Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

draftingfilm finns att köpa på farnell också.
ett tips om etsvätska är 1del väteperoxid - 1del saltsyra - 4delar vatten,
då går det undan och man behöver ingen bubbeltank/värmare. klartt på ett par minuter, lösningen går inte att spara på flaska och återanvända dock...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Så du använder en vanlig skål till att framkalla med? försökte framkalla ett dubbelsidigt kretskort i en vanlig sån skål men den sidan som var neråt blev inte helt tillfredsställande, den funkar men ser inte så fin ut.. hur gör du med dubbelsidiga?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Bara en vanlig skål, häller i framkallaren först (så att kortet inte ligger direkt mot botten) och så vänder jag kortet efter ett tag.

Inte haft några problem med framkallningen.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

okej, för när jag framkallade så försvann för mycket på baksidan, dock låg den nog platt mot botten mestadelen av tiden.. aja får prova hålla den lite uppe när jag ska framkalla nästa kort...
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor
Inlägg: 435
Blev medlem: 27 mars 2004, 12:58:48

Inlägg av Porto »

Du tar en Skål och häller i 3dl vatten. Sedan tar du en kniv och ristar in på kanterna hur långt upp vattnet sträcker sig. När man skall framkalla ett kort upp till europaformat så häller man i varmt vatten från kranen upp till markeringarna. Sedan häller man i en tesked kaustiksoda från färgaffären och rör om.

Innan man doppar kortet, så borrar man ett litet hål (2mm) i ena hörnet och fäster en ca 3dm lång kopplingstråd (med plasten kvar) i hålet. Man placerar kortet i vätskan och håller i tråden så att man kan röra på kortet under framkallningen. Om det är ett dubbelsidigt kort så kan man lyfta lite i tråden så att kortet "simmar fritt" i vätskan så att bägge sidorna får sitt.

När det ser klart ut tar man upp kortet och sköljer av det, man kan ta ett finger och stryka av det tunna lager med rester som finns på ytan för att sedan lägga tillbaka kortet i 30 sekunder till i framkallningen.

Man spolar av kortet igen och slutligen så hänger man upp kortet i bubbelbadet (etstanken) med tråden. Man försöker hålla kortet i den del av tanken där det är mest bubblor, så går det fortare och man riskerar inte att ledarna går av. Ta sedan upp kortet och spola det i kallvatten.

Tanken kan man sedan förvara med vätskan i på balkongen/garaget eller liknande plats, (man får fylla på med lite vatten ibland) så det är bara att stoppa i sladden när det är dax nästa gång.

För att slippa slaska med kemikalier så kan man ju använda 2 st sådana här påsar som man häller i tanken medans bubblorna är igång - så blandas det alldeles ypperligt.

(Länkarna går till www.kjell.com)
Senast redigerad av Porto 25 juli 2004, 12:35:45, redigerad totalt 1 gång.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

ashsama skrev: ett tips om etsvätska är 1del väteperoxid - 1del saltsyra - 4delar vatten
Som killen i färgaffären utbrast:

Vaddå? Ska du blondera dig?

:roll:

Ja, och saltsyran har jag för att kunna ta bort det, om det inte blir bra - svarade jag.

Blond och tunnhårig som jag är...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ungefär hur mycket etsvätska går det åt för ett kort på sej 10x10cm?

om man återanvänder den så bör den ju bli mättat med koppar så småningom väll?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Ungefär hur mycket etsvätska går det åt för ett kort på sej 10x10cm?
Beror på hur mycket koppar du ska ta bort.

1-1,5dl elfa pulver + 0,5L vatten för att ta bort en 25-40% koppar ifrån 1-2 dubbelsidiga europakort (vid 50 grader) funkar bra iallafall.
Har aldrig testat att använda sparad etsvätska eftersom jag inte har någon bra metod för att värma den. Utan värme och rotation på vätskan händer det inte mycket.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

håller på och bygger en Etstank av plexi nu, hittade en gammal luftpump och doppvärmare från vårt gamla akvarie. Luftpumpen är perfekt men dessvärre klarar bara doppvärmaren att ge 30 grader så jag får köpa en ny sådan...

Tror ni det skulle gå att ta en vanlig glasburk med plåtlock som man gör ett litet hål i och förvara etsvätskan där?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Michel skrev: Beror på hur mycket koppar du ska ta bort.
(ja, jag kommenterar mina egna inlägg)

Jämför dom här två bilderna.
Default tutorialkort:
Bild
En liten putsning och ett jordplan;
Bild

(svart = koppar / vitt ska etsas bort)

Gissa vilken som går fortast och tar minst etsvätska?

Det finns mycket mer man kan göra för att påverka slutresultatet förutom att flytta ledare (som jag gjorde här) - som t.ex. att bredda ledare och lägga viahål från andra sidan av kortet till ställen där jordplanet inte 'kom igenom'.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Jag är också på jakt efter en lämplig doppvärmare, har möjlighet att få tag i en 100 wattare som har varit i ett akvarium, klarar den att värma vattnet till 50 grader tror ni?
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

tror bara att doppvärmare till akvarier går upp till 42grader
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

ok, tack! Det var ju synd då det är ganska lätt att komma över billiga akvarie-doppvärmare.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Men kolla på termoststen i doppvärmaren (ställbar) vilka områden den har.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

När jag rotade bland våra gammla akvariegrejor fann jag två doppvärmare, den ena gick mellan 18-30grader och den andra var helt inkapslad så man såg inget på de, har för mej att de endast va på typ 25W vilket kanske är lite lite..

Dock hittade jag en väldigt fin och rejäl luftpump som jag ska ha till etstanken som jag byggde ihop idag.

Hoppas att Plexilimmet inte löses upp av etsvätskan :? då blir det inte så kul...

Tanken blev ganska stor, typ 1,5liter rymmer den, så tror ni det skulle gå å spara etsvätskan i glasburkar med plåtlock som man gör ett litet hål i med en spik, och eventuellt sätter en liten tejpbit över..
Skriv svar