Likriktning, glättning...

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
ZoM
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 mars 2006, 23:53:44
Ort: Herrljunga->Alingsås

Likriktning, glättning...

Inlägg av ZoM »

Jag gjorde en laboration idag för att ta reda på brumspänning vid helvågslikriktning med olika glättning och kom med hjälp av ett ac-aggregat, ett oscilloskop, tre multimetrar, en vridresistor, en Graetzbrygga och några elektrolytkondensatorer fram till följande ungefärliga resultat;


(OBS mF=milliFarad. Närmaste standardvärde inom parantes)

5mF/A (4,7mF) = 10% brum
11mF/A (10mF) = 6% brum
23,5mF/A (22mF) = 3% brum


Jag återkommer med mätresultat efter seriereglering någon gång efter påsk.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Beklagar, men... Utan lastström är dina reultat rätt meningslösa....
ZoM
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 mars 2006, 23:53:44
Ort: Herrljunga->Alingsås

Re: Likriktning, glättning...

Inlägg av ZoM »

Observera att jag har en lastström eftersom jag använde en vridresistor för labbruk. Vid labben var I(rms) 200mA. Så nog är siffrorna användbara alltid. Jag beklagar om jag uttryckte mig otydligt, men vridresistorn var alltså kopplat parallellt med kondensatorn.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Till bengt-re han (ZoM) har ju anget mF/A så då spelar det väll ingen roll eller har ZoM editerat? Dock så saknas vid vilken frekvens som mätningarna gjorts (värdena stämmer dock med vanlig 50Hz (100Hz efter likriktningen) men det borde angivits då det spelar väldigt mycket roll).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag saknar också frekvenserna.

Tycker nästan att den här tråden borde fyllas på med mer info för att vara en Guide/FAQ. Det står t.ex inget om hur laborationen gjordes eller hur man använder resultaten. En guide ska ju vara till hjälp för alla.

Hoppas ingen tycker jag är petig, men det är inte jag som har gjort riktlinjerna för forum-kategorierna. :wink:

"Jag återkommer med mätresultat efter seriereglering någon gång efter påsk."

Hm, vilket år? :)


Någon moderator får gärna plocka bort detta inlägg senare så att tråden inte blir för rörig.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Det finns inte någon formel för uträkning av brummet?
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Självklart finns det en formel.
U2=U1*e^(-t/RC) dvs späningen U2 är 2,71^(-t/RC) t=tiden i s dvs lite förenklat 10ms (för helvågslikriktning, 20ms för vanlig halvvågslikriktning) R*C har du väl inga problem med. R är U1/I. t är ju också 1/f för halvvåg och 2/f för helvågsliktriktning. (fortfarande lite förenklat).

Eller så kan ni hämta mitt Excelblad som jag skapat för denna typ av frågor.
www.edkl.se/EF

Edit: enhetsbeteckningarna för tid i sekunder är ändrade från Versalt S till Gement s så det blir rätt enligt SI systemet.
Senast redigerad av limpan4all 30 november 2007, 15:50:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

limpan4all,

jag antar att du menar tiden i sekunder (s) och inte i siemens (S). 1 S = 1/R = I/U = elektrisk konduktans.

Arvid (Självutnämnd SI-polis :) )
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Siemens?? Sievert menar du väl :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Siemens menar han nog.
Sievert är en enhet som använd för något med radioaktivitet. Minns inte exakt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Sievert förkortas väl "Sv" och är en enhet för strålningsdos?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

:doh: Ja ni ser... jag är alldeles för trött idag för att ha tillstånd att skriva inlägg egentligen :lol:
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jovist skall det vara s och inte S för tid i sekunder, mitt fel och jag beklagar om jag ställt till det för någon...
Slaktarn_gbg
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 augusti 2008, 15:21:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Slaktarn_gbg »

Strålningsdos (inte strålning, en helt annan sak) mäts i Gray som har SI enheten Gr. Gray definieras som joule per kilo hos det bestrålade objektet. Sievert är en enhet för att mäta ekvivalent strålningsdos, eller "farligheten" som är en viktad version av Gray.
För att omvandla från gray till sievert multiplicerar man med två vikttal, ett för typ av strålning och det andra för typ av biologiskt objekt. Så om du strålar en människa (som har vikttal 1) med gammastrålning (också vikttal 1) så är enheterna identiska, 1 gray = 1 sivert. Detta gäller dock bara för helkroppsstrålning.
Men för alfastrålning är vikttalet 14 vilket gör att samma mängd energi alfastrålning är 14ggr "farligare" är om det vore gammastrålning.

Vid 1 sievert upplever en människa svåra strålningsskador som kräkningar, feber, brännskador i huden mm.. Den är dock oftast inte dödlig om man inte drabbas av svåra infektioner pga. nedsatt immunförsvar. 98% överlever helt utan symtom efter några veckor. Vid 3-4 sievert uppnås det som av biologer kallas LD50 dvs. hälften av en standardpopulation dör. Vid 7-8 sievert har man uppnått det som anses vara det högsta en människa klarar. Några av brandmännen vid Tjernobyl bedöms ha fått runt 7 sievert och överlevt.
En enda bränslepatron från ett svenskt kärnkraftverk ger dig på 1m håll ca 80 Sievert/s. Värt att tänka på.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Tack för ett intressant inlägg om strålningsdoser!

Jag antar att strålningsdosen/s avtar kubiskt med avståndet från ett radioaktivt föremål?
Skriv svar