Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av GastonDeVille »

PeterH skrev:Fråga: om ni skall placera komponenter på exakta mått som inte är baserade på mil/tum, hur gör ni då? Stänger ni av grids eller ändrar ni grids? Man vill ju ibland placera en komponenter, ex. kontakter, LEDs och annat efter hål i en frontpanel och dessa hål är ju oftast placerade med centrum på jämna millimeter eller tiondelar av millimeter...
Ett slarvigt sätt att göra det eller en variant är att ställa grid-upplösningen till en löjligt låg parameter (100-delar?) och vips ligger alla komponenter där man vill ha dem. Detta körde jag eftersom ett kretskort skulle bestyckas med en salig blandning av komponenter med metrisk- och tum indelning.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Nya frågor och funderingar, har hittat en ytmonterad LED som jag tänkte använda och enligt databladet så rekommenderar dom följande layout:
pad LED.jpg
Som ni ser tycker dom att delar av paddarna ska vara täckta med lödmask, går det att fixa så att man alltid får masken vid placering av ny komponent? Vilket lager för lödmasken bör man använda när man skapar komponenten i "pattern Editor"? Jag har börjat rita med "Top Mask" nu men eftersom denna hamnar under paddarna blir jag osäker och frågar här :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Gissar att du redan fått svar på/eller löst frågan själv PeterH? :wink:

Är det någon gjort en fil (schema alt footprint) på ESP-12E (typ denna) ?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Nej, jag har inte hittat en lösning på detta. Hade faktiskt glömt bort det och tagit vanliga passar till LEDen. Finns det något sätt att lägga mask på en pad redan som komponent?

Edit: har ingen footprint till ESP-12 men har gjort en till Adafruits ESP-32 Huzzah för att kunna montera deras kort i en hållare på ett av mina kort... ESPn borde vara ganska lätt att göra som egen komponent, har du tillgång till datablad med mått?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Försökt lite olika sätt men får inte till det.
Förhoppningsvis kikar någon DT-guru förbi och avslöjar hemligheten.

Jodå, ska nog kunna hitta mått och annat. Ville bara fråga, samt ge dig en liten gratisbump :wink:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

:D Tack för den Magnus...

Har hittat ett sätt att fixa lödmasken men det är absolut inte optimalt så jag kanske lägger en fråga i DipTrace eget forum också... Jag gjorde helt enkelt en egen komponent (pad) med två fyllda rektanglar på signalplanet och en rektangel på maskplanet mitt över dom två första... Gjorde en snabb test i PCB layout för att konfirmera att det funkade. Det som inte är optimalt är att ledarna inte "fastnar" på "komponenten då det inte är riktiga paddar, det blir alltså drygt när man vill flytta komponenten och jag tror inte heller att "check design rules" kommer att fungera :(
LED SMD lodmask.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Klas-Kenny »

PeterH: I Pattern Editor så högerklickar du på padden och väljer Mask / Paste Settings, sen på "Top Solder Mask" väljer du Tented.
Nu har du tagit bort hela lödmasköppningen över padden.

Sen skapar du din egna custom öppning genom att rita valfri form i Top Mask-lagret.
Av någon lustig anledning så väljer DipTrace att visa lödmasklagret "bakom" kopparn så det syns inte efter att man skapat den där öppningen vilket gör det hela lite svårare, men går ändå att göra.

Nu har du din specifika lödmasköppning utan att få DRC-fel eller annat.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Tack Klas-Kenny! :tumupp: Jag får ett lustigt fenomen där också "top silk" hamnar under padden, eller var det det du tänkte på? (det är alltså D1 jag labber med, IC:n tog jag bara och den råkade ha liknande utförande)
pad med mask.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Klas-Kenny »

Det var ju lite egendomligt, gissar att det är en bugg/visningsfel, att 3d-visaren helt enkelt tar bort all silk screen på paddar.

Prova att exportera gerber och kolla hur det blir "på riktigt". :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Ser mycket riktigt bättre ut i en gerber viewer... 8)
pad test.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar