Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska du göra två utskrifter och lägga på varandra så ska den ena skrivas ut omvänt så att utskrifterna kommer emot varandra för bästa skärpa.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Om du klickar PRINT>page i eagle såkan du välja var på pappret utskriften hamnar.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ah tackar får testa det
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det var på tal i början av tråden om det fanns nått bra sätt att hålla i kortet medans man etsar. Jag har brukat borra ett av hålen och dra en ståltråd igenom så man kan hänga upp den över kanten på etsaggregatet. Nackdelen är ju att tråden etsas sönder och löses upp (iallafall för mig :? ) och då kan det bli svårt att få upp kortet.

Jag fick nämligen en idé att man kunde göra en liten bur som cyr sa av sånt där hönsgallernät. Kom nämligen på att jag hade en liten bit sån liggandes. Ser ut typ som ett ståltrådsnät med nån cm stora hål. Man kan ju klippa till en bit och bocka så man får en liten "bur" att lägga kortet i. Ska testa detta.. återkommer vid ett senare tillfälle
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Häng upp korten med vanlig tape! Hur enkelt och bra som helst.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja låter som en vettig idé.. för det kan väl inte reagera med etsvätskan? kom på det sen att det är nog inte så smart att sänka ner en stor metall applikation i etsvätskan som mättar etsmedlet fortare...
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Inlägg av shootking »

Testade att etsa i helgen. Gick inget bra alls.

Har köpt alla grejjer på Kjell Co. Blandade till kemikalierna enligt brukanvisningarna.

Tog en bit svart kartong och skulle "testbelysa" ett laminat. Avlägsnade skyddsplasten (kortet kändes lite kladdigt efter detta). Lade laminatet under en 300W Philips ansiktssolarium (ej rör, någon lampa i det) ca 20 cm från lampan. Flyttade den svarta kartongbiten 1 cm i taget för att se om det blev någon skillnad på hur länge jag belyste det. Det området som blev belyst längst blev det belyst ca 10 minuter.

Lade ner kortet i framkallaren (som var rumstempererad, kanske något kallare). Hade det i detta badet i ca 10-15 sekunder. Kunde inte se att något hände.

Slängde i laminatet i etsningsbadet. Etsbadet höll 50 grader, har även en slang som bubblar luft i det. Den enda koppar som jag fick bort var lite i kanten där jag hade skrapat lite när jag kapade det + där jag hade missat lite med borren när jag gjorde ett hål i det. På resten av kortet hände det ingenting... Hade i laminatet i badet i kanske 5 minuter innan jag gav upp.

Vad är ert bästa tips på vilket moment det är som jag gjorde fel? själv skulle jag nog gissa på belysningen eftersom fotoresisten inte alls verkar försvinna i framkallningsbadet.

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Låter som du framkallade för kort tid. Jag etsar och framkallar med extremt enkel utrustning. Tappar upp varmt vatten i glasslådor och spär ut med etsmedel och framkallare. Det tar kanske 20-40 sekunder för att framkalla i en lite halv sval framkallare. Man ser väldigt tydligt ifall kortet har blivit framkallat för fotoresisten släpper från kortet och löses upp i vattnet. Ser ut som man häller mjölk i vatten ungefär fast röd/lila färg. Kom ihåg att röra runt mycket när man framkallar. Lixom ta i kortet och skvalpa runt med det. Får man en dålig framkallning är det ingen idé att etsa för det blir alltid lika dåligt.
Det kan ta upp till 10-12 minuter att etsa också. För mig tog det kanske 15min. I början hände det inte mycket men sen på slutet släppte allt på en gång typ. Man får ha lite tålamod :)

edit: Efter bara någon sekund i framkallaren brukar mönstret framträda. Det kan berott på att du haft för svag blandning. Eller så blev det ingen bra belysning med den UV-lampan. Det är nog mest troligt
holta
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 september 2005, 10:25:39
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av holta »

Har en liten fråga, för ett år sedan ungefär så gjorde jag ett antal kort som blev kanon.
När jag igår nu försökte igen att göra några nya kort så gick det åt skogen direkt, trots att jag använde mig av samma metod. Jag skrev ut på OH-film där mönstret syntes tydligt. Exponerade i min uv-låda, för att sedan framkalla, det är här problemet uppstod, mönstret verkade bli inverterat.

Så min fråga är om det är något konstigt med fotoresistet på korten jag använde (kort från elfa med positivt fotoresist). Eller om det helt enkelt har med exponeringstider att göra. Jag förstår inte alls, ska ta och testa ikväll igen, vore bra om någon har några tankar och idéer kring detta.

Edit: Efter att ha läst guiden igen från kjell, så ser jag att det verkar som om fotoresisten på dessa kort är av en negativ typ. Jag får väl göra ett test med att invertera min utskrift kanske.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Där UV ljuset träffar fotoresisten försvinner kopparn när man etsar. Dvs själva mönstret skall vara svart på utskriften
holta
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 september 2005, 10:25:39
Ort: Borensberg
Kontakt:

Inlägg av holta »

Fritzell skrev:Där UV ljuset träffar fotoresisten försvinner kopparn när man etsar. Dvs själva mönstret skall vara svart på utskriften
Japp, det är så jag har gjort, ska göra några test, får se om jag tar det ikväll eller i helgen.

Edit: Nu har jag gjort ett lyckat försök :D , kan bara säga att det troligen är bra att experimentera med exponeringstiderna varje gång du tar ett nytt laminat, det kommer troligtvis jag göra så man hittar rätt tid.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Har läst på flertalet ställen i denna tråd att ni framkallar fotoresisten i kaustiksoda (Natriumhydoxid). Med många fotoresister är det direkt olämpligt att framkalla med natriumhydroxid, natrriumhydroxid används för att strippa dessa resister, dvs att framkallaren kommer att ta på även härdad fotoresist efter en kort tid. Det som används för att framkalla dessa fotoresister är natriumkarbonat (målarsoda, hushållssoda) som finns i välsorterad livsmedelsaffär eller färghandeln. Oavsätt om man använder natriumhydroxid eller natriumkarbonat så kommer korten att strippas efter en viss tid. Dock med natriumkarbonat är denna tid lång samt att marginalerna mellan att ta bort ohärdad respektive härdad resist är mycket större.

Tips för att få bra resultat på framkallningen

1. Förvara fotoresist mörkt och kallt ( fotoresisten självhärdar med tiden och med värme )

2. fotoresisten skall vara rumstempererad vid exponering. ( Viktigt att tänka på om ni har laminerat korten själva)

3. De exponerade korten måste vila innan framkallning. Detta eftersom härdnings processen fortgår på det belysta yterna efteråt. Samt att om flerlagers kort exponeras i omgångar så kommer ojämn värme på korten att medföra ojämn framkallning.

4. Ha rätt koncentration på framkallaren. ( Lätt att säga, men svårare i praktiken)

Hur kan man kontrollera resultatet ?
Man kan kanske inte räkna med att folk hemma kan titrera framkallaren för att se vad den har för koncentration. Men ett kort rätt exponerat skall framkallas ca 1 min med natriumkarbonat framkallare i 40-50°C med riklig aggetering eller sprayning. Detta dock beroende på fotoresist och hur mycket bikarbonat ( rester från tidigare framkallning) som finns i framkallaren. Du kan alltså fortsätta att hälla i ny natriumkarbonat i framkallaren tills bikarbonat halten är för hög eller att den har stått så länge att du fått alger i den.

För att ovanstående råd skall gälla så måste man givetvis ha rätt exponerings tid, samt en bra mönsterfilm. Du kan inte använda dessa råd om du använder en mönsterfilm med låg kontrast vid exponering. Generellt så fungerar inte OH film utskriven på laserskrivare, eftersom densiteten i svärtan är för låg, speciellt på större fält ( inte äns dubbla ). Om man framkallar ett kort som är rätt exponerat så kommer de härdade ytorna inte påverkas av framkallaren. Dätt kan kontrolleras efter att man har framkallat och sköljt kortet i rikligt med vatten. Då skall de härdade ytorna inte var mjuka eller kladdiga. Ytorna kan få vara lite hala men bara lite, resisten kommet ju inte heller att vara stenhård eftersom kortet är blött men det får inte kännas som blött papper.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Jag gjorde ett mönsterkort i kväll och exponeringen blev jätte bra, framkallningen jättebra. Och etsningen var perfekt. Faktiskt det bästa kort jag har gjort, förutom att layouten hadde blivit spegelvänd :?
Men det var kul att få ett bra resultat iaf även om det inte var "rätt"
Nu måste jag beställa mer kort och medel.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Här är några länkar till datablad på fotoresist och guider för kemin

Enthone
http://www.enthone.com/docs/photec.pdf

KOLON KP-2100
http://www.dryfilmresist.com/pds/kp2100.pdf

DuPont Riston 200
http://www.mfsuk.com/PCBMATERIALS/DUPON ... series.pdf
http://www.dupont.com/pcm/

Temperaturen 40°-50°C som jag nämnde i tidigare inlägg är i överkant. Temperaturen är beroende av resist typ (våt/torr, negativ/positiv) och tillverkare, så kontrollera med datablad på fotoresisten som du använder.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Jag brukar använda de där plaströren som kretsar levereras i. Skär bara ut en skåra där jag klämmer fast kortet, borrar ett hål i andra änden av röret där jag sedan trycker igenom en spik - fungerar som upphängning i tanken. Borra fler hål för möjlighet att höjdjustera.


Bild

Bild


Fritzell skrev:Det var på tal i början av tråden om det fanns nått bra sätt att hålla i kortet medans man etsar. Jag har brukat borra ett av hålen och dra en ståltråd igenom så man kan hänga upp den över kanten på etsaggregatet. Nackdelen är ju att tråden etsas sönder och löses upp (iallafall för mig :? ) och då kan det bli svårt att få upp kortet.

Jag fick nämligen en idé att man kunde göra en liten bur som cyr sa av sånt där hönsgallernät. Kom nämligen på att jag hade en liten bit sån liggandes. Ser ut typ som ett ståltrådsnät med nån cm stora hål. Man kan ju klippa till en bit och bocka så man får en liten "bur" att lägga kortet i. Ska testa detta.. återkommer vid ett senare tillfälle
Senast redigerad av RRacer 26 oktober 2005, 01:10:07, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar