Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.42 2018-07-16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 22.55 2018-01-02 

Glenn skrev:
imac skrev:
Köp ett DCC däck!

Och exakt hur skulle det hjälpa ? DCC var en dum ide från början till start..

Dom är bra på att spela av analoga kassetter o det är digitalutgång på dom, 2i1 :wink:

Bild

InläggPostat: 00.46 2018-01-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Citera:
Dom är bra på att spela av analoga kassetter

Öhh, nej, möjligtvis att de kan spela av analoga kasetter, men bra är de inte.

InläggPostat: 12.47 2018-01-03 
Användarvisningsbild

Börja med ljudkortet. Själv brukar jag googla på om det finns drivrutiner för Linux. Om det gör det så brukar det även finnas drivrutiner för ljudkortet för framtida operativsystem, och man vill väl ändå kunna använda det i 10 år.
Jag kör ett M-Audio för mer seriösa flerkanalsinspelningar, och ett Behringer, lite mer kompakt för vardagslyssning och tvåkanalsinspelning (vill minnas att det senare kostade ganska exakt 700 i nypris häromåret).

När det gäller att leta efter kassettbandspelare så välj nått som inte ser ut som ett vrak och uppfyller några av följande kriterier:

-Från 1990 eller nyare, absolut inte äldre än så.
-3 huvuden
-Dolby S

Köper man äldre kassettdäck så kan de vara slitna och välanvända, de från 90-talet är ofta knappt använda.
Anledningen till att kika efter Dolby S är inte för att man måste använda det utan för att det var något som bara fanns på de mer påkostade och bättre kassettdäcken där hela konstruktionen är mer robust och påkostad, samma sak med trehuvud-konstruktion, mer påkostat.
Med lite tur hittar man ett för ett par hundralappar, men för upp till en tusenlapp så får man ett svinbra, och själva bandspelaren är de svagaste länken (och det har tillverkats många och halvdåliga kassettdäck tyvärr).

Pioneer CT-939 är en bra kandidat som inte är lika dyr som Nakamichi. Bör kunna hittas beg för under tusenlappen.
Själv har jag en Pioneer CT-W603RS, inte riktigt lika vass, men snäppet precis under, och den är bra nog för mig.

InläggPostat: 18.42 2018-01-03 

TomasL skrev:
Citera:
Dom är bra på att spela av analoga kassetter

Öhh, nej, möjligtvis att de kan spela av analoga kasetter, men bra är de inte.

Vad har du haft för DCC däck o vad är det som inte har varit bra? Du får gärna utveckla det :wink:

Har digitaliserat några låtar från en kassett till dator med en DCC spelare, det var smidig o blev minst lika bra som originalet.

InläggPostat: 20.05 2018-01-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Tja jag jämför ju med mitt NAKA-däck.

InläggPostat: 18.31 2018-02-04 
Användarvisningsbild

Nakamichi är ju kassettdäckens okrönta kung, absolut. Men om man inte bara råkar på ett till ett bra pris av en slump så tycker jag ofta de går för överpriser, även sådana som är slitna betingar orimliga priser pga märket. Kan vara värt det om man har tur, men inte värt det folk i allmänhet begär för dem.

Pioneer CT-939 som jag tipsade om tidigare är betydligt billigare. Just nu ligger det ett ute på tyska ebay som de vill ha 1400:- för och det är ett ganska rimligt pris för ett riktigt bra kassettdäck (man kan komplettera med nya drivremmar på ebay också för ytterligare 160:-).
Det finns andra i ungefär samma klass, som är billigare. Men som sagt, följer man riktlinjerna att det ska vara från 1990 eller nyare, ha Dolby S och tre huvuden så får man ett som är bra, och dessutom förhoppningsvis inte så slitet eftersom kassett som format började ta slut på 90-talet.

Vilket blev det till sist, eller hur gjorde du?

InläggPostat: 20.03 2018-02-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Tackar för alla tips och råd!
Har landat i följande förfarande
Jag kommer hålla ögonen öppna efter ett hyfsat kassetdäck samt ljudkort.
Spela in med audacity.
Stänger tråden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme