Äldre version av Visio

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Äldre version av Visio

Inlägg av KLset »

Nu behöver jag rita ett större flödesschema och det finns det gott om mjukvara för, men jag vet att det går att få till fina elektriska scheman med Visio och att man kan blanda olika typer. Att rita en komponentlayout av något kort som jag håller på att analysera har jag också sett exempel på med Visio. Verkar som ett bra program för lite av varje.

Därför är jag på jakt på just Visio och då en äldre version eftersom den senaste är så dyr. Är inte intresserad av någon prenumeration/cloud-grej. Jag har sett att version 2007 finns på Amazon för under tusenlappen - tror ni att dessa är ok?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det bör fungera. Har kört mycket med Visio innan molnet var på plats ;-)
Så kanske någon har en Licens och skiva i gömmorna.
Har kastat allt mitt MSDN.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av TomasL »

Visio2007 funkar alldeles utmärkt, dock med begränsningen att det inte kan hantera de nya Office-filerna, dvs docx, vsdx mfl.
Dock kanske det finns en plugin som fixar det.
Jobbar dagligen med Visio (2018 fn), och har gjort sedan version 3, dvs mitten 90-talet.
Ritar för det mesta PID, dvs Rörflödesscheman.
Ritar även apparatskåp, då jag inte hunnit med att lära mig Autocad Electrical ännu.
Kretskortslayouter har jag inte gjort, däremot Veroboard layouter, och snabba elektronikschemor, när Caden är för jobbig att plocka up.
Perfekt när man skall möblera om också.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av lond »

Då jag inte håller på med Visio dagligen, så tycker jag att det är ett av dom mest komplicerade programmen som någonsin skapats. Får ofta spendera mycket tid och googla fram hur saker fungerar i Visio......

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av TomasL »

Drag en symbol, släpp den, klicka på första noden, klicka på andra noden, och de är ihopkopplade.
Svårt, njae.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av grottan »

lond skrev:Då jag inte håller på med Visio dagligen, så tycker jag att det är ett av dom mest komplicerade programmen som någonsin skapats. Får ofta spendera mycket tid och googla fram hur saker fungerar i Visio......

/// Marcus
Ta och prova AutoCAD eller något annat "riktigt" CAD program så verkar allt i fråga om Visio enkelt :D

Ritar en hel del i Visio men i bland kan man bli galen på när linjer börjar hoppa och fara till objekt i bilden. Inte helt glasklart alltid varför det beter sig som det gör
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av TomasL »

Visio är nog ett av de enklaste rit-programmen som finns.
Visst, saker kan ibland bete sig lite konstigt och man svär i vissa lägen ve och förbannelse, för att saker inte riktigt blir som man vill.
Inlärningströskeln för Visio för normalt ritande är väl typ 10 minuter eller så.

Dock kan saker och ting bakom vara extremt komplicerade. Men dit kommer man inte om man inte skall börja leka med egenkonstruerade "Smart-shapes", vilket en normal använder knappast kommer att göra.

Har man väl börjat med det, så är det som ett gift, eftersom det inte finns några begränsningar vad man kan göra.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av Lennart Aspenryd »

På min tid använde jag Visio för normalisering och skapande av SQL strukturer. Man kunde köra data fram och tillbaka till Access MS Db program.
Det var mycket enkelt få det att göra det det var avsett för. Trixa man kunde det bli svårt! ;-) Men detta är ju för snart 20 år sedan. Så få fatt på en icke molnet tjänst och kör på.
Vilka regler gäller för begagnade programvaror och licenser?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av TomasL »

Så länge diskar och licenser mm finns med och säljaren avaktiverat sin licens så är det ok, i alla fall när det gäller Retail, OEM, så måste hela datorn säljas.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett alternativ kanske kan vara att testa denna https://www.lucidchart.com
eller kolla Libre

10 Best Alternatives to Microsoft Visio 2018
LucidChart – Best Free Online Flowchart Maker. ...
Draw.io – Another Best Online Diagramming Software. ...
OpenOffice Draw – Best Open Source Visio Alternative. ...
Gliffy – Best Flowchart Making App. ...
Creately. ...
Dia. ...
LibreOffice Draw. ...
Pencil Project.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av xxargs »

Glöm inte inkscape - den är också jättebra på att öppna PDF-filer med ritnings/vektorinnehåll


Visio är kräkmedel när man skall hantera stora dokument som A1-papper

Förklaring till varför finner man här:

https://blogs.msdn.microsoft.com/visio/ ... i-zoom-in/

och är mycket märkbar även i visio 2010.

vad som händer är att upplösning per mm minskar ju större yta dokumentet tar upp iom att antalet 'pixlar för att beskriva dokumentets yta är konstant i antal - det gäller också adresserings-inkrementen från möss etc. när man skall flytta på objekten i dokumentet

en A4-ark vid full upp zooomning kan placeras ut objekt i en grid av 0.1 mm intervall.

När man hanterar A1 så har upplösningen minskat till 0.25 mm. problemet är att 0.25 resp 0.1 går inte jämt upp och har man förstorat ett halvritat dokument från A4 till A1 - så kommer man finna att man inte kommer att kunna träffa exakt mot linjeändar mot varandra, dragningar blir en smula snea etc. etc eftersom grid har ändrat i upplösning och dessutom inte i jämna steg som dubblering eller halvering - utan 2,5 ggr...

och en A1 är inte en uppförstorad A4 utan A1 är information motsvarande 4 st A4 med detaljinformation, det betyder att man måste kunna zooma in precis lika mycket som med en A4-ark, men...

Zoom av dokumentet minska också med större dokument, vid A4 kan man zooma in ca 2900% medans vid A1 kan man bara zooma 1009% - hur tänkte man här ???!!!

---

Incscape kan zooma till 25600% oavsett dokumentstorlek - man kan verkligen undra varför Visio inte har en liknande lösning redan 2010...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Äldre version av Visio

Inlägg av TomasL »

Har faktiskt aldrig märkt några problem, mina schemor är vanligen i A2 eller A1-format, ibland A0.
Skriv svar