Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.27 2018-12-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S: Hermle UWF 850
InläggPostat: 17.00 2018-03-23 

Jag kommer att bli av med utrymmet där jag har min Hermle UWF och tänkte höra om det finns någon som är intresserad av att köpa maskinen.

Om maskinen

• Hermle UWF 850 universal fräsmaskin.
  • Årsmodell 1985.
  • Heidenhain TNC-151Q (stöd för styrning via dator).
  • Fyra axlar.
  • Fjärde axeln är en delningsapparat med hydraulisk fastspänning.
  • Två fräsbord; ett fast och ett justerbart.
  • Två ställ på hjul till fräsborden.
  • Omfattande dokumentation; Orginaldokumentation för fräsmaskin, styrsystem, servomotorer, fräsbord, delningsapparat med sprängskisser, kopplingsscheman mm.
  • Användarmanualen finns hos Maskinisten.

Kan säljas med eller utan fjärde axel.

Vad jag har luskat fram gällande maskinen

Maskinen har ägts av Seco Tools i Norrköping och användes till tillverkning av specialbeställda verktyg. I samband med avvecklingen av Norrköpingsfabriken såldes maskinen till en företagare i Arlanda för 50.000 kr. Han tog sig nog lite vatten över huvudet och kopplade aldrig in maskinen innan den såldes vidare till mig efter att ha samlat damm i några år.

När jag fick maskinen saknades anpassad PLC-mjukvara vilket var en intressant process att lösa, se tråden Sökes: PLC-mjukvara till Hermle UWF 850. Seco läste in mjukvaran via deras nätverk men denna skickades inte med när maskinen såldes.

Maskinverkstaden som jag fick kopiera PLC-mjukvaran av hade tre Hermle UWF-maskiner i sin maskinpark, som bl a användes för tillverkning åt Seco Tools (har för mig att det var deras största kund). Arbetsledaren kände till min maskin från tiden hos Seco.

Nuvarande status

Mjukvaran bör vara ok. Eftersom den genererar ett externt nödstopp (Externt nödstopp - Heidenhain TNC 151/155) vid referenskörning av axlarna är det enda som går att testa fastspänning av verktyg och funktionstest av kontrollpanelens knappar samt nödstoppsgivare, vilka samtliga fungerar. Oraken till nödstoppet är okänt även om teorier finns. Felsökning har inte påbörjats av nedan beskrivna problematik.

Vid första test med nya mjukvaran tappade styrsystemet serieportskommunikationen, se Felsökning serieport Heidenhain TNC 151Q. Efter en stunds felsökande började styrsystemet uppvisa två andra symptom; låsta knappar vid uppstart och ingen bild på skärmen. Jag misstänker att problemet är orsakad av felande strömförsörjning, vilket jag inte har undersökt. Inga komponenter ser ut att ha bytts ut sedan tillverkningen 1984-1985.

Vid intresse, skicka ett meddelande.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme