Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.16 2018-10-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.38 2018-01-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Hyres, Lånas eller köpes
Alternativa tips är välkomna
Bandare som för över gamla kassettband till digitalt format.
Köpte en på kjell.com för ett antal år sedan, men var inte nöjd med den.
Ljudkvallitén på banden är inte toppen, önskar inte onödigt dålig kvallite på läshuvud eller överföring till digitalt format.

Formatet bör vara sådant att det på ett enkelt sätt går att göra enklare signalbehandling (dvs icke förstörande kompression, gärna något standardformat)

Bild

Senast redigerad av rysshack.se 20.05 2018-02-06, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 17.32 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Jag tror de flesta allt-i-ett-lösningar är mer eller mindre halvbra.
De innehåller en kassettspelare och ad-kort med kvalitet man inte skulle köpt var och en för sig.

Skaffa ett hyffsat ljudkort/ljudinterface och ett begagnat kassettdäck av bra kvalitet och spela in på datorn.
Kostar tillsammans inte mer än diverse Clas/Kjell-lösningar men med betydligt högre kvalitetspotential.
Så har jag löst det. Då kan du välja inspelningsformat och göra önskad redigering och efterbehandling.

Ett tips som förmodligen skulle hjälpa även på Kjell-spelaren är att fixa en ICKE-magnetisk mejsel och justera azimutvinkeln på tonhuvudet för varje kassett. Det gör skillnad.

Edit: Avmagnetiserat skruvmejseln. Om det var felstavningshjälpen eller jag själv vet jag inte.

Senast redigerad av Jonyverse 07.21 2018-01-02, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 18.21 2018-01-01 

Det är väl en icke magnetisk skruvmejsel man ska ha till det ändå?

InläggPostat: 18.31 2018-01-01 

+1

InläggPostat: 18.40 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Ja, jag har också överfört mina gamla kassettband och det är definitivt att föredra att göra det själv
"manuellt" med ett riktigt kassettdäck av bra kvalite!

InläggPostat: 19.11 2018-01-01 

Ett tips om man har ett ljudkort med digitala ingångar
och kanske inte tycker att dom analoga är så bra,
är att använda en minidisk-spelare som a/d-omvandlare.
Till exempel Sony mds-je520 eller bättre, om man
kan hitta en sådan begagnad.
Det måste ju vara rätt (optisk eller koaxial) in/utgång
så att dom passar ihop med varandra.

Ett tips på program kan vara Audacity, som är gratis.

Tillägg:
Ibland kan något göra så att Windows kan spela
ljud från digitala källor, men inte spela in.
(Det blir alldeles tysta ljudfiler.)
Vad det beror på vet jag inte.

InläggPostat: 21.07 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Kopieringsskydd..?

InläggPostat: 21.57 2018-01-01 

Köp ett DCC däck!

InläggPostat: 23.29 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Det viktigaste av allt är att du har en bra kassettbandspelare!
Viktigast av allt, och rätt stor skillnad på sådana som är bra, och sådana som är kassa.

För ett halvår sedan avled en gammal bekant till mig, jag fick ärva lite delar ur hans verkstad. Däribland en kassettbandspelare med tre huvuden och Dolby S.
Hur som helst. Bandspelaren är såpass bra att jag hör detaljer som jag inte hörde på kassetterna när de spelades in för länge sedan!

Dolby S kom ut ganska sent, typ tidigt 90-tal, medan kassetter sjöng lite på sista versen. Det fanns också bara på ganska dyra bandspelare (licenskostnad gissar jag?) så om den har det så är den antagligen en rätt bra bandspelare. (Jag har inte använt Dolby S men det är alltså en indikator på att bandspelaren är bra, och lite lättare än att läsa specifikationer).
Många är ju lite fixerade vid att det ska vara Nakamichi, men det finns många som är nästan lika bra.
En av listorna här.

Sedan kör du ett vanligt externt usb-ljudkorttill den. De som är inbyggda i datorn är oftast rätt kassa. För strax över femhundringen får du ett bra som håller i många år.

InläggPostat: 02.35 2018-01-02 
Användarvisningsbild

imac skrev:
Köp ett DCC däck!

Och exakt hur skulle det hjälpa ? DCC var en dum ide från början till start..

InläggPostat: 04.50 2018-01-02 

dum och dum...

Snarare att tekniken inte var mogen för detta och i direkt konkurrens med CD-skivan och ett besvärligt pionjärarbete med huvuden med många läs och skrivelement som skulle arbeta parallellt.

På den tiden såg man inte datalagring som någon marknad trots att varenda liten hemdator vid den tiden hade kassettspelare som primära lagringsmediat innan floppydisk/disketter var överkomliga för för vanliga människor (det gjorde man inte med CD-skivan heller, inte förrän Kodak med sin första skrivbara CD-R skiva kom ut som man insåg att det kunde vara något även för den kraftigt växande datormarknaden)

2017 så hittar man liknande lösningar i LTO8-bandbackup och där har man 32 läs/skriv-element (+ några till för spårtrackingen) i huvudet som arbetar parallellt.

Dom kassetterna lagrar idag 12 TB native data och det tar 9:15 timmar att skrivas full med en dataflöde på 320 MB/s kontinuerlig

InläggPostat: 11.03 2018-01-02 

Gorgus:
Det låter som det, men det har hänt med
skivor som jag har spelat in själv, analogt
från början, så det kan inte vara det.

InläggPostat: 13.42 2018-01-02 

@BJ

Det var just detta som fick mig att bojkotta Sony helt som varumärke och välja annat om det fans rimliga alternativ - det gäller än idag > 10 år senare

Hade en minidisk-spelare där man kunde spela in analogt med hög kvalitet (de var _väldigt_ bra på inspelningar faktiskt) men inte ta ut det digitalt igen fast all infrastruktur fanns där (dvs man kunde ladda ned musik på MD-spelaren och hämta tillbaka denna igen) bara för att Sony hade applicerat sitt kopieringsskydd på inspelningen och hindra överföring digitalt till datorn och kalla det 'sitt' på något som var inspelat av mig själv - dom stal alltså min egendom och kallade det sitt genom att applicera sitt kopieringsskydd på inspelningen. Var så arg på Sony för tilltaget att jag drömde mig hur hela Sony skulle likvideras som företag för det tilltaget - det var fan i mig personligt!!!

Det var också vid den tiden då Sony försökte med root-kit i windows och andra dumheter.

att Sony inte har gått så bra under en rad av år har dom förtjäna själva med sin attityd och en annars tekniskt sett erkänd bra märke av ovanstående incident fick helt plötsligt minusvärde på inget tid alls - och nej, det går inte över med tiden utan märket är brännmärkt 'för alltid'

InläggPostat: 14.12 2018-01-02 

Jaha. Det kanske är något sådant
jag har råkat ut för då. :humm:

InläggPostat: 18.43 2018-01-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Tackar för alla tips!
Skall söka efter ett kassettdäck och ett hyfsat externt ljudkort.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme