Enkelt program för att räkna på spänningsdelare

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Enkelt program för att räkna på spänningsdelare

Inlägg av Greensilver »

Gjorde detta lilla program efter ett exempel som Icecap visade. Med hjälp av två motstånd och en potentiometer fås en utspänning varierbar mellan en övre och en undre gräns. Programmet låter användaren testa resultatet med olika värden på motstånd och potentiometer.

http://www.greensilver.com/pic/elektronik/s-delare.exe
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag gillar ditt program snyggt bra och enkelt (och bara en fil helt underbart).
Gärna 3 decimaler på Vout, men avrundningen kan du jobba lite mera med (nu trunkerar du väl bara eller?), inget stort problem men ändå...
Strömen borde visas i mA (Ampere känns för stort).
Om man sen fick ytterligare en funktion så att man kunde välja motståndsserie E12, E24, E48 osv så vore det ju ännu bättre.
Det blir lite lustiga resultat om POT setting är större än POT (omöjligt i verkligheten men möjligt i ditt prog).
En möjlig förbättring vore om du skulle lägga till förlusteffekten i de olika resistorerna och poten (i lämplig enhet typ mW).
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kul att du gillar det!

Har nu ändrat till tre decimaler på Vout samt att strömmen visas i mA istället. Det andra får jag greja till någon annan gång. Det blir väl några regniga dagar denna sommar med. :lol:
Seven11
Inlägg: 547
Blev medlem: 13 maj 2004, 23:43:33

Inlägg av Seven11 »

jo det är helt ok...

men egentligen är det ju inte en fil... detta program är ju skrivet i VB som är ett tolkat språk så för att köra det så behövs ju stöd filer (MSVBMx.dll bland annat har jag för mig, där x är 5, 4, 3 eller vilket VB du nu skriver i, gissar på 5).

Men kanon att någon tog på sig att skrev ett program så man slipper räkna på det :D
Skriv svar