Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är tyvärr en klassiker. En gång fick jag löda 5st stora relä på fel sida. Det var *inte* lätt. Fruktansvärt trångt.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Tänkte bara komma med ett litet tips hur man inte skall blanda,
på jobbet var det inga problem där man hade syraavlopp, bara att hälla ut det direkt.
Men nu när jag etsar hemma tänkte jag vara snäll mot naturen och neutralisera etsvätskan (som är saltsyra+väteperoxid)
med natriumhydroxid för att få sjysst ph värde.
Jag säger bara - tur jag hade flaskan utomhus och att det var flera minus annars vette fan vad som hade hänt,ser ut som nåt från the toxic avenger :)

<bild raderad>
Senast redigerad av ashsama 27 september 2008, 22:10:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

:shock:
8)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog kopparn som är värst. Lite syra är ingen fara.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Japp, enligt reningsverket är det bara kopparn som är problemet. Men om man etsar mindre än ett kort om dagen per år så var det inga problem alls.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Jisses!
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Angående Väteperoxid+Saltsyra

Inlägg av Gell »

Jag ska etsa mitt livs första kretskort snart, och jag har fastnat för att göra den metoden med Väteperoxid + Saltsyra.. för då behöver man ju inte värma eller ha bubbelgrejer va?

Men alltså ska man ha koncentrerad väteperoxid och saltsyra eller!?
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Inge bubblor eller värme behöver tillsättas nej, bara lägga ner kortet i vätskan och låta det fräsa färdigt, några minuter beroende på kopparskikt.
18µ koppar går förbaskat fort så gå inte muggen under tiden...
Jag kör på 1del väteperoxid (~35%'ig) och 1del saltsyra (~35%) till 4 delar vatten, tex en halv deciliter väteperoxid och en halv deciliter saltsyra till 2deciliter vatten (blanda vätet eller syran med vattnet, inte syran och vätet direkt - kanske blir nån reaktion :-).
Jag kommer inte ihåg vad som var vad, om min vätetp. var 32% och syran 37% eller tvärtom, så runt 35%'ig skrev jag... har ingen större sexuell betydelse.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Kan oxo påpeka att du EJ skall spara gammal etsvätska, speciellt inte i ett instängt kärl så väteperoxiden frigör syre hela tiden så glasflaskor exploderar lätt ...
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

jag har en kvicksilver lampa som avger uv ljus. den funkar väl att använda vid "mönstertrycket" på kopparen.? hur länge ska man ha kortet under uv-ljuset? ser man om det är klart? och hur länge ska man sedan ha det i kaustik sodan?
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Tror inte kvicksilver ger rätt uv ljus men det är ju bara prova, funkar ju med glödlampa också säger dom. Man ser fotoresisten blir lite gul där den är exponerad.
Framkallar gör man tills laminatet inte ger ifrån sig svärta så att säga, när du börjar framkalla löses den exponerade resisten upp och blir lite svart...
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Om man inte har aceton hemma för att torka av kortet efter etsning, vilken spritsort är bäst att använda då? alltså wiskey vodka?! ha inget annat
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Alkoholmissbruk! Köp en flaska t-röd, eller ännu bättre - aceton!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

T-röd är lättare att få tag i än t.ex Vodka, så det borde inte vara några problem. Det är bara att gå till närmsta bensinmack.

Generellt sätt så ska det vara så ren sprit som möjligt med hög alkoholhalt. 40-50-procentig whiskey är alltså ingen bra idé.

Gell: Undvik att ställa allmäna etsningsfrågor i den här tråden. Den är tänkt som en guide och ska istället innehålla fakta. Tyvärr har många missat det, vilket gör tipsen en aning svårlästa.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Hur skiljer sig etsresultatet med vilken temperatur man använder? Hur skulle det bli om man etsar med tex 40C?
Skriv svar