Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.36 2017-09-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S: ALL-03 kort.
InläggPostat: 14.08 2017-09-07 

Jag köpte en ALL-03 programmerare utan ISA kort för någon månad sedan. Det var ingen som hade ISA-kort att sälja så jag beställde kort från Dirtypcbs.com med hjälp av de underlag som jag hittade här.

Dirtypcbs kort kostade $56 och jag fick totalt elva kort. Många fler än jag någonsin kommer behöva.
Är det någon som behöver? Säljer till självkostnadspris , 50kr styck + frakt för ett naket kretskort.

Bild

Har själv inte byggt ihop kortet än men det verkar nästan bara vara standardkomponenter. Det behövs en PAL/GAL men jag har en TL866 och kan hjälpa till att programmera om någon skulle behöva.

/Mattis

Inläggsrubrik: Re: S: ALL-03 kort.
InläggPostat: 07.49 2017-09-08 
Användarvisningsbild

Utan att kunna ett dugg om ämnet vill jag ändå fråga vad det är med denna programmerare som gör den värd besväret.
Att fixa en dator med ISA och sen beställa och bygga kontrollkortet.
Måste säga att oavsett så beundrar jag din hängivenhet :tumupp:

wiklis

InläggPostat: 08.43 2017-09-08 
Användarvisningsbild

Saken är ju den att ALL03 kan programmera många av kretsarna som man använde "back in the days". Jag har själv en och en halv, saknar just ISA kortet till den ena och kommer att bygga ett till med hjälp av de kort Mattis beställt. När jag kollade komponenterna så hittade jag samtliga som behövs utom en 74LS161 och DSUB kontakten. Dessa hade dock Mattis!

Både jag och Mattis lagar ju gamla datorburkar, då är denna programmeraren rätt.

InläggPostat: 08.53 2017-09-08 
Användarvisningsbild

Ah, min gamla :)

Jag borde ta tag i projektet att bygga en dator med ISA och testa att min andra funkar, jag har ju ett kort redan.

InläggPostat: 15.09 2017-09-08 

Glenn: Kan kanske erbjuda dig en komplett fungerande ISA-burk om så önskas :)

InläggPostat: 18.22 2017-09-14 
Användarvisningsbild

Jag har byggt och testat mitt, det kom med posten igår tillsammans med GAL:en och 74LS161. Tackar och bockar för detta.

Bilaga:
all03-interface-cards.jpg

Här är mitt originalkort och det nybyggda (till höger). Jag hittade ingen 4-polig DIL-switch, fast jag vet att jag har.

Bilaga:
all03-prom-m27c512.jpg
Testade att kortet genom att bränna en lagom stor fil till ett 512kbits EPROM. Fungerade. Testade också brännaren jag köpte från Glenn för ett tag sedan, den fungerade den också.

EDIT: Den skarpögde kan se att T1 sitter monterad på fel håll jämfört med silkscreen. Det är bara för att jag bytte 2N4401 mot BC547C.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 06.53 2017-09-19 

Jag kan också rapportera att kortet fungerar utmärkt tillsammans med den ALL-03 jag köpte för ett tag sedan.

Först trodde jag att det var något fel på programmeraren då den inte lyckades med att programmera Hitachi HN462532 men sedan upptäckte jag att det är liten men viktig pinout skillnad gentemot 2732. Nu har jag testat allt från 2716 till 27128 med alla möjliga olika programmeringsspänningar.

Om det är någon som behöver kortet men inte har och/eller kan programmera PALen så kan jag ordna programmerade GAL16V8.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme