Sida 15 av 17

Postat: 23 januari 2006, 15:42:10
av JimmyAndersson
Det är tyvärr en klassiker. En gång fick jag löda 5st stora relä på fel sida. Det var *inte* lätt. Fruktansvärt trångt.

Postat: 27 januari 2006, 18:19:47
av ashsama
Tänkte bara komma med ett litet tips hur man inte skall blanda,
på jobbet var det inga problem där man hade syraavlopp, bara att hälla ut det direkt.
Men nu när jag etsar hemma tänkte jag vara snäll mot naturen och neutralisera etsvätskan (som är saltsyra+väteperoxid)
med natriumhydroxid för att få sjysst ph värde.
Jag säger bara - tur jag hade flaskan utomhus och att det var flera minus annars vette fan vad som hade hänt,ser ut som nåt från the toxic avenger :)

<bild raderad>

Postat: 27 januari 2006, 18:25:03
av Fritzell
:shock:
8)

Postat: 27 januari 2006, 18:49:16
av danei
Det är nog kopparn som är värst. Lite syra är ingen fara.

Postat: 27 januari 2006, 19:42:04
av zeus
Japp, enligt reningsverket är det bara kopparn som är problemet. Men om man etsar mindre än ett kort om dagen per år så var det inga problem alls.

Postat: 27 januari 2006, 22:43:36
av cosmox
Jisses!

Angående Väteperoxid+Saltsyra

Postat: 3 februari 2006, 14:03:10
av Gell
Jag ska etsa mitt livs första kretskort snart, och jag har fastnat för att göra den metoden med Väteperoxid + Saltsyra.. för då behöver man ju inte värma eller ha bubbelgrejer va?

Men alltså ska man ha koncentrerad väteperoxid och saltsyra eller!?

Postat: 3 februari 2006, 14:19:26
av ashsama
Inge bubblor eller värme behöver tillsättas nej, bara lägga ner kortet i vätskan och låta det fräsa färdigt, några minuter beroende på kopparskikt.
18µ koppar går förbaskat fort så gå inte muggen under tiden...
Jag kör på 1del väteperoxid (~35%'ig) och 1del saltsyra (~35%) till 4 delar vatten, tex en halv deciliter väteperoxid och en halv deciliter saltsyra till 2deciliter vatten (blanda vätet eller syran med vattnet, inte syran och vätet direkt - kanske blir nån reaktion :-).
Jag kommer inte ihåg vad som var vad, om min vätetp. var 32% och syran 37% eller tvärtom, så runt 35%'ig skrev jag... har ingen större sexuell betydelse.

Postat: 3 februari 2006, 14:22:07
av ashsama
Kan oxo påpeka att du EJ skall spara gammal etsvätska, speciellt inte i ett instängt kärl så väteperoxiden frigör syre hela tiden så glasflaskor exploderar lätt ...

Postat: 3 februari 2006, 14:35:00
av Gell
jag har en kvicksilver lampa som avger uv ljus. den funkar väl att använda vid "mönstertrycket" på kopparen.? hur länge ska man ha kortet under uv-ljuset? ser man om det är klart? och hur länge ska man sedan ha det i kaustik sodan?

Postat: 3 februari 2006, 15:01:46
av ashsama
Tror inte kvicksilver ger rätt uv ljus men det är ju bara prova, funkar ju med glödlampa också säger dom. Man ser fotoresisten blir lite gul där den är exponerad.
Framkallar gör man tills laminatet inte ger ifrån sig svärta så att säga, när du börjar framkalla löses den exponerade resisten upp och blir lite svart...

Postat: 11 februari 2006, 02:28:17
av Gell
Om man inte har aceton hemma för att torka av kortet efter etsning, vilken spritsort är bäst att använda då? alltså wiskey vodka?! ha inget annat

Postat: 11 februari 2006, 03:56:43
av ashsama
Alkoholmissbruk! Köp en flaska t-röd, eller ännu bättre - aceton!

Postat: 11 februari 2006, 04:18:43
av JimmyAndersson
T-röd är lättare att få tag i än t.ex Vodka, så det borde inte vara några problem. Det är bara att gå till närmsta bensinmack.

Generellt sätt så ska det vara så ren sprit som möjligt med hög alkoholhalt. 40-50-procentig whiskey är alltså ingen bra idé.

Gell: Undvik att ställa allmäna etsningsfrågor i den här tråden. Den är tänkt som en guide och ska istället innehålla fakta. Tyvärr har många missat det, vilket gör tipsen en aning svårlästa.

Postat: 16 februari 2006, 13:01:32
av Mutiaz
Hur skiljer sig etsresultatet med vilken temperatur man använder? Hur skulle det bli om man etsar med tex 40C?