Excellon drill-format

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Excellon drill-format

Inlägg av Elst »

Jag designade mitt kretskort med Fritzing. Det bara blev så av farten, programmet är verkligen lättjobbat. Det går exportera till Gerber RS-274X från programmet. De producerade Gerber-filerna går sedan öppna i andra program, t.ex. i Gerbv 2.6, så allt verkar fungera.

Men nu upptäckte jag ett problem när jag drog igång kicad/gerber view och det är att drill-filen från fritzing dels inte har extensionen .drl men också att jag får varningen "INCH command has no parameter".

Nu kan jag förvisso patcha detta manuellt genom att ändra till INCH, LZ så försvinner varningen.

Men lixom. Vad gäller här? Är det en bugg i fritzings export eller är kicads gerber-view övernitisk? Kicad laddar in filen efter att den klagat och jag kan inte direkt se något uppenbart fel.

Vad är defaultvärdet på INCH -kommandot? Spelar det någon roll?

Kommer jag fastna i en trög halvengelsk diskussion med en kines när jag skeppar mina gerberfiler? Jag blev lite småtrött av detta. Känns lite småjobbigt göra om kortet, men jag gör väl det om jag måste.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Excellon drill-format

Inlägg av Elst »

Är troligtvis en icke-kritisk irr-utskrift ("bugg") i kicad. Jag blir inte klok på källkoden för kicad och orkar inte grotta i detta längre. Felet "INCH command has no parameter" finns inte. Däremot har det funnits "METRIC or INCH command has no parameter", vilket kommenterats bort. Troligtvis därför att fler än jag uppfattar detta som icke-fel. Varför har föresten dialogen rubriken "files not found"? Det kan man ju undra.

De som kan detta bättre än jag får grotta vidare i detta världsproblem. Om det blir fel i drill-filen vid beställning, så får jag återkomma här.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Excellon drill-format

Inlägg av Klas-Kenny »

Hade blivit ytterst förvånad om de har problem med en sådan sak. Alla seriösa mönsterkortstillverkare lär vara vana vid att underlag kan se ut på lite olika vis, och kan hantera att plocka ut den relevanta informationen ur underlaget.

Så lite extra "skräp" i borrfilen ska inte spela någon roll, bara alla koordinater och borrstorlekar finns med.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Excellon drill-format

Inlägg av Elst »

Kretskorten anlände idag 100% -igt utförda. Var inga frågor på något.
Skriv svar