Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 04.15 2018-07-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: K: etsning av kretskort
InläggPostat: 09.17 2018-01-01 

Jag höftade också bilden men satte rätt avstånd på hålen för ICn i mitten MC33174 först med hjälp av snap to grid. Sedan kan man få bilden tillräckligt rätt.

InläggPostat: 10.02 2018-01-01 

nomis_82 skrev:
Jag höftade också bilden men satte rätt avstånd på hålen för ICn i mitten MC33174 först med hjälp av snap to grid. Sedan kan man få bilden tillräckligt rätt.

Låter vettigt!
Jag testade lite mer igår och hittade en pin-14 ic-krets i panelen som jag satte dit och sen skalade bilden så att den passade den och utgick sen därifrån.
Aldrig pillat i ett sådant här program innan men kopplade ihop alla banor som ska vara jord, så att det blev ett ”net”, ska man dra en fyrkant (kopparbana eller liknande, minns inte vad ikonen hette. Kolla bilden) runt hela kretsen som man sen länkar till jordens ”net”?
Om jag laddar upp min fil här sen kanske någon kan kolla om jag gjort rätt
Bilaga:
861EF9CD-5524-4351-862A-FB96575F1B47.jpeg

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 14.53 2018-01-01 

Gör man något sådant här med jorden?
Bilaga:
6335E6F1-9A49-49DE-B33C-5B456ED2DAEB.jpeg

InläggPostat: 15.01 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Fixa kortslutningen pin 8-9

Rita BOARDOUTLINE och sedan gör du en COPPER POUR kopplad till jord. Dvs inga friliggande plättar!

InläggPostat: 15.32 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Och "thermals" för att underlätta lödning där det är jordat.

InläggPostat: 16.14 2018-01-01 

gjorde en border outline. Men fick det inte riktigt att fungera med copper pour.
Kan man göra som jag ritat istället? Vanlig trace för jorden? Var hittar jag thermals?
Bild

InläggPostat: 19.04 2018-01-01 
Tidigare Marta
Användarvisningsbild

visst är jag gammal och föbrukad, men har en hel del erfarenhet av kort. Särsloöt hemmaetsade.

Originalet ser bra ut förutom några för korta avstånd och lite väl stora bormarkeringar. Blir både svårare att löda och att borra när de är så stora.

Det nyritade är helkass. De tunna ringarna är hopplösa att löda. Kommer att bli foliesläpp och problem. Det funkar på fabrikskort som är genompläyerade men intepå amatörkort. Gör linjerna bredare, smala linjer i onödan är onödiga problem. Där är alldeles för korta avstånd mellan mönstre och den nedre jordlinjen.
"copper fill" är inget för hemmaesaren. Laserskrivaren klarar inte det. Du behöver ändå stacka två filmer för rätt svärta även utan sådant. Tänk också på hur det skall fästas. även om det blir en aning större kan fästhål vara bra.
När Du ritar är faktiskt ett vanöigt ritprogram för vektorgrafik och som har lagerhantering det bästa.
Hade jag inte drabbats av ödet att bli invalid för tre månader sedan hade jag kunnat cadda om detta enkla kort och etsa det på några timmar. Dessvärre hindrar stenhanden effektivt att så sker.

InläggPostat: 19.33 2018-01-01 
Användarvisningsbild

Tanken här var visst att få till nåt som går att beställa från Kina, där det är löjligt billigt inklusive frakt just nu?

InläggPostat: 20.12 2018-01-01 

:lol: tack invaliden för sågningen.
Jag är helt oerfaren och detta är det första jag ritar i ett sådant här program.

Annars arbetar jag dagligen i bland annat illustrator och andra vektorprogram i mitt arbete. Fördelen med dessa program för mig kan nog vara alla förinställda mått och komponenter.

Detta är tillför beställning från fabrik då priset var såpass lågt att det för mig är värt det och för att slippa slabba med kemikalier i köket. Jag tar till mig av dina goda råd och gör alla banor lite tjockare samt ökar avstånd där det ser tätt ut.

Jag beklagar över din invaliditet, hoppas du blir bättre!
Tack för att du och ni andra delar med er av era erfarenheter.

Jag tolkade inte dom stora ringarna som större borrmarkeringar utan större lödyta då det är kablar fästa på alla dessa ställen, eller är det större hål?

InläggPostat: 21.36 2018-01-01 

Bra synpunkter från Marta om ledningbredd och fästhål. Om du vill ha ledningarna på baksidan av kortet så kan du flytta dem till botten lagret. Markera hela kortet och högerklicka på en ledning och välj trace layer Bottom. Det ser ut som om du ritar på top nu. Man växlar mellan top och botten med T och B . Du kan få copper pour att anpassa sig efter bord outline genom att när du ritar upp en copper pour ungefär som du vill ha den och sedan väljer depending on board under menyn border. Under fliken Connectivity finns alternativet thermals. Se också till att alla jordpunkter ligger i samma nät för att få copper pour att funka.
Bilaga:
copper.jpg

InläggPostat: 22.59 2018-01-01 

Stort tack nomis!
Börjar det bli mer korrekt nu? Hittade dock inget sätt att göra lödytan större för komponenten för ickretsensen.
Bild
Varför är det bra med denna stora yta av jord?

EDIT:
En annan fråga, nu ser ju ovansidan ut såhär.
Testade att lägga ett par komponenter ovanpå för att få grafiken på ovansidan. Måste dom vara ihopkopplade för att man ska kunna göra så? nu ligger dom ju bara löst över.
Bild

InläggPostat: 22.13 2018-01-02 
Användarvisningsbild

DipTrace är ett program som kan förhindra tabbar ända från schema-stadiet.
Om du vill, så kan du rita in ditt schema först i "Schematic"-programmet.
Tex så här:
Bilaga:
LDO.jpg

Sen tar du (under "File" -> "Convert to PCB" Ctrl+B)
Då öppnar "Schematic" det andra programmet "PCB Layout", och omvandlar komponent-symboler till komponent-kapslingar(alltså hur de ser ut i verkligheten).
Bilaga:
LDO2.jpg

Då får du komponenterna utlagda med smala blå linjer som de kallar "ratlines".
Det är alltså hur komponenterna är kopplade. Det underlättar massor och gör att de mänskliga felen minskar till nästan noll.
Men du ser att programmet har inte brytt sig om var någonstans det slängt ut komponenterna, och ingen kretskorts-kant finns.

Så du får börja att lite på måfå bara göra en kant, som du tror ska bli bra.
Nästa steg är att du placerar om komponenterna som du vill ha dem, och lägger dit några monteringshål o.dyl.
Jag har tex lagt IN- och UT-kablarna längs samma kant på kretskortet, och effekttransistorns kylfläns mot andra kanten.
Här är ovansidan:
Bilaga:
LDO3.jpg

Och här är undersidan:
Bilaga:
LDO4.jpg

När man sen tar knappen "Route manual", då kan man klicka på änden på ratline'en och dra en bana till andra änden på samma ratline, då försvinner ratline'n och ersätts med en riktig kopparbana.
Så här blev det när jag gjort alla ratlines, och sen justerat så det ser fint ut:
Bilaga:
LDO5.jpg

Jag bifogar en zip-fil med alla bilder och DipTrace orginal-filerna:
Bilaga:
LDO.zip

(Kortet är gjort för att göras i 1-lager, så det som ser ut som banor på ovansidan är inte kopparbanor, utan jumper-kablar.)
(Alltså de fyra små hålen("via") i mitten)

InläggPostat: 22.34 2018-01-02 

Ser jättefint ut och tack för all infon null. Verkar ju jättesmidigt om den per automatik fixar iordning PCB efter ett schema.
Tyvärr har jag inget schema avritat digitalt och skulle vara nöjd med vad jag ovan åstadkommit om det ser ok ut.
Själv är jag osäker men jag får iaf inga felmeddelanden när jag testkör "check design" i programmet...

InläggPostat: 08.10 2018-01-03 

En annan fråga. Måste man visuellt kunna se att copper fill når alla jordpunkter (pads) i ett net eller jordas alla padsen i netet ändå?

InläggPostat: 09.19 2018-01-03 
Användarvisningsbild

"Wysiwyg". Kortet kommer att se ut som det ser ut i ritprogrammet. Är något vad du kan se, oanslutet i programmet, så kommer det vara det på kortet också.
Så ja, allt måste vara anslutet. :)

Ska du ändå beställa så, lägg jordplanet på andra sidan kortet. Då får du ett riktigt och bra jordplan istället.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme