Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.16 2017-11-24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.11 2017-09-05 

Hej
Jag har en maskin stående som jag bedömer skulle passa utmärkt att bygga om till en stor stabil 3d-skrivare med hög fart och god precision.
Maskinen är byggd som ett skåp, med ljuddämpade/isolerade väggar. I överdelen sitter ett X-Y system.
Z-rörelsen och printhuvud behöver byggas. (Idag sitter där en tryckluftsskruvdragare)

Allt är tyska industrikomponenter, kulskenstyrningar, remdrivna linjärenheter, 3-fas stegmotorer.
Om jag minns rätt var drivstegen ställbara till 10000 steg/varv. 100mm/varv på remmen. så 0.01mm i upplösning i så fall. Tror jag såg någon siffra om max 1500mm/s i maxhastighet.
I stativet finns ett flertal stora 12-15mm aluminiumplåtar (varav minst en planfräst) som man nog kan flytta om och utnyttja som utskriftsbädd.

Drivstegen är rackmonterade på ett kretskortsbakplan och det sitter även en 486 pc på samma plan. Men signalerna till drivsteget är vanliga enkla enable+steg+riktning. Jag har själv kopplat upp en axel till parallellport och Mach3 tidigare.

Utv mått c:a 85x85cm. Arbetsyta c:a 475x450mm. Vikt c:a 300kg tror jag.

Man kan även tänka sig att bygga en fräs för bearbetning av mjuka material. Remdriften begränsar nog styvheten om man vill bearbeta metaller.

Pris 6500kr.Står C:a 6mil sydöst om Göteborg. (I centrum mellan Gbg, Borås, Varberg)

Jag har även en liknande maskin som kanske lämpar sig lite bättre för fräsning. Den är något större utvändigt. Arbetsytan är 300x400mm. Bordet rörligt istället för portalen. Men där är det servomotorer (kommer inte ihåg men gissar 150W c:a) och kulskruvsdrivna linjärenheter. Dock hög stigning på skruvarna (c:a 15-20mm/varv) så kraften blir något begränsad.

Jag har också två lösa linjärenheter med stegmotorer+drivsteg från en likadan maskin som den översta som jag demonterat.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 21.16 2017-09-05 

Bra utgångspunkt för en pick-and-place maskin.

InläggPostat: 21.28 2017-09-05 

Ja det också, men jag tror att det finns fler som vill bygga printer :wink:

InläggPostat: 18.25 2017-09-08 
Användarvisningsbild

Känns onödigt tung för 3d-printer. Om man ska ha upp den där i några hastigheter så lär hela stället stå och skaka.

InläggPostat: 18.39 2017-09-08 

Kan vara så men jag tror ärligt talat inte det.
Motorn till den rörliga axeln är förvisso tung, men när man plockat av skruvdragare är resten av den rörliga massan inte stor.
Z axeln bygger man ju lämpligen som ett lyftande bord.
Vore egentligen inte svårt att testa då jag har en drivare färdigkopplad till parallellport tyvärr har jag inte tid...

InläggPostat: 19.03 2017-09-08 

Om vi gör lite snabba överslagsberäkningar: (Obs ingen garanti mot räknefel...)

100mm/varv på remhjulet => radie=16mm.
Hållmoment 4Nm, om vi utnyttjar 1Nm till acceleration får vi 1Nm/16mm =>60N drivkraft.

Jag uppskattar vikten av motor+linjäraxel till c:a 5,5kg, en extruder 500g. 60N/6kg=10m/s2

Många verkar köra sina (vanliga små) printrar på c:a 0.5-1m/s2 vad jag kunde se efter en mkt snabb googling.

60N accelerationskraft i relation till ett stativ (stillastående dämpande massa) på 200-300kg tror jag inte är mer än vad småmaskinerna har så det borde inte behöva skaka så väldigt ?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme