Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 05.34 2018-10-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".



Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 09.24 2018-01-03 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Tack Klas! Jag har gjort en annan test som jag skickade till allpcb med halva jordplanet ovanpå med en ”via” till undersidan. Dock klagade dom på att övre lagret fattades fast jag skickade med ”top”. Och i programmet ser man tydliget mina banor i övre lagret samt banor i nedre. Förstår inte vad jag missat

Edit: top soldermask layer missing


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 13.33 2018-01-03 

Blev medlem: 13.03 2012-03-24
Inlägg: 613
Ort: Utanför Nyköping
Soldermask är inte "banor" på kortet utan gröntrycket som har öppningar där kopparn skall synas, alltså där du ska löda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 13.39 2018-01-03 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Aha , tack! Lyckades fixa det i exporten tillslut. Men egentligen behöver jag inga öppningar på ovansidan då jag inte ska löda där (skumt). Men sen klagade dom på att hålen inte var fyllda. Ska man inte välja throughhole när man ska ha hål igenom? Valet ”surface” på padsen trodde jag bara man skulle ha vid ytmonterat. Jag lär mig iaf något nytt av denna processen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 14.17 2018-01-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 8502
Ort: Växjö/Alvesta
Du vill ha öppningar i lödmasken (soldermask) på ovansidan oavsett vad.
Kanske inte nödvändigtvis på "padsen" (även om man normalt har dem öppna om man inte har någon god anledning till annat), men absolut öppningar över de faktiska hålen.

Anledningen är att lödmasken läggs på i ett sent skede i tillverkningsprocessen, i form av en "hinna". Så har du inga öppningar över hålen så kommer det komma en massa lödlack ner i hålen, då blir det inte lätt att få dit komponenter och löda sen. Och fult blir det också, ingen seriös mönsterkortsleverantör skulle knappt ens vilja tillåta dig att göra så.

I gerberfilerna ska hål för genompläterade hål vara fyllda. Annars finns risken att hålen är lite för stora, och så blir inte genompläteringen riktig. Bättre att tillverka korten med hålen ifyllda med koppar, sen borras det bort senare i tillverkningen.
Vet dock inte riktigt hur du lyckats få till något annat i dipTrace, vill inte minnas att jag någonsin lyckats med det, finns det något alternativ för det vid generering av Gerbers? :)
Throughhole ska de ju vara, helt riktigt att surface bara är ytmonterat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 14.24 2018-01-03 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Jättetack, är med på lödmasksgrejerna nu :lol:

Har throughhole. Finns det någon setting för att tala om att hålen ska vara fyllda i exporten eller på annat ställe? Tillverkaren (allpcb) va sjysst och fixade detta åt mig men ska göra ett par andra kort och vill gärna inte sitta och upprepa dessa nybörjarfel om och om igen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 15.16 2018-01-03 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Kanske har någon fel inställt här?
”MT holes” ?

Bilaga:
70498252-13E6-4690-B1B6-D4707C0B314E.jpeg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 16.17 2018-01-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 8502
Ort: Växjö/Alvesta
Lägg upp gerberfilerna och layout-filen här, så är det lättare att kika på vad som händer. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 19.16 2018-01-03 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Jag hade inringat ibockat vilket inte fyllde hålen. Efter att jag bockat ur den och förhandsgranskar så är allt ifyllt. När vill man ha den ibockad?
Får lägga upp filerna om jag får mer problem. Dock har jag gjort detta på en mac så vet inte om det fungerar på en PC, ska testa på stationära datorn sen och kolla.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 10.03 2018-01-05 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
När man gör banor på båda sidor av kortet måste man koppla ihop dessa med ”via” eller går det bra via vanliga ”pads” som har hål igenom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 10.18 2018-01-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 8502
Ort: Växjö/Alvesta
De vanliga hålen för komponentben är genompläterade på precis samma sätt som en via, så det går utmärkt att använda dem så. Det är det normala tillvägagångssättet. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 17.16 2018-01-05 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Gott då slapp jag använda några sådana :)
Tack


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 21.00 2018-01-07 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
Någon som vet om det går att ändra storleken på kopparytan för hålen på en IC modul? Hittar inget sätt. Ska man nöja sig med hur modulen presenteras?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 21.29 2018-01-07 

Blev medlem: 19.18 2011-07-10
Inlägg: 331
Ort: Linköping
Högerklicka på en pad på ICmodulen välj pad properties sedan pattern's pad properties ändra width och height


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 19.00 2018-01-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4380
Jag köpte för ett antal år sen en etstank från Kjell & Co och så byggde jag en UV låda som jag "framkallar" banorna i, funkar jätte jätte bra för enstaka kort tycker jag..

Det jag vill etsa skriver jag ut på OH papper i dubbla lager och tejpar fast det på kopparplattan, elektroniken till UV lådan köpte jag av nån här på forumet billigt, minns inte vem dock för det är länge sen, följde med en timer panel med lite knappar också.

Länge sen jag etsade nåt nu men har gjort ganska många kort i den etstanken och UV lådan..

Inte speciellt svårt och du behöver inte köra UV låda om du inte vill, går bra med ett vanligt lysrör eller liknande, så gjorde jag i början.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 19.50 2018-01-08 

Blev medlem: 04.45 2005-01-19
Inlägg: 647
nomis_82 skrev:
Högerklicka på en pad på ICmodulen välj pad properties sedan pattern's pad properties ändra width och height

Tack, perfekt!

Perkla skrev:
Jag köpte för ett antal år sen en etstank från Kjell & Co och så byggde jag en UV låda som jag "framkallar" banorna i, funkar jätte jätte bra för enstaka kort tycker jag..

Det jag vill etsa skriver jag ut på OH papper i dubbla lager och tejpar fast det på kopparplattan, elektroniken till UV lådan köpte jag av nån här på forumet billigt, minns inte vem dock för det är länge sen, följde med en timer panel med lite knappar också.

Länge sen jag etsade nåt nu men har gjort ganska många kort i den etstanken och UV lådan..

Inte speciellt svårt och du behöver inte köra UV låda om du inte vill, går bra med ett vanligt lysrör eller liknande, så gjorde jag i början.....

Tack, det låter smidigt. Jag gör kanske något kort om året, så det är sällan. 15dollar för 5kort är fantastiskt billigt även om jag bara behöver ett :) men behöver jag göra kort oftare så kanske någon eget hemmapul är att fundera på


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010