärmare, den ena gick mellan 18-30grader och den andra var helt inkapslad så man såg inget på de, har för mej att de endast va på typ 25W vilket kanske är lite lite..

Dock hittade jag en väldigt fin och rejäl luftpump som jag ska ha till etstanken som jag byggde ihop idag.

Hoppas att Plexilimmet inte löses upp av etsvätskan :? då blir det inte så kul...

Tanken blev ganska stor, typ 1,5liter rymmer den, så tror ni det skulle gå å spara etsvätskan i glasburkar med plåtlock som man gör ett litet hål i med en spik, och eventuellt sätter en liten tejpbit över..

Författare:  Ztefan [ 22.04 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Glasburkar är bra att förvara etsvätskan i. Har också mina burkar lite ventilerade för säkerhets skull 8)
Jag är också lite fundersam över limmet till min blivande etstank,och hur det kommer att påverkas av vätskan.
Hittade ett foglim på claes ohlsons som ska tåla bensin och andra kemikalier, så det borde funka.

Författare:  karlstedt [ 23.50 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Angående doppvärmare för akvarium, jag har för mig att jag läst någon stans att man kan koppla bort termostaten?!?

Modda den lite... :D

Författare:  mullemeck [ 23.50 2004-05-26 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hade limmat lite dåligt så min tank läckte...

men hittade en tub silicon så nu borde det funka fint... ska försöka etsa första kortet i tanken i morron...

Författare:  mullemeck [ 15.39 2004-05-27 ]
Inläggsrubrik: 

Hjälp... nått gick åt H*EL*ETE....

Etsvätskan blev mörkgul efter nån minuts etsande?????

det ska den ju inte bli...

Nån som vet vad det kan bero på?

Till tanken har jag använt Plexiglas, plexilim och våtsilikon.
för att hålla nere luftslangen använde jag ståltråd.
Ståltråden var ganska äten på men kan den göra så att hela vätskan färgas gul?

Författare:  danei [ 16.12 2004-05-27 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, det kan nog vara det.

Författare:  mullemeck [ 16.52 2004-05-27 ]
Inläggsrubrik: 

Jo nu är det bekräftat det var ståltråden som gjorde att det blev gult..

etsade en liten platta i vanlig skål och testade efter lägga i ståltråd och då blev vätskan gulaktig...

aja då har man lärt sig nått till nästa gång...

Författare:  Michel [ 20.12 2004-05-27 ]
Inläggsrubrik: 

Jag konstaterade igår att:
Det är billigare att köpa clipframe's på ClasO än plexi - och dom finns i bättre storlekar.
Stål-epoxy verkar inte riktigt hållfast i 50-gradig natriumpersulfat.
Aluminium klarar sig bra dock.

Doppvärmaren på ClasO skulle nog 'rosta' på nolltid om man använde den.

Min tank kommer att bestå av 4st sidor glas och en botten av aluminium - som sedan kommer att ställas på en (spis)platta för värmehållning.

Får se först om mitt akvariesilikon klarar natriumpersulfatet bara.

Någon kemihjärna som vet vad som man eventuellt skulle kunna använda för att få den att även hålla för etsmetoden 'väteperoxid och saltsyra'?
Går det ens?
Glaset klarar sig, men fogarna?

Författare:  mullemeck [ 21.12 2004-05-27 ]
Inläggsrubrik: 

Tja silikon är ju ganska tåligt... d borde finnas nån industrisilikon som typ tåler allt....

Författare:  RDX* [ 21.33 2004-05-27 ]
Inläggsrubrik: 

Vissa plaster håller för 'väteperoxid och saltsyra'-lösning så det finns ju en risk för att silikon håller, men det är nog bäst att testar före man limmar ihop karet.

Författare:  mullemeck [ 20.56 2004-07-04 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm köpte för en stund sen köpte jag en doppvärmare på kjell o company som stod skulle vara för etsning, men när jag kom hem och undersökte den så upptäckte jag att den maxade på ungefär 32 grader, dessutom var den lite trasig så jag lämnade tillbaka den..

då är frågan hur kan de sälja en doppvärmare för etsning som endast går till 32grader om man ska ha 50gradig etsvätska?

Hmm när jag skulle hitta en länk till den nu så hittade jag den inte på deras hemsida... de kanske också har upptäckt felet..

Författare:  Michel [ 10.29 2004-07-08 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hittade en kasserad kaffekokare i grovsoprummet som jag strippade skalet av. Hade en sprucken gummislang men fullt fungerande värmeplatta.
:D

Nu blir det till att bygga en 220V regulatorkrets för att kunna reglera värmen på plattan.

Författare:  matseng [ 11.14 2004-07-08 ]
Inläggsrubrik: 

Är inte värmeplattan (den som kannan står på) i en kaffebryggare redan temperaturkontrollerad? Om den inte vore det skulle ju det färdigbryggda kaffet börja koka i kannan, och det gör det ju inte. Det bara förvandlas långsamt men säkert till beck.

Eller tänkte du använda den delen som kokar upp vattnet innan det hamnar i kaffefiltret?

Författare:  Michel [ 09.10 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, den har en termostat - men jag tycker att den verkar hålla en för hög temperatur för min applikation.
Till kaffekokarens försvar :!: måste man ju nämna att den trots allt ska kunna hålla kaffet varmt via både stålplatta och glaskanna.

Förhoppningsvis kommer min etstank att leda värmen till vätskan på ett effektivare sätt. Då borde det inte behövas lika mycket värme.

Det skadar ju inte att ha bättre kontroll på temperaturen än 'bang-bang regleringen' man får med en termostat.

--
'Eller tänkte du använda den delen som kokar upp vattnet innan det hamnar i kaffefiltret?'

Kanske.
Jag är osäker på om jag vill / klarar att bygga 'pipes' från etstanken. Men det skulle defenitivt snabba upp uppvärmningen när / om man utgår ifrån kall vätska.

Författare:  Rymdninja [ 19.30 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

ehm....väldigt snygga resultat och doningar ni har fixat, men finns det värkligen inga enklare sätt än att exponera och framkalla o etsa o grejja.
Har för mig att jag för ett tag sedan (alltså kanske 5-10 år sedan) läste om ett sätt där man "målade" med nån sorts beständig färg på kretskortet och sedan lade ner det i ett bad som tog bort all koppar utom det som var målat på. Sedan tvättade man bort färgen med sprit eller liknande. Väldigt enkelt verkar det iaf för inte så himla stora projekt. Problemet är juh att rita alla mönster, men jag tänkte att det kanske skulle kunna gå med non sorts tryck papper som man skriver ut på skrivaren med.....nån som vet nåt annat sätt? Jag har inte riktigt tid att bygga tankar o lådor o sånt....

peace

Författare:  strombom [ 19.55 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

jodå, man kan ju köpa kretskortslaminat som inte är lackerade och rita direkt på kopparytan med en spritpenna, cd-penna eller liknande men du måste ju fortfarande etsa, vilket jag tycker är det mest omständiga. gillar inte kladd ;)

/Johan

Författare:  Rymdninja [ 20.30 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

Etsa _kan_ man väl göra i en vanlig liten platsburk?
Skulle man inte kunna tänka sig att man skriver ut sin kretskortslayout på ett sådant papper som man kan stryka på trycket på t-shirtar med och stryker fast det på kopparplattan?
Jag kan typ ingenting om kemi så ni får gärna slå mig på fingrarna här :)

Författare:  evert2 [ 20.32 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, framtagning av mönsterkort kan vara nog så arbetskrävande......man kan kalla det för...ETSamens-arbete

Författare:  RDX* [ 23.09 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja>Nej det går inte att stryka fast något papper på kopparplattan.

Grejen är att det måste vara syrabeständigt och sedan blotta kopparn i det mönster som man ska etsa.

..men om man vill så kan man komma biligt undan.
Om man köper vanliga kretskortlaminat och skriver ut Eagle-layouten så kan man framkalla i vanligt solljus. Men det blir mycket svårare att veta hur länge man ska framkalla. Så du får räkna med flera misslyckade försök. Sen när det gäller etsningen så kan man använda Väteperoxid- Saltsyra och etsa i en ugnssäker glasform.

Sen är det rätt att man slipper framkalla om man använder en etspenna och målar sitt mönster. Men om du som jag inte är artistiskt lagd så blir det bara mer jobb att rita sina egna kort. Och om det är svårt nog att rita hålmonterat så är det omöjligt att rita ytmonterat.

Slutsats: Om du skall göra dina egna kort se till att ha tillgång till en UV-box och någorlunda funktionellt etskar.

Författare:  Xyzzy [ 23.44 2004-07-11 ]
Inläggsrubrik: 

det finns plastfilm för laserskrivare/kopiatorer som är gjord för att stryka fast banor på kretskortslaminat! men de är knappast billiga, och finns eg. ingen anledning att använda detta sätt, precis som tidigare inläggsförfattare säger.

Författare:  rikkitikkitavi [ 18.31 2004-07-12 ]
Inläggsrubrik: 

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=34752

/rickard

Författare:  Michel [ 06.28 2004-07-13 ]
Inläggsrubrik: 

Allvarligt talat - Det där är ju mer omständigt än fotometoden.
:shock:

Dessutom, varför borra kortet *innan* etsning?

--
Jag håller mig till fotometoden och 'kokainpulvret' tills vidare.
:oops:
Har man en hyffsad laserskrivare, UV-låda och lite värme på etsvätskan brukar resultatet vara pålitligt (repeterbart) och bra.

Författare:  Xyzzy [ 14.00 2004-07-13 ]
Inläggsrubrik: 

En stor fördel är att laminatet blir billigare (eftersom det inte krävs fotoresist), typ halva priset, iaf hos elfa.

Men det känns, som du säger, lite väl...

Författare:  Rymdninja [ 19.29 2004-07-13 ]
Inläggsrubrik: 

Okaj....tur att man har en far som kan snickra både i trä o plexiglas :)
Men, om jag skulle shoppa los på elfa så skulle listan alltså se ut typ:
Glasfiberlaminat med positiv fotoresist (och så klart koppar)
Framkallare för positiv film
Etspulver

eller?

peace

Författare:  Hedis [ 22.42 2004-07-13 ]
Inläggsrubrik: 

Det ser ut som det som behövs för att börja etsa.

Elfa har iaf. haft ett fint startkit.

Författare:  RDX* [ 15.26 2004-07-14 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja>När det gäller framkallare så kan du lika bra sticka ner till ICA och köpa kaustiksoda. Det kanske kallas avloppslösare eller något liknande. Men kolla på innerhållsförteckningen så får du rätt. Kaustiksodan brukar så vid rengöringsmedel.

När du sedan ska framkalla är det bara att blanda 18ml kaustiksoda till 1l vatten.

Författare:  danei [ 18.14 2004-07-14 ]
Inläggsrubrik: 

På innehållsförteckningen ska det alltså stå natriumhydroxid. Det kan ju vara bra att veta vad man letar efter.

Författare:  Rymdninja [ 21.06 2004-07-14 ]
Inläggsrubrik: 

är väl bara en sak som återstår då...var hittar man billiga uv lysrör?

Författare:  zeus [ 22.27 2004-07-14 ]
Inläggsrubrik: 

Du behöver inte UV-rör, för mig har det funkat med en vanlig lysrörslampa.

Kolla så inte lampan har ett uv-skydd bara, för då får man ta bort det först.

Författare:  sprawl [ 15.32 2004-07-19 ]
Inläggsrubrik: 

Kan man använda UV-lysrör för sedeldetektering? Jag hörde med en elbutik och dom hade sådana för försäljning. Läste på någon sajt att det ska vara rör med våglängd på 265-270nm.

Kan man köpa sådana här vanliga UV-lysrör för en belysningslåda?

/a

Författare:  LaRdA [ 16.53 2004-07-19 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja skrev:
är väl bara en sak som återstår då...var hittar man billiga uv lysrör?

Finns på http://www.kjelloco.se
tex
63195 UV lysrör 15W 365 nm
Sockel G13 Typ: TLD 15W/05 129.00

63194 UV lysrör 8W 365 nm
Sockel G5 Typ: TL 8W/05 89.00

Eller om man nöjer sig med en uv lampa

89434 UV-lampa
220V 250W E27 99.00

Författare:  Hedis [ 19.58 2004-07-19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har belyst kretskort under blacklight rör (samma som i sedeldetektorer fast dom har ännu skarpare filter) och det fungerade fint.

Författare:  Rymdninja [ 13.15 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

LaRdA skrev:

89434 UV-lampa
220V 250W E27 99.00

Verkar juh bra, _men_ "brinntid ca 3 timmar står det...är det ett tryckfel eller är det dålig kvalitet?

Författare:  sprawl [ 14.45 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

Hedis, fått stor skillnad på exponeringstiden då eller med blacklight rör? Jag har en känsla av att dom är billigare och dom är ju bra mkt lättare att få tag på iaf? Verkar som man inte kunde beställa dom ifrån kjell&co utan måste köpa ifrån butik?

/a

Författare:  PaNiC [ 15.03 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja skrev:
LaRdA skrev:

89434 UV-lampa
220V 250W E27 99.00

Verkar juh bra, _men_ "brinntid ca 3 timmar står det...är det ett tryckfel eller är det dålig kvalitet?

Tänk på att man bara använder dem ca tre minuter per sida på ett kort ;).

Författare:  karlstedt [ 15.09 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

3 h är ändå lite även om man bara ska lysa 3 minuter per kort. UV-lysrören håller 2000 h och 3000 h beroende på effekt.

Författare:  Hedis [ 20.17 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har för mig att jag belyste ca 5min med blacklightrör.

Det "fina" med uv-lampan är att massa tid går till spillo för att värma upp den oxå :)

Så 3h räcker inte långt. :(

Författare:  PaNiC [ 20.25 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

Jaså måste man värma upp den?
Har jag aldrig gjort. Fungerar kanon varje gång :).

Författare:  Hedis [ 20.32 2004-07-21 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har då för mig att det står i info´n att den skall vara igång ca 5min innan exponering flr att full uv-effekt skall vara uppnådd. Eller tänker jag på ngn annan?

Författare:  mullemeck [ 22.49 2004-07-26 ]
Inläggsrubrik: 

Hur mycket försämras etsvätskans frätförmåga om den är typ 28-30 grader istället för 50 grader som det står på förpackningen?

Har problem att hitta lämpligt värmeaggregat till min tank, det bästa jag har är en doppvärmare från ett akvarium som kan värma upp till typ 28 grader..

nån som vet var man kan hitta ordentliga som funkar ända upp till 50grader ?

Författare:  RDX* [ 23.36 2004-07-26 ]
Inläggsrubrik: 

mullemeck> testa väteperoxid[H2O2] och saltsyra[HCl] då slipper du att värma.

Det går mycket snabbare, den ända nackdelen är att man måste passa det mer så att det inte blir över etsat.

Det kan vara lite svårt att få tag på väteperoxid men kolla runt i lite olika färgbutiker. Saltsyra är inga problem det finns i varje färgbutik.

Ps. Anledningen till att väteperoxid är svårt att få tag på är att om man bladar väteperoxid, saltsyra och aceton så bildas ATCP. ATCP är det sprängmedel som alla småungar får sina händer avsprängda av.

Författare:  Rymdninja [ 00.52 2004-07-27 ]
Inläggsrubrik: 

aah...tack för tispet ;)
Nej, allvarligt...behöver man inte värma vattnet alls om man kör med väteperoxid och saltsyra?

peace

Författare:  RDX* [ 01.41 2004-07-27 ]
Inläggsrubrik: 

Nej, inte alls.

Tvärtom om du har för koncentrerat så behöver man kyla det.
Nu ska jag inte skrämma er. Om man blandar förhållandet 1:1:3 [H2O2:HCl:H2O] så är det ingen risk för att det börjar koka. Men jag kör alltid med ugnsfasta glasbehållare, om det skulle bli lite för varmt så spricker inte glaset. Dessutom om man bara etsar kretskort så finns det inte så mycket koppar så att det skulle kunna hända något.

Författare:  $tiff [ 17.54 2004-07-27 ]
Inläggsrubrik: 

Men då är väteperoxid + saltsyra inte lönt att återanvända? Det är ju bra att kunna vara åtminstone lite ekonomisk genom att återanvända etslösningar om man ändå bara gör något kort åt gången

Författare:  RDX* [ 22.49 2004-07-27 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, du kan återanvända det.

Men för mig är det så pass billigt att det inte är värt besväret att lagra det.

Författare:  ristomemo [ 13.18 2004-08-10 ]
Inläggsrubrik: 

Hur länge kan man förvara ett UV-belyst samt framkallat kort innan man etsar det.

Författare:  Hedis [ 13.33 2004-08-10 ]
Inläggsrubrik: 

Man bör inte vänta några längre tider mellan dom olika stegen.

Efter belysningen så är det enda viktiga att det absolut inte kommer ljus på kortet. Så rent teoretisk så skall man vell kunna förvara det i totalt mörken en liten tid efter belysning. Efter framkallningen så är ju den koppar som skall bort bar, så här bildas det oxid. Jag vet inte riktigt om det påverkar etsningen negativt. Möjligtvis att den fotoresist som är kvar på kortet (där banorna skall bli) inte gillar tiden.

Men för bästa resultat så gör man allt i ett svep.

Författare:  Rymdninja [ 20.10 2004-08-12 ]
Inläggsrubrik: 

ujuj....blir alldeles vimsig av den här tråden..den är så informativ att jag blir knasig..:)
Hur som helst...helgens projekt, om allt blir som jag vill, är att bygga en belysnings-apparatus. Jag har bestämmt för att använda 2 stycken lysrör (från kjell.com).
Men min fråga är om man måste ha glas mellan laminatet och rören, eller kan man ordna med nån annan anordning. Hade tänkt mig att man kunde "fräsa" spår i 2 rundstavar och trä in kortet i och på så sätt hänga det över rören. Borde bli bra med UV på det då....

EDIT:
Någon som vet var man kan hitta en billig armatur eller vad man behöver för delar för att tända lysrörena?

För etsningen, täönkte jag använda saltsyre metoden, räcker det med ett vanligt typ ungssäkert fat av typen man gör grillad kyckling i?

hmmm.....det ska bli fint det här....

peace

Författare:  RDX* [ 20.28 2004-08-12 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja>Tänk på att negativet måste ligga tätt till kortet om du vill få ett bra resultat.

Fatet går alldeles utmärkt, tänk på att det kan färgas grönt(om nu det har någon betydelse:).

Författare:  Rymdninja [ 20.37 2004-08-12 ]
Inläggsrubrik: 

jovisst...men jag har fortfarande en tanke om att man kan skriva ut på nån sorts klistrigt och genomskinligt papper som man smetar fast på laminatet....då tror jag att min ide kommer att funka fint...men om jag inte hittar nåt sånt papper så får det bli plexi...

peace

Författare:  RDX* [ 20.40 2004-08-12 ]
Inläggsrubrik: 

ok, går det där pappret att väck lätt igen?

Har du någon länk, så man får se vad det är för papper?

Författare:  Michel [ 22.48 2004-08-12 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja skrev:
men om jag inte hittar nåt sånt papper så får det bli plexi.

Kör med glas.

Plexi repas väldigt lätt.
Jag vet inte om plexi eventuellt även är dåligt på att släppa igenom ljus.

Kolla på t.ex.
Clas Ohlson (www.clasohlson.se /Foto & Optik/Fotoramar/)
Bild- och fotohållare 21x29,7 (A4)
art.nr. 31-2964 :!: 22:- :!:

...billigare än Plexiglas!

Författare:  Rymdninja [ 17.19 2004-08-13 ]
Inläggsrubrik: 

RDX* skrev:
ok, går det där pappret att väck lätt igen?

Har du någon länk, så man får se vad det är för papper?

hehe..jag har inte hittat pappret ännu faktiskt....men jag är övertygad om att det finns :/

Författare:  klintan [ 21.30 2004-09-01 ]
Inläggsrubrik: 

Vad är att rekomendera i materialval när man skall bygga en etstank, vet att de flesta verkar köra på plexi, så himla dyrt på elfa bara. kanske nån annastans det finns billigare? eller kanske glas?

edit: Eftersom ingen hunnit svara kan ja fråga en sak till vilken tjocklek duger isåfall på plexit? kolla på classes idag då hade dom 2 och 3 10kr skillnad iofs känns två lite tunt.. hmm

Författare:  Micke_71 [ 21.39 2004-09-29 ]
Inläggsrubrik: 

Nu så har jag inte etsat så månge kort hemma de sista åren pga av familj o tidsbrist. När jag höll på som mest så provade jag vätesuperoxid o saltsyra, natriumpresulfat och även järnsulfat (har jag för mig det var).

Jag har ritat kort med penna (har testat alla de olika varianter av pennor) tejpat för direkt etsning och tejpat för fotoresist.

Bäst för hemmabruk fann jag att natirumpersulfat var. Tveklöst. Vätesuperoxiden o saltsyran var klart snabbast men ofta lite för brutal. När jag gick gymnasiet på el o tele så testade jag att köra helt utan vatten, det blev inte snyggt men färdigt på några sekunder. :) Att tuscha direkt på laminatet ger fula kort och ofta att det bränner igenom tuschet. Att tejpa laminat är precis som tuschning tidsödande och det kryper under etsvätska o förstör. Det bästa var att tejpa för fotoresist. Comwall hade billiga gnuggsymboler för detta. Skrivare var då inte var mans egendom.

Idag så har hemmapularen helt otroliga möjligheter att göra skitproffsiga jobb. Mina Epsonskrivare skriver ut stora kort med kanske 0.1mm i nogrannhet. Det kan täcka dåligt och man får små punkter som lyser igenom om man skriver på OH film som jag har hittat billigt. Men det har jag en lösning på som funkar 2 gånger av 3 försök. Låt utskriften vila 30min eller mera o skriv en gång till. Ställ in breddmåttet precis så att filmen passar och var noga när man ställer i filmen bägge gångerna. Det brukar pricka exakt med en förvånansvärd precision. Då täcker det 100%.

Själva etsningen måste ha någon form av omrörning som tar bort gasbubblor på laminatet. Luftomrörning är skitbra. Det låter som mera jobb än vad det är.

Belysningslåda underlättar men dagsljus funkar det också men tar mycket mera tid. Framkallningen är inga som helst problem bara ett steg i processen. Jag hade ett kort på belysning o skulle slänga ihop framkallaren. Pulvret var borta o affären hade stängt. Vad gör man? Det finns ofta lut i tvål.... Jag tvättade kortet med tvål o vatten och det blev perfekt....

Visst det går att etsa kort genom att tuscha på laminatet och sedan ha varm lösning i en plastburk o etsa på o röra lite då och då. Gör inte som jag gjorde när jag var riktig ung. Tog en stor glasburk typ gurka o ställde på spisen för att hålla värmen bättre. *Knak* och den sprack runt hela botten, gissa hur kul det var att lyfta på den o få skiten över hela spisen o golvet.

Poängen ligger dock i att man tror att man gör det enkelt för sig att tuscha korten. Hur lätt är det att rita dit en dil 14 för hand så att det stämmer? Det är det mest tidsödande o svåraste sättet för att få ett hyggligt resultat. Fotoresist är det bästa o enklaste och är 4 enkla steg. "skriv ut-belys-framkalla-etsa" Det rör sig om enkla steg.

Jag stretade länge emot fotoresist för att det var "omständigt", jag kunde sitta 1-5 kvällar tejp/gnuggning av symboler o svordomar. Gnuggade jag direkt på laminated så kunde denna tid vara till spillo ifall det släppte vid etsningen.

När jag sedan gav efter så har jag inte misslyckats med ett kort men det tog fortfarande tid att göra fotomallen. När jag sedan skaffade min första bläckstråle skrivare så är det inte annat än ett rutinuppdrag som man gör på någon till ett par timmar.

Mikael

Författare:  Rymdninja [ 18.03 2004-10-01 ]
Inläggsrubrik: 

Äntligen är den klar...det har tagit längre tid än jag trodde men här är den
Bild
(nåja, det skall dit ett trälock med lite skummgummi som pressar laminatet mot glaset också..)

Hur som helst....kan jag använda propplösare som framkallare? Det är natriumhydroxid med speciella metalparticklar....alltså, är det samma som kaustiksoda?

Och hur vet man hur länge man skall exponera kortet? Kan man se på kortet om det bl ir över- resp under-exponerat?

tack o hej

Författare:  Micke_71 [ 20.46 2004-10-01 ]
Inläggsrubrik: 

Du bör nog inte använda den med metall partiklar i. Du borde även kunna finna propplösare, kaustik soda i rent utförande i din ICA eller konsumaffär. Nu vet jag inte om dessa partiklar kommer att sabba något, men är rädd för det.

Man kan se på kortet innan framkallning i rätt vinkel o ljus. Men då måste du ta bort mallen och risken är då stor att den inte hamnar exakt igen.

Det är inte så jäkla heligt på sekunden. Kolla i Elfa på deras ljuslådor. Det står vilken tid de rekomenderar. Jag skulle tro att du med 2st rör hamnar på ca 5min.

Jag har exponerat kort i dagsljus, kvartslampa, solljus utan att ha något att gå på. Än så länge har jag aldrig misslyckats med den biten, dvs om jag inte har förträngt det. :roll:

Mikael

Författare:  Rymdninja [ 07.53 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

RDX* skrev:
Om man blandar förhållandet 1:1:3 [H2O2:HCl:H2O] så är det ingen risk för att det börjar koka.

Menar du de förhållandena med _ren_ saltslyra och väteperoxod. De kemikalierna jag fick tag på var 25% resp. 32% eller nåt sånt? Det blir juh lite olika proportioner om man räknar med koncentrationen....

Författare:  rickeboy [ 09.05 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Snacka om grov tråd detta har blivit! :)

Skummade igenom lite med lyckades inte få svar på min fråga vilken är:
Flussmedel... efter etsningen etc är det du ju dags att löda på komponenterna... säg att man har några ytmonterade sådana samt att man inte vill att kopparn ska oxidera och förstöras inom loppet av 10år... vad göra? Flussmedel för att lättare få tennet att lägga sig där det ska så att säga... antar att ELFA har att... frågan är dock vilket ni rekommenderar... samt då om det finns ngt man kan spraya på kortet så att det bevaras? helst när komponenterna är ditt satta... så att man slipper löda på "konserveringen" som jag har en känsla av skapar "mysiga" ångor etc... :)

Tankar/Ideer?

//Rille

Författare:  strombom [ 18.19 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Flusspenna: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=5677.htm

Lack: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 008880.htm

/Johan

Författare:  RDX* [ 18.42 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja> Oj, det var klantigt att inte ange koncentrationen.
Jag körde med 35% H2O2, 30% HCl och 100% H2O :wink:

Men det är inte så jätte kritiskt med förhållandet så 25% och 32% spelar nog mindre roll.

Författare:  Rymdninja [ 18.55 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Okej så här blev det :) (eftersom ingen här hemma bryr sig så kan man juh hoppas att nån annan gör det ;))
Bild

På andra försöket...första blev grymmt överexponerat tror jag (5 min i uvlådan)...den etsade bort all koppar. Andra gången tog jag 2 minuter lite drygt.
De små vita strecken man kan se på kortet har jag fått skrapa lite med en kniv....

Jag tog rakt av 4:1:1 till etsblandningen med de givna koncentrationerna...verkar inte vara så dödligt noga alltså :)

Jag passar på att tacka för all hjälp och inspiration som har kommit från den här tråden :)

peace

Författare:  Greve Hamilton [ 20.13 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Borde inte lödöarna vara lite större?

Författare:  Hedis [ 20.20 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Dom blir tyvärr så små som standard i Eagle. Går säker to lösa enkelt, ngn som vet hur? utan o placera ut polygoner över alla?

Kan ju bara ge dig ett råd om att handla glasfiberlaminat. Bra mycket trevligare än fenolpapplaminat.

Snyggt för o vara 1:a (elle 1:a :)) kortet du etsar.

Författare:  Rymdninja [ 20.44 2004-10-04 ]
Inläggsrubrik: 

Greve Hamilton skrev:
Borde inte lödöarna vara lite större?

Lol....haha...har precis borrat bort alla lödöar har jag märkt ;)

Så om nån vet hur man gör dem fetare så vore det bra

Författare:  Earendil [ 07.01 2004-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

Egentligen tycker jag det ser ut som om dina hål är för stora, inte lödöarna som är för små!

Jag brukar använda drill-aid-funktionen (tryck på ULP-knappen, User Language Program). Där finns en massa script man kan använda. Välj drill-aid och ange sedan 0.4 mm eller något annat lämpligt. Då kommer det att skapas ett nytt lager (116 tror jag), som innehåller ett litet hål för varje ställe som ska borras, för att lättare sikta in borren.

Författare:  Micke_71 [ 08.13 2004-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

Såg betydligt bättre ut än mina första kretskort jag etsade, fast på den tiden så tushade vi laminaten.

En tanke dock som är mera konstruktionsmässigt än tillverkning. Ledningsdragningen ser ju sådär jätteonödigt för stor ut. Jag är övertygad om att man kan flytta/vända på några komponenter och optimera detta för många gånger kortare o rakare ledningsdragning.

När jag höll på som mest i åren 85-90 så hade vi inte datorer till hjälp utan kunde sitta o vända o vrida på layoten varenda kväll en hel vecka innan vi fick till det bra o snyggt. Sedan visade det sig ändå när man var färdig att det hade gått o gjort minst dubbelt så enkelt o snyggt.

Mikael

Författare:  Rymdninja [ 11.36 2004-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

vad är det för storlek man ska ha på borren? Jag borrade med 1mm....för stor?

Författare:  MicaelKarlsson [ 12.12 2004-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

Har i och för sig aldrig etsat kretskort, men det borde väl bero på vilka komponenter du skall löda fast?

Kraftigare transistorer och dioder har ju rejala ben medan små IC-kretsar drunknar i de borrhålen.

Författare:  Jonaz [ 12.17 2004-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

0.8 mm har jag för mig. Men 1mm funkar ju men det glappar lite.

Författare:  rickeboy [ 14.20 2004-10-05 ]
Inläggsrubrik: 

Rymdninja>> Jag kör med 0.6mm borr... funkar utmärkt till motstånd, transistorer etc... TO220 kapseln som spännings regulatorerna brukar ha är det dock 1mm borr som gäller :)

//Rille

Författare:  Earendil [ 08.46 2004-10-12 ]
Inläggsrubrik: 

Okay, nu har jag etsat med ett "kjell-kit" dvs:

UV-lampa: 89434
laminat: 89418
framkallare:89405
etspulver: 89409
skål: 89406

Plus denna fotohållare från Classe:
31-2960

Det funkade mycket bra och jag tänkte försöka beskriva proceduren så noga som möjligt, för att det ska vara lätt att upprepa.

1. Värm upp lampan 4 min.

2. Montera laminatet (med avdragen skyddsfilm) mot OH-filmen i fotohållaren. Trycket på OH-filmen ska ligga mot laminatet, för att undvika ströljus vilket kan ge suddiga kanter på linjerna på kretskortet. Sätt ett par gummiband som spänner ihop glaset mot masoniten som utgör baksidan på fotohållaren och därmed klämmer ihop OH-film mot laminat.

3. Lägg in fotohållaren på 30 cm avstånd rakt under UV-lampan.

4. Belys i exakt 3 min 30 sek.

5. Släck lampan, tag loss laminatet och lägg det mörkt (under en handduk i mörkt rum eller något). Det kan vara bra om det får svalna några minuter.

6. Blanda 2 ml (2 kryddmått) framkallare i 3 dl ljummet-varmt vatten i framkallningsskålen. Vet ej exakt temperatur, men det ska inte vara hett, men mer än fingervarmt. Kanske 40-45 grader, tror dock inte detta är jättekritiskt.

7. Se till att framkallaren är riktigt upplöst, rör runt och skvalpa tills vätskan är helt klar.

8. Lägg i laminatet, veva runt det med en plastpincett (också Kjell) och håll noga uppsikt. Efter kanske 10-30 sekunder börjar kretskortsmönstret framträda. Det som inte ska bli koppar på kretskortet börjar ljusna (den belysta delen av fotoresisten löses upp och man ser den ljusare nakna kopparen). Fortsätta vifta runt laminatet tills det är uppenbart att den rena kopparen är framme. Var uppmärksam på att ledningsbanorna inte får börja "naggas i kanterna" då har du framkallat för länge. Om inget händer efter någon minut, ta upp kortet, lös i en milliliter framkallningspulver till, skvimpa lite och stoppa ner kortet igen!

9. Ta upp kortet, skölj av det ordentligt i rinnande kallt vatten. Gnugga inte med fingrarna utan bara skölj.

10. Pusta ut, det värsta är gjort :-)

11. Blanda 0.5 dl etsmedel i 3 dl hett (så hett som kranen kan ge, dvs inte alls kokande) vatten. Rör runt med en slev så att lösningen är helt klar! Tänk på att lösningen är frätande, så ha handskar och skyddsglasögon på dig!

12. Ställ skålen i en större ugnsfast glasform eller liknande, med några centimeter hett vatten i. Detta för att hålla uppe temperaturen i den mindre etsskålen. Om etsprocessen tar för lång tid kan man byta ut mot nytt hett vatten.

13. Lägg i laminatet. Skvimpa försiktigt skålen då och då så det blir lite cirkulation. Efter några minuter dyker det upp små bubblor på laminatet då det börjar etsa. Vifta då runt kortet med pincetten nere i etsmedlet så att bubblorna försvinner. Skvimpa lite till då och då. Vifta bort bubblorna igen... Så håller man på kanske 15 minuter. Plötsligt börjar kopparen lösas upp, ofta börjar detta i kanterna av kortet. Skvimpa och vifta... Nu handlar det om några minuter innan kortet är klart. När all koppar är borta tar man upp kortet, sköljer av det ordentligt.

14. Voila!

Missade jag något så fråga mig :-)

Författare:  rickeboy [ 08.53 2004-10-12 ]
Inläggsrubrik: 

Bra beskrivet (eftersom det är i stort sett så jag också gör... dock utan Kjell&Co:s kit)

En fundering dock... har en UV-låda... ej hemma byggd, (Bild) behöver man låta UV-rören värmas upp? (den har 4:a st i sig...)

Earendil>> det du glömde är att beskriva hur du tar bort fotoresisten efter det att etsningen är klar... jag har ngngång lagt tillbaka den (har inte kört med lådan ännu) under lampan och sen kört ner den i framkallaren igen... men aceton funkar ju också :)

//Rille

Författare:  Earendil [ 09.24 2004-10-12 ]
Inläggsrubrik: 

Okay, jag har inte kommit till borrning/lödning ännu, så jag har faktiskt inte tagit bort några rester, men jag har använt aceton utan olja till detta tidigare. Funkade bra!

Författare:  Rymdninja [ 10.40 2004-10-12 ]
Inläggsrubrik: 

rickeboy skrev:
En fundering dock... har en UV-låda... ej hemma byggd, (Bild) behöver man låta UV-rören värmas upp? (den har 4:a st i sig...)
//Rille

Min har 2 rör på 18w styck..jag körde i lite drygt 2 miknuter _utan_ att värma upp rören...

Författare:  danei [ 10.49 2004-10-12 ]
Inläggsrubrik: 

Tänk bara på att det kan bli anna exponering om du någon gång skulle köra med varma rör. Bara man har samma utgågnsläge varje gång så är det inga problem.

Författare:  Hedis [ 11.06 2004-10-12 ]
Inläggsrubrik: 

Lysrör skall inte värmas upp. Iaf inte i den box vi har i skolan. Den timern aktiveras när man tänder rören nämligen. O det är vell en 3-4min inställt på den. 4st rör i den.

Författare:  Earendil [ 08.18 2004-10-22 ]
Inläggsrubrik: 

Några frågor om draftingfilm samt dubbla OH-papper, alla frågor rör laserskrivare:

1. Hur pass mycket längre behöver man belysa med draftingpapper jämfört med OH-papper? Idag belyser jag 3.5 minuter med ett OH-papper. Kjell-UV-lampa på 250 Watt, 30 cm avstånd. Är det dubbelt så lång tid eller?

2. Om jag istället använder dubbla OH-papper, behöver jag öka belysningstiden eftersom jag har dubbla lager plast? Eller kvittar det jämfört med glasskivan som jag ändå lyser igenom?

3. Blir stora jordplan och liknande svartare på draftingfilm/papper jämfört med på OH-papper?

Frågan är alltså om draftingfilm är bättre än OH eller om det bara är billigare?

Författare:  Michel [ 11.52 2004-10-23 ]
Inläggsrubrik: 

Om inte någon redan har testat båda typerna - under samma förhållanden - finns bara ett svar:
Testa dig fram.

Jag har kört med 300W kvartslampa / 30-50cm @ 5 minuter & dubbla OH från laser@600dpi samt enkla OH från laser@300dpi.
Jag har även kört med en UVlåda @ 5 minuter med dubbla OH från laser@600 och 1200dpi.

Allt har fungerat lika bra.

Har aldrig testat draftingpapper.

Det enda som har påverkat kvalitén har varit hur pass 'färskt' som (det belagda) kretkortslaminatet har varit samt hur tätt filmen har legat emot kortet under exponeringen.

Författare:  Earendil [ 09.34 2004-10-25 ]
Inläggsrubrik: 

Earendil skrev:
Några frågor om draftingfilm samt dubbla OH-papper, alla frågor rör laserskrivare:

1. Hur pass mycket längre behöver man belysa med draftingpapper jämfört med OH-papper? Idag belyser jag 3.5 minuter med ett OH-papper. Kjell-UV-lampa på 250 Watt, 30 cm avstånd. Är det dubbelt så lång tid eller?

2. Om jag istället använder dubbla OH-papper, behöver jag öka belysningstiden eftersom jag har dubbla lager plast? Eller kvittar det jämfört med glasskivan som jag ändå lyser igenom?

3. Blir stora jordplan och liknande svartare på draftingfilm/papper jämfört med på OH-papper?

Frågan är alltså om draftingfilm är bättre än OH eller om det bara är billigare?

Okay, nu citerar jag mig själv, för jag har varit hemma och testat i helgen... Jämför gärna med mitt tidigare inlägg där jag exponerade genom ett enkelt lager OH-film. Nu har jag gjort samma sak med ett enkelt lager drafting-papper, 90 gram/m^2, köpt på Kreatima i Stockholm.

1. Belysningstiden verkar vara ungefär samma. Jag belyste 4 minuter med samma lampa och samma avstånd som med OH-film. Någon minut mer eller mindre verkar inte spela någon större roll.

3. Det verkar som om utskriften från en laserskrivare fastnar bättre på drafting-papper. Det blir nog inte svartare, men det verkar bli färre hål och linjer i utskriften. Möjligen blir linjerna något hackigare i kanten vilket skulle kunna bero på diffusare ljusspridning genom pappret än motsvarande OH-utskrift. Men det går bra att göra riktigt tunna ledningar.

Tillägg: Jag bytte Kjells framkallningsmedel mot 2 ml Gripens kaustiksoda. Funkade utmärkt. Är dessutom i princip gratis.

Kort sagt så verkar drafting-papper vara ungefär lika bra, fast billigare. Och nu har vi ett komplett recept på etsning med enbart Kjell-utrustning.

Författare:  Johan.o [ 22.50 2004-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Valde du matt eller glatt papper?
Är det samma typ som Cyr tidigare här i tråden hade en bild på?

Författare:  Earendil [ 08.56 2004-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Det är nog ganska matt, men glatt också. Svårt att säga. Men det är nog väldigt likt Cyrs papper tror jag. Och det fungerar bra.

Författare:  Johan.o [ 17.52 2004-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Ok, jag undrar för jag tittade på kretinas hemsida och där hade dom en papperstyp som hette schoellershammer, villket är det märke cyr hade.
Och där fanns det att välja mellan matt och glatt.

Har du något namn eller artikelnummer på det papper du köpte?
Eftersom jag tänkte låta en släktning köpa åt mig där.

Författare:  Fritzell [ 10.33 2005-02-19 ]
Inläggsrubrik: 

Har skummat igenom tråden, antingen har jag missat det ifall det står, men jag undrar vart man köper UV-rör? Hade nämligen tänkt att bygga en belysningslåda samt etstank eftersom dom kostar en hel del nya :( Går det att bygga tanken i plexi eller måste det vara glas? Kan man limma ihop det med superepoxy eller silikon eller nått sånt eller reagerar det med etsmedlet?

edit: Såg att dom sålde rör på ELFA naturligtvis.

Författare:  Hedis [ 10.36 2005-02-19 ]
Inläggsrubrik: 

Kjell o Co har rör. (Elfa har oxå fast mycket dyrare)
Plexi funkar fint (eller lexan kanske), det är tanken som vi har i skolan byggd utav. Det är en köpetank. Hur epoxi håller i längden vet jag inte, tror risken finns att det släpper. Riktigt silicone funkar nog fint. Hör med glasmästaren.

Författare:  Fritzell [ 10.39 2005-02-19 ]
Inläggsrubrik: 

Ok, tackar.
Kanske en dum fråga men på ELFA har dom inte skrivit vilken spänning rören går på. Jag är inte så duktig på rör men jag gissar att man använder en glimtändare (230V) till dom?

Författare:  Hedis [ 10.45 2005-02-19 ]
Inläggsrubrik: 

Man har en "reaktor" (är vell igentligen bara en spole för faskompensering) och en glimtändare. Detta ansluts sedan direkt till 230v.

Bild

HÄR finns det mer info om dethela.

Författare:  gvs [ 13.15 2005-02-19 ]
Inläggsrubrik: 

Hm.... jag brukar skriva ut med bläckstråle på vanligt papper, sen lyser jag 14-17 minuter beroende på fotoresist, nya kort brukar kräva kortare tid än gamla. Kör med admitansens låda, (för er som pluggar i linköping) det är i princip en vanlig armatur med 4 rör som sitter ca 10 cm över kortet.

Författare:  Fritzell [ 15.12 2005-02-19 ]
Inläggsrubrik: 

Ok ser bra ut, men räcker det inte med två rör?

Författare:  saukkonen [ 18.10 2005-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Var finner jag en doppvärmare som går up +50 C

mullemeck skrev:
håller på och bygger en Etstank av plexi nu, hittade en gammal luftpump och doppvärmare från vårt gamla akvarie. Luftpumpen är perfekt men dessvärre klarar bara doppvärmaren att ge 30 grader så jag får köpa en ny sådan...

Tror ni det skulle gå att ta en vanlig glasburk med plåtlock som man gör ett litet hål i och förvara etsvätskan där?

Var kan man hitta en doppvärmare som går upp till +50 C ?
Typ och model skulle vara bra at veta ! (Elfas är ...in dyra !)
Kjell har ju sin egen Etsaggregat paket, som kommer med JÄGER 100 W doppvärmare, som går bara Up till + 34 C !

http://www.akvarieshopen.com/shop/show_ ... egory%3D41

Jag har kollat kjells butik Nacka, stämmer inte med katalogen som visar denna model:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,6960000

Eller har dom många olika leverantörer, och att vissa av dem snabbt gör ett "paket" med akvarioprylar som inte håller standarden (värmekraven runt +45-50 C)

Räcker det verkligen + 34 C att etsa :?: 8)

Författare:  zeus [ 21.28 2005-04-23 ]
Inläggsrubrik: 

Om du öppnar din doppvärmare kommer du troligen hitta en lite trimpotetiometer, den ställer max temp. Fast det är inte säkert de gäller alla iofs.

Författare:  saukkonen [ 19.10 2005-04-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Var finner jag en doppvärmare som går up +50 C

saukkonen skrev:
mullemeck skrev:

Var kan man hitta en doppvärmare som går upp till +50 C ?
Typ och model skulle vara bra at veta ! (Elfas är ...in dyra !)
Kjell har ju sin egen Etsaggregat paket, som kommer med JÄGER 100 W doppvärmare, som går bara Up till + 34 C !

http://www.akvarieshopen.com/shop/show_ ... egory%3D41

Jag har kollat kjells butik Nacka, stämmer inte med katalogen som visar denna model:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,6960000

Eller har dom många olika leverantörer, och att vissa av dem snabbt gör ett "paket" med akvarioprylar som inte håller standarden (värmekraven runt +45-50 C)

Räcker det verkligen + 34 C att etsa :?: 8)

Citerar ny mig själva, men hittade bra länk till "modding" doppvärmare ! (sidor 6 till 8) Resten av sidorna var liten bonus ! :wink:

http://www.amazingstill.com/se/Plastbrannaren.pdf

Författare:  Hedis [ 20.42 2005-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Då vet man det oxå :vissla: :vissla: :vissla:

Författare:  zeus [ 22.25 2005-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Hehe, det var den jag tänkte på, men vågade inte länka.

:lol:

Författare:  Rymdninja [ 17.42 2005-05-15 ]
Inläggsrubrik: 

Jag undrar om någon har kommit fram till vilket steg som kan vara största boven när det gäller trasiga kopparbanor? Alltså, när kretskortsbanorna försvinner...
Exponeringen, frankallningen eller etsningen?

Jag laborerade lite idag efter att ha pajjat mitt kort första gången. Och jag fick betydligt bättre resultat med kortare exponeringstid, så överexponering verkar kunna vara en bov.

När det gäller framkallningen; kan man framkalla för länge?

Etsningen verkar inte vara så stor problem för mig iaf....

Några funderingar kring det här?

peace

Författare:  Johan.o [ 19.01 2005-05-15 ]
Inläggsrubrik: 

Förmodligen ligger felet i att du belyst kortet för länge.
Eller haft kortet för länge i framkallaren.
Ja, man kan ha kortet i framkallaren för länge..
Man ska ta upp det direkt när mönstret ha framträtt ordetligt och
fotoresistet runnit av. Jag brukar ha det i kanske ~10sekunder.

Etsningen tycker jag är svårt att misslyckas med..
Ser kortet färdigt ut så plockar man upp det.
Gör man fel där så vet man också oftast om det.

Författare:  simon78 [ 19.06 2005-05-18 ]
Inläggsrubrik: 

Jag misstänker att lysröret över platsen där jag etsar kan ha en negativ inverkan också. Jag har blivit av med mönstret ett par gånger.

Författare:  zeus [ 21.47 2005-05-30 ]
Inläggsrubrik: 

Tänkte bara säga att jag nyss etsade ett kretskort, fast här var det så simpelt som möjligt.

-Skriva ut på OH.
-Belysa med kökslampan i 12 min, tryck mot bok med en slaktad ram och sal-/pepparkvarn.
-Framkalla med kaustiksoda i 20 sec.
-Etsa med köpt etsmedel i en gratängform som värmdes med rinnande vatten i vasken. Tog ca 10 min.

Sen var det klart! Själv tycker jag att det blev kanon och inte behövde man massa flashiga prylar.

Så nu vet ni det.

Författare:  Virr3 [ 00.19 2005-06-26 ]
Inläggsrubrik: 

Tänkte bara säja lite kort hur jag gjorde.. etsade faktiskt mitt första "riktiga" kretskort igår.

jag har nog långt ifrån den ultimata utrustningen men, resultatet är jag ganska nöjd med:)

nå, så här gjorde jag..
1. skrev ut mönstret med bläckskrivare på speciella oh-papper
2. belös 3 min under 2 "blacklight" uv-rör
3. bara ett snabbt dopp i kaustiksodan
4 sen en långväntan på att det ska etsas i den fina etsvätskan som ligger i en plastburk som i sin tur ligger i ett större käl som står på en platta som gör att det blir varmt och mysigt..

övrigt: jag gjorde så att när jag belyste kortet så tog jag vatten på den undre sidan av oh-pappret vilket medförde att pappret satt som klistrat på laminatet.

resultatet blev enastående förövrigt.. en liten skråma på kanske en halv mm men, det fixar sig nog..

Författare:  monstrum [ 00.54 2005-06-26 ]
Inläggsrubrik: 

Så det fungerar alltså med dom där disco-UV-lamporna?
Har hört att det absolut inte skall fungera eftersom dom ligger på för lång våglängd.

Själv kör jag med två 300 W halogenbelysningar. 7 min exponeringstid (dubbelsidigt) och det blir perfekt skärpa och allt.

Författare:  Virr3 [ 11.46 2005-06-26 ]
Inläggsrubrik: 

dom jag har ska ligga på samma våglängd som dom som kjell har och tipsar om i sin guide om hur man bygger en uv-låda

Författare:  monstrum [ 13.42 2005-06-26 ]
Inläggsrubrik: 

Jaha, trodde du menade sådana lampor som användes på discon mm.

Författare:  Hedis [ 20.01 2005-06-26 ]
Inläggsrubrik: 

Blacklight är just "disco-rör".
Han skrev däremot att dom har samma våglängd som dom som Kjell o Co. rekomenderar för uv-boxen.

Författare:  simon78 [ 20.55 2005-07-25 ]
Inläggsrubrik: 

Nä nu ger jag upp! :evil: :evil: :evil:

Jag har kört med elfalaminat+ biltemas natriumhydroxid och saltsyra-väteperoxid. Det slutar oftast med att jag får i det närmast rena kort (dvs rena även från de banor som jag hade tänkt skulle vara där.) Det verkar vara framkallningen som bråkar. När jag lägger i kortet så blir det först mörkare på de ställen som ska etsas bort. Om kortet ligger i länge, eller om jag har starkare framkallningsvätska så flagar de av i lilaaktiga flagor. Sedan etsar jag i saltsyra och väteperoxid (1dl HCl + 1dl H2O2+ 3dl H20). Det vanliga förloppet är: inget händer,inget händer,inget händer,inget händer, hoppsan där försvann nästan allt. Några rester till banor ligger kvar. Vad gör jag för fel???

Författare:  DeeJayPA [ 01.37 2005-08-05 ]
Inläggsrubrik: 

Jag gjorde mig några kretskort för förstgången och dom blev hyfsade.
Men problemet är att utskriften blir kass(knapt nå svärta och hackigt), använder mig av laserskrivare och spec OH film för det. Finns det nå trix för att lyckas med laserskrivare eller måste man skrämma upp en gammal bläckstråler skrivare?

Författare:  Fritzell [ 22.36 2005-08-08 ]
Inläggsrubrik: 

Jag gjorde en del utskrifter med laserskrivare. Resultatet blev rätt kasst faktiskt. kornigt, dålig täthet m.m. Möjligtvis kan man göra tex 2 utskrifter och lägga på varann eller skiva ut två gånger på samma papper.

Mina utskrifter med bläckstråleskrivare med speciellt OH papper för bläckskrivare blev mycket bättre.

Författare:  Nc [ 22.45 2005-08-08 ]
Inläggsrubrik: 

Använder laser skrivare till alla layouter jag skriver ut, Dock så skriver jag nu mera ut på vanligt kopierings papper, använde oh film tidigare men fick inte till den svärta jag ville ha.

Författare:  Johan.o [ 23.19 2005-08-08 ]
Inläggsrubrik: 

Jag skriver också ut på laserskrivare, (OH-blad)
brukar använda dubbla blad för att få bästa resultat.

Tycker att det funkar mycket bättre på min laserskrivare
än min bläckstråleskrivare.
Kan ju dock bero på att just min bläckstråleskrivare är värdelös
och min laserskrivare är riktigt bra...

Författare:  Fritzell [ 23.26 2005-08-08 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det beror nog en hel del på vad det är för skrivare också. Jag skulle skrivit ut en layout på oh papper idag med bläckstråleskrivare med det gick inte för skrivaren hade gått sönder (skrivhuvudet som cepat sig, PS KÖP ALDRIG BROTHER)

Författare:  DeeJayPA [ 00.09 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Okej det känns ändå onödigt att behöva köra med en bläckstråleskrivare.
skrivaren jag har är en HP Laserjet 1012.. ska se om det finns några inställnigar man kan göra.

Författare:  Fritzell [ 09.19 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Nej det går säkert bra med laserskrivare om du har det. Prova att ställ in på Presentationsläge eller annan inställning som gör utskriften lite exklusivare. Prova att skriva ut en liten prick bara och gör en till utskrift på samma papper för att se om svärtan blir bättre, eller som sagt skriva ut på två papper. Kan vara intressant att se om det blir bra.. Isåfall kan jag ju skriva ut layouten på vanligt papper och ta med det till nån kopiator nånstans och stoppa in Oh papper så slipper man slösa på bläck 8)

Författare:  Gäst [ 12.59 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Jag använder en HP Laser Jet 1160.
Och OH-papper med märket Brilliant transparency film.

Författare:  Johan.o [ 13.02 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Det var jag som skrev som gäst där..

Författare:  DeeJayPA [ 14.03 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

AHA okej jag ska testa lite det.. köpte OH filmen av clas i sjön. kanske inte är det bästa men.

Författare:  Gäst [ 14.13 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Får du bra utskrifter på vanligt papper med din laserskrivare?

Författare:  DeeJayPA [ 14.17 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Japp dom är det inget fel på bara med OH pappaer så blir det dåligt

Författare:  DeeJayPA [ 14.35 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Jag gjorde nån inställning men det hjälpte inte så mycket men jag provade att skriva ut 2gånger på samma OH film och då blev det bra.

Författare:  tecno [ 14.46 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

vilken röta du hadde, att få utskrifterna på samma ställe är rena flaxen!

Författare:  DeeJayPA [ 14.50 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Jo det har du rätt i Eftersom det bara var en testutskrift och inte var planerad att användas så gick det jävligt bra.
Men när jag ska skriver ut en som jag ska anväda då måste man slurpa i sig en 70s för att att jämmna ut suddigheten.

Författare:  tecno [ 15.02 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

ja nåt i den stilen känner jag igen :lol:

Författare:  Fritzell [ 16.03 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Hahah

Isåfall är väl "göra-två-utskrifter-och-lägga-på-varann" varianten säkrare för att det inte ska bli suddigt eller att den andra utskriften hamnar breve.

Eftersom jag har bläckskrivare måste jag skriva ut på OH papper som är gjort för bläckskrivare. detta papper är typ lite hårdare och strävare så bläcket ska suga in sig i pappret. Därför är själva pappret ganska "kornigt". Hoppas inte det påverkar belysningen bara.. men jag hoppas UV ljuset tränger igenom kornen. Dessutom hade jag bara ett oh papper kvar som jag redan använt en gång så det var ett hörn bortklippt så jag fick tejpa dit vanligt papper så man kan skriva ut på det igen. :mrgreen:
Fast då måste man skriva ut layouten på andra sidan pappret.. nån som vet om man kan "aligna" utksriften till en viss del av pappret i Eagle ?

Författare:  tecno [ 16.23 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Ska du göra två utskrifter och lägga på varandra så ska den ena skrivas ut omvänt så att utskrifterna kommer emot varandra för bästa skärpa.

Författare:  DeeJayPA [ 16.35 2005-08-09 ]
Inläggsrubrik: 

Om du klickar PRINT>page i eagle såkan du välja var på pappret utskriften hamnar.

Författare:  Fritzell [ 09.17 2005-08-10 ]
Inläggsrubrik: 

Ah tackar får testa det

Författare:  Fritzell [ 23.23 2005-08-13 ]
Inläggsrubrik: 

Det var på tal i början av tråden om det fanns nått bra sätt att hålla i kortet medans man etsar. Jag har brukat borra ett av hålen och dra en ståltråd igenom så man kan hänga upp den över kanten på etsaggregatet. Nackdelen är ju att tråden etsas sönder och löses upp (iallafall för mig :? ) och då kan det bli svårt att få upp kortet.

Jag fick nämligen en idé att man kunde göra en liten bur som cyr sa av sånt där hönsgallernät. Kom nämligen på att jag hade en liten bit sån liggandes. Ser ut typ som ett ståltrådsnät med nån cm stora hål. Man kan ju klippa till en bit och bocka så man får en liten "bur" att lägga kortet i. Ska testa detta.. återkommer vid ett senare tillfälle

Författare:  tecno [ 08.14 2005-08-14 ]
Inläggsrubrik: 

Häng upp korten med vanlig tape! Hur enkelt och bra som helst.

Författare:  Fritzell [ 11.40 2005-08-14 ]
Inläggsrubrik: 

Ja låter som en vettig idé.. för det kan väl inte reagera med etsvätskan? kom på det sen att det är nog inte så smart att sänka ner en stor metall applikation i etsvätskan som mättar etsmedlet fortare...

Författare:  shootking [ 15.39 2005-08-29 ]
Inläggsrubrik: 

Testade att etsa i helgen. Gick inget bra alls.

Har köpt alla grejjer på Kjell Co. Blandade till kemikalierna enligt brukanvisningarna.

Tog en bit svart kartong och skulle "testbelysa" ett laminat. Avlägsnade skyddsplasten (kortet kändes lite kladdigt efter detta). Lade laminatet under en 300W Philips ansiktssolarium (ej rör, någon lampa i det) ca 20 cm från lampan. Flyttade den svarta kartongbiten 1 cm i taget för att se om det blev någon skillnad på hur länge jag belyste det. Det området som blev belyst längst blev det belyst ca 10 minuter.

Lade ner kortet i framkallaren (som var rumstempererad, kanske något kallare). Hade det i detta badet i ca 10-15 sekunder. Kunde inte se att något hände.

Slängde i laminatet i etsningsbadet. Etsbadet höll 50 grader, har även en slang som bubblar luft i det. Den enda koppar som jag fick bort var lite i kanten där jag hade skrapat lite när jag kapade det + där jag hade missat lite med borren när jag gjorde ett hål i det. På resten av kortet hände det ingenting... Hade i laminatet i badet i kanske 5 minuter innan jag gav upp.

Vad är ert bästa tips på vilket moment det är som jag gjorde fel? själv skulle jag nog gissa på belysningen eftersom fotoresisten inte alls verkar försvinna i framkallningsbadet.

Mvh Shootking

Författare:  Fritzell [ 17.05 2005-08-29 ]
Inläggsrubrik: 

Låter som du framkallade för kort tid. Jag etsar och framkallar med extremt enkel utrustning. Tappar upp varmt vatten i glasslådor och spär ut med etsmedel och framkallare. Det tar kanske 20-40 sekunder för att framkalla i en lite halv sval framkallare. Man ser väldigt tydligt ifall kortet har blivit framkallat för fotoresisten släpper från kortet och löses upp i vattnet. Ser ut som man häller mjölk i vatten ungefär fast röd/lila färg. Kom ihåg att röra runt mycket när man framkallar. Lixom ta i kortet och skvalpa runt med det. Får man en dålig framkallning är det ingen idé att etsa för det blir alltid lika dåligt.
Det kan ta upp till 10-12 minuter att etsa också. För mig tog det kanske 15min. I början hände det inte mycket men sen på slutet släppte allt på en gång typ. Man får ha lite tålamod :)

edit: Efter bara någon sekund i framkallaren brukar mönstret framträda. Det kan berott på att du haft för svag blandning. Eller så blev det ingen bra belysning med den UV-lampan. Det är nog mest troligt

Författare:  holta [ 09.36 2005-09-08 ]
Inläggsrubrik: 

Har en liten fråga, för ett år sedan ungefär så gjorde jag ett antal kort som blev kanon.
När jag igår nu försökte igen att göra några nya kort så gick det åt skogen direkt, trots att jag använde mig av samma metod. Jag skrev ut på OH-film där mönstret syntes tydligt. Exponerade i min uv-låda, för att sedan framkalla, det är här problemet uppstod, mönstret verkade bli inverterat.

Så min fråga är om det är något konstigt med fotoresistet på korten jag använde (kort från elfa med positivt fotoresist). Eller om det helt enkelt har med exponeringstider att göra. Jag förstår inte alls, ska ta och testa ikväll igen, vore bra om någon har några tankar och idéer kring detta.

Edit: Efter att ha läst guiden igen från kjell, så ser jag att det verkar som om fotoresisten på dessa kort är av en negativ typ. Jag får väl göra ett test med att invertera min utskrift kanske.

Författare:  Fritzell [ 17.25 2005-09-08 ]
Inläggsrubrik: 

Där UV ljuset träffar fotoresisten försvinner kopparn när man etsar. Dvs själva mönstret skall vara svart på utskriften

Författare:  holta [ 17.41 2005-09-08 ]
Inläggsrubrik: 

Fritzell skrev:
Där UV ljuset träffar fotoresisten försvinner kopparn när man etsar. Dvs själva mönstret skall vara svart på utskriften

Japp, det är så jag har gjort, ska göra några test, får se om jag tar det ikväll eller i helgen.

Edit: Nu har jag gjort ett lyckat försök :D , kan bara säga att det troligen är bra att experimentera med exponeringstiderna varje gång du tar ett nytt laminat, det kommer troligtvis jag göra så man hittar rätt tid.

Författare:  BER [ 20.17 2005-09-09 ]
Inläggsrubrik: 

Har läst på flertalet ställen i denna tråd att ni framkallar fotoresisten i kaustiksoda (Natriumhydoxid). Med många fotoresister är det direkt olämpligt att framkalla med natriumhydroxid, natrriumhydroxid används för att strippa dessa resister, dvs att framkallaren kommer att ta på även härdad fotoresist efter en kort tid. Det som används för att framkalla dessa fotoresister är natriumkarbonat (målarsoda, hushållssoda) som finns i välsorterad livsmedelsaffär eller färghandeln. Oavsätt om man använder natriumhydroxid eller natriumkarbonat så kommer korten att strippas efter en viss tid. Dock med natriumkarbonat är denna tid lång samt att marginalerna mellan att ta bort ohärdad respektive härdad resist är mycket större.

Tips för att få bra resultat på framkallningen

1. Förvara fotoresist mörkt och kallt ( fotoresisten självhärdar med tiden och med värme )

2. fotoresisten skall vara rumstempererad vid exponering. ( Viktigt att tänka på om ni har laminerat korten själva)

3. De exponerade korten måste vila innan framkallning. Detta eftersom härdnings processen fortgår på det belysta yterna efteråt. Samt att om flerlagers kort exponeras i omgångar så kommer ojämn värme på korten att medföra ojämn framkallning.

4. Ha rätt koncentration på framkallaren. ( Lätt att säga, men svårare i praktiken)

Hur kan man kontrollera resultatet ?
Man kan kanske inte räkna med att folk hemma kan titrera framkallaren för att se vad den har för koncentration. Men ett kort rätt exponerat skall framkallas ca 1 min med natriumkarbonat framkallare i 40-50°C med riklig aggetering eller sprayning. Detta dock beroende på fotoresist och hur mycket bikarbonat ( rester från tidigare framkallning) som finns i framkallaren. Du kan alltså fortsätta att hälla i ny natriumkarbonat i framkallaren tills bikarbonat halten är för hög eller att den har stått så länge att du fått alger i den.

För att ovanstående råd skall gälla så måste man givetvis ha rätt exponerings tid, samt en bra mönsterfilm. Du kan inte använda dessa råd om du använder en mönsterfilm med låg kontrast vid exponering. Generellt så fungerar inte OH film utskriven på laserskrivare, eftersom densiteten i svärtan är för låg, speciellt på större fält ( inte äns dubbla ). Om man framkallar ett kort som är rätt exponerat så kommer de härdade ytorna inte påverkas av framkallaren. Dätt kan kontrolleras efter att man har framkallat och sköljt kortet i rikligt med vatten. Då skall de härdade ytorna inte var mjuka eller kladdiga. Ytorna kan få vara lite hala men bara lite, resisten kommet ju inte heller att vara stenhård eftersom kortet är blött men det får inte kännas som blött papper.

Författare:  DeeJayPA [ 19.27 2005-09-11 ]
Inläggsrubrik: 

Jag gjorde ett mönsterkort i kväll och exponeringen blev jätte bra, framkallningen jättebra. Och etsningen var perfekt. Faktiskt det bästa kort jag har gjort, förutom att layouten hadde blivit spegelvänd :?
Men det var kul att få ett bra resultat iaf även om det inte var "rätt"
Nu måste jag beställa mer kort och medel.

Författare:  BER [ 23.43 2005-09-15 ]
Inläggsrubrik: 

Här är några länkar till datablad på fotoresist och guider för kemin

Enthone
http://www.enthone.com/docs/photec.pdf

KOLON KP-2100
http://www.dryfilmresist.com/pds/kp2100.pdf

DuPont Riston 200
http://www.mfsuk.com/PCBMATERIALS/DUPONT/DRYFILMDTA/200series.pdf
http://www.dupont.com/pcm/

Temperaturen 40°-50°C som jag nämnde i tidigare inlägg är i överkant. Temperaturen är beroende av resist typ (våt/torr, negativ/positiv) och tillverkare, så kontrollera med datablad på fotoresisten som du använder.

Författare:  RRacer [ 10.11 2005-09-16 ]
Inläggsrubrik: 

Jag brukar använda de där plaströren som kretsar levereras i. Skär bara ut en skåra där jag klämmer fast kortet, borrar ett hål i andra änden av röret där jag sedan trycker igenom en spik - fungerar som upphängning i tanken. Borra fler hål för möjlighet att höjdjustera.

Bild

Bild

Fritzell skrev:
Det var på tal i början av tråden om det fanns nått bra sätt att hålla i kortet medans man etsar. Jag har brukat borra ett av hålen och dra en ståltråd igenom så man kan hänga upp den över kanten på etsaggregatet. Nackdelen är ju att tråden etsas sönder och löses upp (iallafall för mig :? ) och då kan det bli svårt att få upp kortet.

Jag fick nämligen en idé att man kunde göra en liten bur som cyr sa av sånt där hönsgallernät. Kom nämligen på att jag hade en liten bit sån liggandes. Ser ut typ som ett ståltrådsnät med nån cm stora hål. Man kan ju klippa till en bit och bocka så man får en liten "bur" att lägga kortet i. Ska testa detta.. återkommer vid ett senare tillfälle

Författare:  Fritzell [ 13.32 2005-09-16 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det är ingen dum ide. Går ju att använda vp rör också tror jag eventuellt har nån stump liggandes

Författare:  Greensilver [ 14.01 2005-09-16 ]
Inläggsrubrik: 

Tänkte bara berätta vad som händer om man andas in en aning för mycket av gasen som bildas över etskaret. Jag gjorde nämligen just detta för ett par dagar sedan. I samband med etsningen så råkade jag ha lite för varmt så att gasbildningen blev större än vanligt. Jag brukar vara under köksfläkten som får gå på full muff och det brukar räcka. Men denna gång fick jag av misstag två "kallsupar" in genom näsan med gas. Just när det hände kändes det inte så farligt - det stack till i näsan och i övre delen av luftstrupen. Tänkte inte så mycket mer på det just då. Sedan jag etsat klart och börjat syna kretskortet så började näsan rinna något alldeles förskräckligt. Det formligen RANN ur näsan - jag har aldrig någonsin varit med om något liknande - inte ens vid en dunderförkylning. Jag började också nysa, sedan hosta och sedan både nysa och hosta samtidigt. Det här fortgick hela kvällen och jag kunde inte somna på flera timmar. Kan tillägga att jag övervägde att åka in till sjukhuset. Dagen efter var de flesta symptom borta förutom att näsan var ganska irriterad som vid en vanlig förkylning.

Så var försiktiga! Troligtvis kan det hända ännu värre saker om man får i sig mer.

Författare:  Aluvi [ 15.59 2005-09-16 ]
Inläggsrubrik: 

http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=870

Kostar lite ioförsig men jag använder dom och dom är suveräna.

Författare:  Cenorpa [ 18.10 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Hur lång tid brukar det egentligen ta att etsa ett "normalstort" kretskort?
Jag måste göra nått fel, för mig tar det så lång tid så jag inte ens vågar berätta...

Författare:  Aluvi [ 18.24 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

för mej tar det 8 min +- 2min

Författare:  Cenorpa [ 18.41 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Vad använder du för etsmedel?
Jag använder Kjell & Companys, verkar inte fungera så bra.

Författare:  zeus [ 18.50 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Du kanske har för mycket etsmedel. Eller för kallt.

Författare:  Aluvi [ 18.57 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Det är mycket som spelar in.
belysningstiden, mängden etsmedel, temperatur, blandningen av framkallare.
Jag har säkert förstört minst en halv kvadratmeter laminat innan jag hittade en kombination som passade för mej.

Författare:  Cenorpa [ 20.12 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Jag ska försöka lite mer imorgon.
Antagligen så är det inte medlets fel utan mitt.
måste införskaffa mig ordentlig utrustning för jag tror det är det som felar.
belysningstiden och framkallningen tror jag inte det är nå fel på för mönstret träder fram så fint efter framkallningen men det är sen det inte vill.

Författare:  JimmyAndersson [ 22.34 2005-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Jag fick liknande resultat, men när jag köpte nytt etspulver så fungerade det direkt! (Körde med samma temperatur och utspädning.) Mitt gamla etspulver hade råkat hamna på vinden och låg där i ca 10 år innan jag använde det.

Min ets-metod:
På spisen ställer jag en ugnsplåt som jag fyller 1/3 med varmt vatten.
I plåten placerar jag en skål (samma sort som används för att framkalla foton) och där i häller jag etsvätskan och lägger i kortet som ska etsas. Sedan justerar jag temperaturen på vattnet i plåten genom att variera värmen på en spisplatta. (1an eller 2ans läge brukar vara lagom). Vattnet i plåten värmer skålen som etsvätskan finns i.

Riktigt enkelt och fungerar varje gång. Se bara till att inte spilla etsvätska på ugnsplåten. :)

Författare:  Cenorpa [ 12.42 2005-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

Ahhhh, äntligen! :D

Efter ett antal tester och misslyckanden så blev resultatet perfekt!
Felet var antagligen att jag inte framkalladekortet ordentligt så efter att ha blandat en ny sats ovh framkallat lite längre så blev det bra.
Kretskortet etsade jag sedan i en gammal "glasgrej" från en kaffebryggare i ett vattenbad på spisen.

Författare:  JimmyAndersson [ 01.01 2005-12-11 ]
Inläggsrubrik: 

Grattis!

Hm, man kanske skulle bygga om en gammal kaffebryggare till "etsmaskin". :)

Författare:  Greve Hamilton [ 01.41 2005-12-11 ]
Inläggsrubrik: 

Jag gör på följande vis:

Jag skriver ut mönstret på ett OH-papper spegelvänt. Sedan lägger jag pappret ovanpå laminatet och därefter en tämligen tung glasskiva på toppen. Belyser i 1min & 45s, med Kjell%co:s UV-lampa på 250W. Laminatet kastar jag sedan ned i en glasslåda fylld med en blandning av 6dl varmt vatten samt 7-8ml kaustiksoda, vilket brukar ta runt 10-15s tills det är klart. Efter det kör jag på "som vanligt": 3dl vatten, 0.5dl etspulver och kanske någonting att dricka.

