Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Skåpet har varit avstängt ett längre tag nu pga att det inte fungerar riktigt, och det finns inte riktigt ekonomi att köpa ett nytt.
Tyvärr är det >50 mil bort hos mina föräldrar och jag försöker guida farsan över telefon till lite enklare felsökning men det skulle bli så mycket enklare med en servicemanual.

Problemet är att den automatiska avfrostningen inte fungerar och jag kan inte hitta någonstans att det går att tvinga igång avfrostningen för att testa så värmeelementet och annat fungerar.
Felet visar sig genom att det byggs upp så mycket is på kort tid, så fläkten till slut börjar tugga i sig det. Till slut bestämde dom sig för att stänga av skåpet för att dom inte orkade avfrosta "manuellt" längre.

Behöver hitta något om hur man kommer åt fläkt/styrkort/avfrostningselement/tempgivare och tempswitchen.

Skåpet har P-nummer 922181321.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Inlägg av Magnus_K »

Felet kvarstår tyvärr.
Det som är riktigt konstigt är att temp-visningen på utsidan av skåpet ibland får hicka.
När skåpet fungerar som det ska så visar den rätt men när den har problem så verkar tempen låsa sig på -19°C men om man jämför med termometern på insidan så kanske det bara är -10.

Jag har hittat att det sitter två NTC-givare (R25 = 2k7Ω) i som kallas för "Air sensor" och "Evap sensor".
Farsgubben fick åka och köpa en vettig multimeter och vi har nu mätt upp dessa till nästa exakt lika. När tempen i skåpet var kring rumstemp så mätte båda ~3k och vid -10 ~16k.
Kan displayen/MCUn ha någon annan givare som den reglerar/visar efter? Tycker det är riktigt konstigt att båda dessa givare verkar fungera som dom ska men ändå så visar displayen ibland mer än 10° fel.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Inlägg av breflabb »

Är det sådana givare? Jag har två stycken som jag sparade när jag skrotade
min E-Lux frys i sommras. Dom håller 3,2 K i rumstemp. Har även två fläktar
en är sprilans NY och en som satt i frysen som det inte var fel på. Så nu har jag dessa
grejer som ligger i en kartong
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Inlägg av Magnus_K »

Jag har inte sett givarna själv. Vet inte om farsgubben ens har gjort det då han resistans-mätt rakt ner i kontaktdonet som ansluter till styrkortet.
Deras fläkt tycks också snurra då det är första indikationen på att frysen gett upp. det bygger upp så mycket is så fläkten tar i.
Vi är nog väldigt intresserade av att köpa en fläkt av dig om vi bara hittar grundfelet först :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Inlägg av Magnus_K »

Du råkar inte ha en termostat till elementet liggandes?
Misstänker att det är den som hänger sig ibland. Tempgivarna uppmätta så många gånger nu och båda matchar perfekt vid varje mätning.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Servicemanual till Husqvarna QT3155FX Frysskåp

Inlägg av breflabb »

Tyvärr, jag var i så stor knipa pga massor med mat i den så jag var pressad att
göra något väldigt kvickt, så det blev inte mer sparat än fläkten och temp. givarma
Skriv svar