Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.25 2017-09-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: * Om säljtrådar
InläggPostat: 23.39 2013-10-06 
Admin
Användarvisningsbild

Efter att ha läst vad folk vill ha så ändras de tidigare *** Om Säljtrådar *** förhållningarna till följande:

* I sälj- och köptrådar kan upplysning om likvärdig vara från likvärdig säljare/köpare lämnas om det kan anses vara till signifikant gagn för intressenter av det som det gäller i tråden. Såsom stor skillnad i pris, garanti, skick, konstruktion osv för ändamålet.
* Ren kundstöld/kapning är inte okej. T.ex "Köp i min webbshop 5 kr billigare"
* Rent nonsens är inte okej. T.ex "Varför säljer du diskborstar när det finns diskmaskin??".
* Att fråga eller lämna relevanta kompletterande upplysningar är okej T.ex kontakten XY5 passar.
* Använd sunt förnuft.

Inläggsrubrik: Re: * Om säljtrådar
InläggPostat: 00.11 2013-10-07 
Användarvisningsbild

(Eftersom medlemmarna fått bestämma så är det lika bra att jag skriver det här inlägget här, dvs officiellt.)

"I sälj- och köptrådar kan upplysning om likvärdig vara från likvärdig säljare/köpare lämnas om det kan anses vara till signifikant gagn för intressenter av det som det gäller i tråden. Såsom stor skillnad i pris, garanti, skick, konstruktion osv för ändamålet."

Jag måste bara kolla så att jag har förstått. :)
I klartext blir det alltså:

Om man är intresserad av att köpa en grej i en viss säljtråd
så är det okej att påpeka att denna grej finns billigare på t.ex eBay.

Rätt?

Men.. man kan ju inte veta om någon är intresserad, så en intressant fråga är:
Kan denna nya "förhållning" på något sätt hindra säljtrådar från att bli diskussions/tjafs-trådar?

Det som skapats i och med denna nya version av förhållningarna (konstigt ordval förresten) är:

En fribiljett för alla som vill tjafsa i säljtrådar.
Allt som krävs är att man börjar sitt inlägg med "Jag är intresserad."
Märk väl: En intresseanmälan är inte bindande.

Härmed finns alltså inga hinder för medlemmar att förvandla en säljtråd till en diskussiontråd.

Men det kanske var detta som ni kom fram till och isåfall var det onödigt att jag tog upp något ni redan visste. :)
(Jag hann dessvärre bara läsa början av tråden innan jag tröttnade på allt tjafs.)

Nåväl, jag ville bara kolla som sagt. :)

InläggPostat: 08.04 2013-10-07 

Tycker GeekJoans nya förhållningsregler sammanfattar allt på ett mycket bra sätt :tumupp:

Jimmy:

Som jag tolkar behöver man inte själv vara intresserad av att köpa en vara. Det viktiga är att det ska tillföra något för dom som kan vara intresserade av att köpa varan och/eller den som säljer varan

Vill man informera om någon helt okänd på Ebay som säljer varan 10% billigare så anser jag att det inte är tillräckligt stor prisskillnad för att "djävlas" med en säljande forummedlem. Skiljer det däremot betydligt mer (kanske 30-40% eller ändå mer) anser jag att det gärna får framföras med tanke på potentiella köpare. Det är väl här det som kallas sunt förnuft kommer in

InläggPostat: 13.13 2015-09-04 

Hej.

Har en fundering gällande reglerna.

Jag köpte nyligen upp ett lager efter en nerlagt serviceverkstad och det som inte jag vill spara tänkte jag sälja av.
Jag är inte aktiv här så får därför inte posta säljestrådar, vilket är fullt rimligt. Men vill inte spamma sönder allt bara för att få göra det.

Så frågan är om det går att få spärren lyft manuellt för att slippa spamma skiten ur forumet(vilket ingen blir glad över).

Har lagt ut saker på tradera nu men kom på att jag hellre lägger ut det här, dels för jag inte gillar Traderas av princip samt att det är stor chans att någon här får glädje av det.

InläggPostat: 13.18 2015-09-04 
Användarvisningsbild

PM:a en admin (vet inte om moderatorerna kan fixa?), till exempel MadModder som fortfarande är aktiv, så kan han temporärt lyfta spärren för just dig, om försäljningen är i forummedlemmarnas intresse alltså.

InläggPostat: 13.21 2015-09-04 

Jag mailade GeekJoan så får vi se vad han säger.

Det är en massa underliga gamla pryttlar som inte behövs.
Mycket gamla saker, som säkert är skitsvårt att få tag på, men även en del nya saker då verkstaden var igång när jag tömde den.

InläggPostat: 12.14 2016-10-14 

Ivan skrev:
... Jag är inte aktiv här så får därför inte posta säljestrådar, vilket är fullt rimligt. Men vill inte spamma sönder allt bara för att få göra det. ...

Helt ok tycker jag.

Men jag valde en annan variant. Jag gick igenom färska trådar och bidrog med det jag kan nåt om, sånt som jag är bra på. Dvs 30 inlägg men inte spam. 30 bidrag som förhoppningsvis kan vara till nytta för nån men inga dumheter.
Eller ett 20-tal, jag hade ju några inlägg sen tidigare.
Jag hoppas att detta är ett ok sätt att "kvalificera" sig till annonsering?

InläggPostat: 15.08 2016-10-14 
Användarvisningsbild

Ja jag noterade din aktivitet från att ha varit mycket vilande. Men jag måste säga att jag fann några av dina inlägg som mycket givande, så helt fel var det väl inte! ;-)

InläggPostat: 18.28 2016-10-15 

Man tackar, man tackar! :D :tumupp:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme