Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.36 2017-09-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".



Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.06 2017-04-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18372
Ort: Norr om Sthlm
Hans Ledwinka som var chefsdesigner på tatra skapade ju till och med en "folkbil" som sedan Ferdinand Porsche helt fräckt stal/kopierade (troligen på order av hitler själv) och ändrade lite på och som sedan blev KDF-wagen, som senare blev volkswagen, bubblan alltså.

Det dröjde rätt länge innan tyskarna erkände detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.05 2017-04-07 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1064
Teknikens Värld testade en ny Tatra på 70-talet. Tatra 613 kanske.
Man klagade på understyrning och instabilitet vid minsta sidvind i hastigheter över 100 km/t. Sista raden var, fritt ur minnet:
Av fabriken uppgiven toppfart 240km/t stämmer säkert, men ingen nu levande kan verifiera den.
Vanliga folkvagnar var inte heller alltid så stadiga över 100km/t och lite sidvind men gick å andra sidan inte så mycket fortare.
Teknikens Värld testade även sportbilen MG, den med friliggande mc-hjul.
Utlåtandet var att det var en utmärkt sportbil, högfartskänslan infann sej redan vid 70km/t.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.55 2017-04-11 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 6996
603 känns väl roligare? Lite nyare och lyxigare, samtidigt som det är den sista Tatran med den klassiska strömlinjeformade designen. Men jag förstår viljan att ha just en sån som din farsa funderade på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.18 2017-08-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11897
Ort: Säter
Tatraplan på Blocket.
Bilaga:
8504076758.jpg

https://www.blocket.se/orebro/Tatraplan ... w=3&last=1


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.56 2017-08-09 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1064
Som annonsen säjer: "Du som tycker att en split-window bubbla är för vanlig, KOLLA HÄR"
Var på besök i Sverige i somras: https://youtu.be/8q1yo9lBC9o?t=278


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.32 2017-08-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 6671
Ort: Fredriksdal, Helsingborg
Tackar! Ja vilka objekt det finns! Kolla gärna in AVUS in Berlin Då fanns både Mercedes och AUDI som häftiga silverglänsande farkoster. https://www.mercedes-benz.com/wp-conten ... 80x686.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.47 2017-08-09 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 6788
Ort: Hallstahammar
E Kafeman skrev:
Som annonsen säjer: "Du som tycker att en split-window bubbla är för vanlig, KOLLA HÄR"
Var på besök i Sverige i somras: https://youtu.be/8q1yo9lBC9o?t=278


E Kafeman, det där är inte vad som menas med en split window-bubbla. Alla bubblor fram till 1953 hade delad bakruta, det är de som avses.

Berlin Rom Wagen är ett bygge baserat på en 1938 KDF-wagen : https://de.wikipedia.org/wiki/Berlin-Rom-Wagen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.51 2017-08-09 

Blev medlem: 00.09 2010-01-23
Inlägg: 533
E Kafeman skrev:
Som annonsen säjer: "Du som tycker att en split-window bubbla är för vanlig, KOLLA HÄR"
Var på besök i Sverige i somras: https://youtu.be/8q1yo9lBC9o?t=278
Jajust den har vi sett i modellstorlek , Ahlgrens Biilar - påsvis

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.19 2017-08-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 10386
Ort: Norrköping
Men ingen silverfärgad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.06 2017-08-09 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1064
Citera:
E Kafeman, det där är inte vad som menas med en split window-bubbla.

Nog ser framrutan rätt delad ut.
Det som kan förvåna lite är att den har har hel bakruta till skillnad från kdf-wagen men det har sin förklaring.
Citera:
Berlin Rom Wagen är ett bygge baserat på en 1938 KDF-wagen: Berlin Rom Wagen är ett bygge baserat på en 1938 KDF-wagen : https://de.wikipedia.org/wiki/Berlin-Rom-Wagen

Inte helt korrek, länkade wiki-sidan säjer inte heller så. Första kdf-wagen såg världens ljus först 1944, vilket är några år senare.
Bilen baserades på ett pågående utvecklingskoncept av konstruktionsbyrån Porche, med arbetsnamnet modell 60, som hade dold hel bakruta bakom jalusier.
Beställare av detta pågående utvecklingskoncept var tyska staten som ville tillverka en Volks-Wagen.
Model 60 var alltså utvecklingsmodell för det som senare blev kdf-wagen, som till skillnad från model 60 fick delad bakruta av kostnadsskäl, då välvda fönster var svårare att framställa. Två mindre plana fönster på den välvda plåtytan var enklare och billigare än en större svängd ruta.
Första kdf-wagen tillverkades i den nyuppförda fabriken i Wolfsburg (kdf-stadt), där produktionen av VW typ1 startade sent 1944.
kdf - kraft durch freude, styrka genom glädje.
Porsche själva fortsatte på annat håll att utveckla modellen och första serietillverkade bilen (1948) fick namnet Porsche 356, som hade samma odelade bakruta och delad framruta, som i utvecklingsmodellerna modell 60 och modell 64.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.10 2017-08-10 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 6788
Ort: Hallstahammar
E Kafeman, jag var lite vidlyftig i min tolkning av texten ja, men nej KDF-Wagen(Typ 60) tillverkades 38-44, dock i väldigt liten upplaga då man istället tillverkade Schwimmwagen, Kommandeurwagen och Kübelwagen mest under de åren. 45-46 började sen VW Typ1 att byggas. Det spelar mindre roll, denna tråd handlar om Tatra. Men som sista off-topic: BRW:n är sjukt cool, tidiga 356:or är ju helt fantastiska (ja de blev ju aldrig fula förstås).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.11 2017-08-28 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 6996
säter skrev:
Tatraplan på Blocket.
Bilaga:
8504076758.jpg

https://www.blocket.se/orebro/Tatraplan ... w=3&last=1


Vad begärde de för bilen? (Hann inte se)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.24 2017-08-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11897
Ort: Säter
20.000:-


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Streamarn och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Agstu.se
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010