JimmyAndersson: Jag testade det där med ugnsplåten på spisen idag. Det var skitbra! Det skall tillämpas samtliga gånger i framtiden. Tack för tipset! :)

Författare:  JimmyAndersson [ 01.56 2005-12-11 ]
Inläggsrubrik: 

Varsågod 8)

Författare:  MadModder [ 00.28 2005-12-17 ]
Inläggsrubrik: 

Natriumhydroxid är vad påsen med framkallare man köper innehåller. Och ja, det löser även upp den fotoresist som borde sitta kvar på laminatet, om man blandar för starkt. Ett kryddmått per dl vatten enligt instruktionerna, och det funkar ypperligt på alla laminat jag testat, bl.a från elfa och kjell.

Jag såg också en rekommendation här i tråden om mellan 1-1,5dl av "elfas" etspulver (som de köper in från scankemi, som också kjell & co köper sitt från) till 0,5L vatten. På tok för mycket.
Mer pulver löser inte upp mer koppar. Blandar man i mer pulver än ca 15ml per dl vatten, blir lösningen mättad och orkar inte lösa upp koppar lika bra längre. Halva den i inlägget angivna koncentrationen är mer lämplig (1,5dl till 1L vatten), och kommer definitiv ge ett snabbare resultat.

Gammal slö etsvätska blir INTE bättre av att man blandar i mer pulver. Snarare tvärt om. Häll bort skiten och blanda ny.

Allt enligt scankemis utvecklings- och provavdelning.

Författare:  Mutiaz [ 13.16 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

Funderade på det med UV-box. Räcker det med 2 rör eller det ska va 4 rör?

Författare:  Jeppsson [ 14.42 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kör med 4 lysrör i min UV Box och det blir jämn och bra belysning...

Allt enligt Kjell.com

Författare:  Mutiaz [ 14.46 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

Okej hur lång tid kör du då?

Författare:  karlstedt [ 14.53 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

jag kör 4st lysrör av den mindre modellen... tror det är 8W.
belyser 4 min. Tippar på att kortet ligger ca 5-6 cm från rören.

Författare:  Jeppsson [ 15.10 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kör oxå med 8W rören och har en belysnings tid på cirka 2min.

Det fungerar bra för mig... :)

Jag har nog bara 4-5 cm mellan rör och glasskiva...

Författare:  RRacer [ 15.22 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

tecno skrev:
Ska du göra två utskrifter och lägga på varandra så ska den ena skrivas ut omvänt så att utskrifterna kommer emot varandra för bästa skärpa.

Jag vill påstå att båda utskrifterna ska vara spegelvända.
Om du bara vänder den ena för att få trycket på utskrifterna mot varandra så kommer du att få ett lager OH-film mellan trycket och laminatet, vilket kan ge oskarp exponering.

Författare:  karlstedt [ 15.27 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

Men det är omöjligt att få båda utskrifterna mot varandra intill kortet... Du kommer alltid att få en papperstjocklek nånstans...

Författare:  tecno [ 15.32 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

protest ! :) :)

Du bör ha det som jag beskrev det hela, därför att du ska få maximal täthet i mönstret. det lilla felet du får pga av ett skikt av OH filmen ger bättre skärpa än 2 skikt av mönster och film. Har provat och sett skillnaden, har du?

Men det bästa är ju att få en film med tillräcklig täthet.

Författare:  Seven11 [ 15.37 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

jag kör på 8 min i UV boxen (använder också 4 rör från kjell), sen en lite nstund (bara så att mönstret framträder) i framkallaren och sist så länge det behövs för att all överflödig koppar ska bort i etstanken... och det funkar kanon bra för mig.

Författare:  karlstedt [ 15.39 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

Tecno > om det är mig du kommenterar nu så vill jag bara klargöra att jag bara sa att man aldrig kommer undan ett lager OH-plast.. sedan var man bäst placerar det har jag aldrig gjort några vetenskapliga tester på så jag litar på ditt ord. :D

Låter ju som sagt sundast att lägga mönstren mot varandra...

Författare:  tecno [ 15.47 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

min 'allvarliga' protest var allmänt riktat men lite mot RRacer :)

Mina 'vetenskapliga' tester är inom avancerad fotografi där jag har jobbat mycket med sk. sandwich teknik med lith filmer.

Författare:  RRacer [ 21.17 2006-01-14 ]
Inläggsrubrik: 

karlstedt skrev:
Men det är omöjligt att få båda utskrifterna mot varandra intill kortet... Du kommer alltid att få en papperstjocklek nånstans...

Självklart!
Jag påstod inte att du skulle göra så heller!

Du tar två spegelvända som du lägger på laminatet. Då får du trycket på den ena direkt mot laminatet samt det andra trycket en plastfilm högre upp.

Och ja, jag har testat och noterat en TYDLIG skillnad.

Plättlätt!

Författare:  M!k@el [ 15.41 2006-01-20 ]
Inläggsrubrik: 

rikkitikkitavi skrev:
var köper du laminatet? min uppfattning är att laminatet har stor betydelse för resultatet, kanske både p g a kvalitet och ålder (fotoresisten åldras)...

/rickard

Det där med att fotoresisten åldras vet ja inte om jag vill hålla med om riktigt det kanske är för att man låter det ligga framme i solen eller något :)
för de laminat jag använder är då ca:20år gamla o jag har inte märkt något dåligt resultat :wink:

Författare:  JimmyAndersson [ 15.33 2006-01-23 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns en del av kretskortsframställningen som kan ställa till det för vilket projekt som helst:
Att vända OH-filmen åt rätt håll när man ska belysa!

Två bra tips:

*Skriv ut kretskortslayouten med kretsplaceringarna på vanligt papper.

*Kolla vilken sida som är vilken. Skriv t.ex "Lödsidan" på lödsidan och "Kretsplacering" på den andra sidan av OH-filmen, t.ex uppe i varsit hörn. Då är det lätt att se om man lagt OH-filmen fel. När man lagt OH-filmen på laminatet och "Lödsidan" visas rättvänt medan "Kretsplacering" visas spegelvänt, då har man gjort rätt.

Författare:  RRacer [ 15.39 2006-01-23 ]
Inläggsrubrik: 

Den har man ju varit med om :oops:
En gång skulle jag göra två ganska stora kort, och märkte inte att layouten blivit felvänd förrän etsningen var klar :(

Författare:  JimmyAndersson [ 15.42 2006-01-23 ]
Inläggsrubrik: 

Det är tyvärr en klassiker. En gång fick jag löda 5st stora relä på fel sida. Det var *inte* lätt. Fruktansvärt trångt.

Författare:  ashsama [ 18.19 2006-01-27 ]
Inläggsrubrik: 

Tänkte bara komma med ett litet tips hur man inte skall blanda,
på jobbet var det inga problem där man hade syraavlopp, bara att hälla ut det direkt.
Men nu när jag etsar hemma tänkte jag vara snäll mot naturen och neutralisera etsvätskan (som är saltsyra+väteperoxid)
med natriumhydroxid för att få sjysst ph värde.
Jag säger bara - tur jag hade flaskan utomhus och att det var flera minus annars vette fan vad som hade hänt,ser ut som nåt från the toxic avenger :)

<bild raderad>

Författare:  Fritzell [ 18.25 2006-01-27 ]
Inläggsrubrik: 

:shock:
8)

Författare:  danei [ 18.49 2006-01-27 ]
Inläggsrubrik: 

Det är nog kopparn som är värst. Lite syra är ingen fara.

Författare:  zeus [ 19.42 2006-01-27 ]
Inläggsrubrik: 

Japp, enligt reningsverket är det bara kopparn som är problemet. Men om man etsar mindre än ett kort om dagen per år så var det inga problem alls.

Författare:  cosmox [ 22.43 2006-01-27 ]
Inläggsrubrik: 

Jisses!

Författare:  Gell [ 14.03 2006-02-03 ]
Inläggsrubrik:  Angående Väteperoxid+Saltsyra

Jag ska etsa mitt livs första kretskort snart, och jag har fastnat för att göra den metoden med Väteperoxid + Saltsyra.. för då behöver man ju inte värma eller ha bubbelgrejer va?

Men alltså ska man ha koncentrerad väteperoxid och saltsyra eller!?

Författare:  ashsama [ 14.19 2006-02-03 ]
Inläggsrubrik: 

Inge bubblor eller värme behöver tillsättas nej, bara lägga ner kortet i vätskan och låta det fräsa färdigt, några minuter beroende på kopparskikt.
18µ koppar går förbaskat fort så gå inte muggen under tiden...
Jag kör på 1del väteperoxid (~35%'ig) och 1del saltsyra (~35%) till 4 delar vatten, tex en halv deciliter väteperoxid och en halv deciliter saltsyra till 2deciliter vatten (blanda vätet eller syran med vattnet, inte syran och vätet direkt - kanske blir nån reaktion :-).
Jag kommer inte ihåg vad som var vad, om min vätetp. var 32% och syran 37% eller tvärtom, så runt 35%'ig skrev jag... har ingen större sexuell betydelse.

Författare:  ashsama [ 14.22 2006-02-03 ]
Inläggsrubrik: 

Kan oxo påpeka att du EJ skall spara gammal etsvätska, speciellt inte i ett instängt kärl så väteperoxiden frigör syre hela tiden så glasflaskor exploderar lätt ...

Författare:  Gell [ 14.35 2006-02-03 ]
Inläggsrubrik: 

jag har en kvicksilver lampa som avger uv ljus. den funkar väl att använda vid "mönstertrycket" på kopparen.? hur länge ska man ha kortet under uv-ljuset? ser man om det är klart? och hur länge ska man sedan ha det i kaustik sodan?

Författare:  ashsama [ 15.01 2006-02-03 ]
Inläggsrubrik: 

Tror inte kvicksilver ger rätt uv ljus men det är ju bara prova, funkar ju med glödlampa också säger dom. Man ser fotoresisten blir lite gul där den är exponerad.
Framkallar gör man tills laminatet inte ger ifrån sig svärta så att säga, när du börjar framkalla löses den exponerade resisten upp och blir lite svart...

Författare:  Gell [ 02.28 2006-02-11 ]
Inläggsrubrik: 

Om man inte har aceton hemma för att torka av kortet efter etsning, vilken spritsort är bäst att använda då? alltså wiskey vodka?! ha inget annat

Författare:  ashsama [ 03.56 2006-02-11 ]
Inläggsrubrik: 

Alkoholmissbruk! Köp en flaska t-röd, eller ännu bättre - aceton!

Författare:  JimmyAndersson [ 04.18 2006-02-11 ]
Inläggsrubrik: 

T-röd är lättare att få tag i än t.ex Vodka, så det borde inte vara några problem. Det är bara att gå till närmsta bensinmack.

Generellt sätt så ska det vara så ren sprit som möjligt med hög alkoholhalt. 40-50-procentig whiskey är alltså ingen bra idé.

Gell: Undvik att ställa allmäna etsningsfrågor i den här tråden. Den är tänkt som en guide och ska istället innehålla fakta. Tyvärr har många missat det, vilket gör tipsen en aning svårlästa.

Författare:  Mutiaz [ 13.01 2006-02-16 ]
Inläggsrubrik: 

Hur skiljer sig etsresultatet med vilken temperatur man använder? Hur skulle det bli om man etsar med tex 40C?

Författare:  rehnmaak [ 13.08 2006-02-16 ]
Inläggsrubrik: 

Kör du med Natriumpersulfat så tar det myyyyycket läääääääängre tiiiiid om du har låg temp.

Författare:  björn [ 13.19 2006-02-16 ]
Inläggsrubrik: 

Men 40 grader är väl ändå inom börvärdet? Har för mig att jag läst rekkomendationer om 40 gradigt någonstans.

Författare:  rehnmaak [ 13.35 2006-02-16 ]
Inläggsrubrik: 

40 grader är helt ok.

Författare:  Mutiaz [ 13.40 2006-02-16 ]
Inläggsrubrik: 

Vad gött då kan jag använda min Jäger doppvärmare som går upp till 42C.

Författare:  RRacer [ 19.35 2006-02-16 ]
Inläggsrubrik: 

Om det är en värmare avsedd för akvariebruk så brukar det gå att tweaka termostaten att slå ifrån vid en högre temperatur.

Författare:  Michel [ 10.54 2006-03-11 ]
Inläggsrubrik: 

MadModder skrev:
Jag såg också en rekommendation här i tråden om mellan 1-1,5dl av "elfas" etspulver (som de köper in från scankemi, som också kjell & co köper sitt från) till 0,5L vatten. På tok för mycket.

...1,5dl till 1L vatten...

Det är korrekt.
Korrläste tydligen aldrig det inlägget.
:oops:

Det står tack & lov rätt på min förvaringsburk som jag tyvärr inte hade framme vid förra tillfället.

Konstigt att ingen reagerade förrän nu...

Författare:  funkis [ 02.06 2006-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Inte för att jag skulle vilja promota Scankemi så däringa mycket
men man kan köpa privat direkt från honom ochså.

Men det jag fundrar över **vartifrån** köper Scankemi
i sin tur sakerna ifrån???

funkis

Författare:  Cryptomaster [ 17.09 2007-02-18 ]
Inläggsrubrik: 

Vad använder ni för doppvärmare ?

Den man får med från Kjell's "Etstank" går bara upp till 32 grader. Går det att modifiera på nått sätt ? Lite svårt kanske när det är IP Klassning 68.

Författare:  JimmyAndersson [ 13.28 2007-10-13 ]
Inläggsrubrik: 

Ett hett tips:

Blanda inte framkallningsvätska i en tunn PET-flaska! (sådana som lågpris-läsk brukar säljas i.)

Jag gjorde det igår. De bra flaskorna var återvunna, så jag tog en 1,5 liters-flaska "Original taste of America. Premier" (lågpris-cola). Hällde i en liter ljummet vatten och sedan ca 10g kaustiksoda.
Lyfte upp flaskan för att det sista skulle lösas upp. Plötsligt blev det blött om fötterna... Botten i flaskan hade börjat lösas upp! :shock:

Vanliga PET-flaskor (typ orginal CocaCola och liknande) går däremot bra.
Jag har använt sådana i många år nu och det har fortfarande inte läckt. För säkerhetskull står de ändå i dubbla plastkassar. Brukar titta till dem då och då, för att se så allt är som det ska.

Författare:  Johan.o [ 14.01 2007-10-13 ]
Inläggsrubrik: 

Ajaj JimmyAndersson :(

Har för mig att jag avrådde från att använda plastflaskor i flera ets-trådar här för länge sedan. Hade hoppats att ingen skulle råka ut för samma sak som jag.

Mitt tips är att förvara vätskan i glasflaskor, 2st 750ml vinflaskor räcker ju för 2l framkallare.
Med "kork"- kork. Så det förhoppningsvis kan pysa ut om det blir övertryck i flaksan.
Instoppad i några plastpåsar, förvarat i ett utrymme som inte tar skada om det börjar läcka..

Jag förvarade framkallare i tjock pet-flaksa, men hela botten lossnade..
Så släng plastflaskor åt skogen, för eller senare kommer dom att frätas sönder.

Författare:  LaRdA [ 14.13 2007-10-13 ]
Inläggsrubrik: 

Eller varför ens spara på framkallaren? En burk kaustiksoda från affären räcker antagligen i flera år även om man blandar ny varje gång, och då vet man att den är fräsch när man ska använda den.

Författare:  Johan.o [ 14.24 2007-10-13 ]
Inläggsrubrik: 

Man sparar färdigblandad framkallare så man ska slippa blanda ny varje gång man ska etsa ett kretskort, kanske.. (oanvänd framkallare sparar jag)

Desutom är det lättare att blanda lite större mängder samtidigt än några dl.

Författare:  JimmyAndersson [ 14.27 2007-10-13 ]
Inläggsrubrik: 

LaRdA:
Det har du iofs rätt i...
Igår hällde jag ut framkallaren efteråt. Det borde gå bra om man inte har storproduktion av kort. Annars kan det bildas mindre trevliga grejjer i avloppsrören som täpper till.
Men det är smidigt att ha färdigblandad framkallningsvätska. Det kan annars gå lite för fort om vätskan är nyblandad och ljummen.

Johan.o:
Jo, efter incidenten igår så ska jag gå över till att använda enbart glasflaskor. Better safe than sorry.
Köksgolvet blev iallafall väldigt rent... :D

edit:
"Desutom är det lättare att blanda lite större mängder samtidigt än några dl."

Helt klart! Särskillt eftersom det bara behövs ca 10g till en liter.

Författare:  Johan.o [ 14.31 2007-10-13 ]
Inläggsrubrik: 

Det tråkiga är ju om det börjar läcka när man inte är hemma..
Att ha flaskan i en hink kan är nog inte fel.
Plastpåsar brukar nämligen inte vara så täta, och fräts mycket lätt sönder.

Författare:  rikkitikkitavi [ 12.08 2007-10-26 ]
Inläggsrubrik: 

det roliga är att framkallaren, natriumhydroxid absorberar koldioxid från luften och bildar natriumkarbonat, målarsoda.

nu gör inte det såå mycket eftersom båda är alkaliska och det som händer vid UV exponeringen är att det organiska färgämnet i fotoresistlacken bryts ner till en organisk syra. Färgämnet i sig är olösligt i vatten, syran likaså.

men syran är löslig i alkaliska lösningar dock, alltså framkallaren.

skillnaden är att det möjligen går lite snabbare i natriumhydroxidlösningen pga högre pH värde.

Om natriumkarbonat får stå för länge bildas natriumvätekarbonat, bikarbonat då den absorberar ännu mera koldioxid som är en ännu svagare bas.

så ngn form av kork på flaskan är ingen dålig ide.

slutsats: gammal framkallare kan vara lite slö. Riktigt gammal framkallare kan vara omöjlig att använda.

Författare:  Johan.o [ 13.03 2007-10-26 ]
Inläggsrubrik: 

Åhh.. en kemist, jag har alltid undrat hur och varför de olika kemikalierna vid etsning fungerar. Men inte läst så mycket kemi. Har du några bra länkar man kan läsa mera, eller
annat matnyttigt?

Så det enda ålders-problemet med framkallare än om den är i kontakt med luft?
Om man har en helt fylld flaska och sätter kork på den så den inte är i kontakt med luft borde den hålla hur länge som helst? Och inga konstiga "gaser" skulle kunna bildas?

Författare:  Zyxel615 [ 00.31 2008-01-11 ]
Inläggsrubrik: 

Idag var det dags för första etsningen med fotografisk överföring (har tidigare provat toner-transfermetoden med blandat resultat...). Har ingen bild just nu men kortet var dubbelsidigt, mätte ca 45*45 mm och hade övervägande 0,4 och 0,5 mm ledare, med några småsnuttar av 0,3 mm.

Layoten skrevs ut på Kjells OH-film för laserskrivare (av märke Pelikan, ifall någon är intresserad...) med hjälp av en Brother MFC-7820. Laminatet kom för övrigt också från Kjell. Eftersom jag inte hade någon UV-box till hands gjorde jag som flera andra här på forumet tipsat om: belyste med en helt vanlig lysrörsskrivbordslampa (en arbetslampa med ledad arm, jättevanlig modell innehållandes ett 11W lysrör). För att hålla OH-filmen på plats användes en fotoram med clips från Clas Ohlsson. Exponeringstiden valdes på ren chansning till 20 minuter per sida.

Efter exponering framkallades kortet i en för ändamålet lämplig behållare (glasslåda), framkallningsvätskan utgjordes av 2,5 ml NaOH (helt vanlig kaustiksoda) löst i 0,5 l ljummet vatten. Några sekunder senare framträdde ett lite mörkare mönster. När inget ytterligare hände avbröt jag framkallningen och spolade av kortet.

Så var det då bara etsningen kvar. Det tog en god stund, antagligen beroende på otillräcklig mängd etsvätska.

Resultatet då? Tyvärr blev mönsterpassningen dålig mellan de båda sidorna. Detta kan skyllas på lite klantighet vid utskriften, jag måste helt enkelt ha med fler riktmärken att gå efter. 0,3 mm ledarna blev bitvis en aning anfrätta men inget allvarligt. Sammantaget: för att vara ett första försök gjort med 100% bonnmetoder är resultatet många gånger högre än förväntan, ja rent av nästan perfekt!

Författare:  ashsama [ 02.06 2008-01-11 ]
Inläggsrubrik: 

Jag föredrar min egenutvecklade metod...
...coca cola etsning!... no joke :)

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=19377&highlight=coca+cola

Författare:  barbarossa [ 10.00 2008-03-18 ]
Inläggsrubrik: 

Finns det någon referens till den kemiska reaktionen för oxidationen av koppar?

Jag antar att summan av reaktionen blir:

H2O2 + Cu ---> Cu2+ + H2O + O2-

Det är möjligt att det räcker med att ha en godtycklig syra med för att snabba på reaktionen, men jag misstänker att kloridjonen har en katalytisk effekt också.

I mån av tid ska jag prova att ersätta saltsyran med ättika eller citronsyra. För att prova om kloridjonen spelar någon roll skall jag även prova att sätta till koksalt.

Om det är någon som känner experimentlystnad så får ni gärna prova detta, men kom ihåg att rapportera.

//Andreas

Författare:  *Teknikern* [ 19.36 2010-02-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Jag vet inte om det skrivits nåt tidigare om hållbarheten på färdigblandad natriumpersulfatblandning men den jag hade och körde idag har stått 3 år sen jag använde den sist. Funkade utmärkt efter uppvärmning till 50-60 grader.

Författare:  marmite [ 17.08 2011-05-04 ]

ah väldigt bra guide, jag brukar köra med tjockt photopapper och stryka fast det på koppar laminatet

Författare:  jackass2 [ 22.43 2012-11-09 ]

Hej Allehopa!

Efter mycket läsandes, provandes och slabbandes kom jag äntligen på knepet!!

Knepet är att med en topps eller liknande gnugga bort all den UV belysta fotoresisten medans den ligger i framkallningsbadet. Då "hinner" inte den obelysta fotoresisten skadas av framkallningen och etsningen kan sedan ske utan (tids) problem. Perfekt resultat varje gång!!

Författare:  Klas-Kenny [ 23.11 2012-11-09 ]

Knepet, för vad? :humm:

Jag har etsat många kort utan att någonsin behöva använda en tops.

Författare:  ashsama [ 00.42 2012-11-10 ]

Jag kör 10g NaOH till 1L vatten, aldrig 'topzat' nåt :)

Författare:  kodde [ 09.21 2013-01-13 ]

För er som tänkte köra med Toner Transfer metoden så har jag fått väldigt bra resultat med papper från tidningen Amelia. Leta upp någon reklamsida som har en bra bit papper utan tryck. Fungerar klockrent, släpper väldigt lätt med varmt vatten. Lär fungera bra med andra tidningar också för den delen.

Författare:  MicaelKarlsson [ 11.25 2013-01-13 ]

Har fått bra resultat med kjell & companys katalog, speciellt registersidorna.

Författare:  NULL [ 06.05 2013-01-19 ]

Letade på ebay och såg den här annonsen, som hade en ganska bra beskrivning på tillverkningen:
http://www.ebay.co.uk/itm/1pc-FR-4-Single-Side-4-6-1-6oz-0-06in-Copper-Clad-Laminate-For-PCB-Board-/181002929045?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a249d8395

Författare:  jonnybgood [ 18.52 2016-01-24 ]

Efter att nu gått till botten med problemet med att hitta bästa pappret för transfer metoden, så hittade jag en enkel, billig lösning.
Köp de billigaste presentförpackningspapperna.
Då dessa oftast är tunnare så funkar detta bättre.
De är oxå glansiga & baksidan oftast vit.
Tyckte det blev rörigt att nyttja katalogsidor med text på.

Jag kör sedan in kretskortet med trycket på in i min helt omodifierade laminatormaskin.
15-16 gånger max.
Resultatet blir perfekt varje gång.
Då pappret är tunt går värmen igenom lättare samt är det lätt efter 30 min blötläggning att få bort pappret.

Kanon :-)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme