Funderingar inför komponentbiblioteksbygge i Altium

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Funderingar inför komponentbiblioteksbygge i Altium

Inlägg av Maze »

Hej

Har börjat arbeta i Alitum för ett tag sen och håller nu på och försöker bygga upp en bra struktur på komponentbibliotek. Finns däremot många funderingar på vad som är bästa vägen att göra detta på så tänkte höra mig för här lite om råd. Förutsättningarna är att en till tre personer kommer arbete i systemet och alla konstruktioner ska vidare till legomontör för tillverkning. Vi har med andra ord inget eget lager med komponenter att hantera för tillfället. Vi konstruerar också bara åt oss själva.

Just nu lutar det åt att bygga upp ett integrerat biblioteksprojekt med ett fåtal schlib för olika komponentgrupper samt två pcblib för SMD och PTH footprints. Är inne på att bara ha en person som hanterar bibliotek och denna har då tillgång till detta projekt. Den kompilerade biblioteksfilen kan sen alla använda. Om det behövs nya komponenter vid konstruktionsarbetet så kan man skapa ett tillfälligt projektbibliotek för att sen lägga in dessa komponenter i det centrala när designen är klar. Det är ju lätt att byta ut komponenten i schemat då.

Kan detta vara en bra struktur eller ska man redan nu börja titta på en dblib lösning med ett excelblad eller accessfil som databas ? Dock mer som kan krångla, schemasymboler måste länkas och det finns ingen förhandsvisning vid länkning av footprints.

Tanken är att använda tillverkarnas partnummer som komponentnamn alternativ att köra en egen nummersnurra och skapa egna artikelnummer redan nu. Tillverkarens nummer har fördelen att det är lättare att känna igen komponenter osv. Egna nummer har fördelen att de alltid blir unika och strukturen är förbered om vi själva börjar skapa lager. Hur har ni andra gjort ?

När det gäller resistorer och kondensatorer så klurar jag på om det är dumt eller klokt att lägga in specifika komponenter från någon vald tillverkare eller om man bara ska specificera komponentparametrar som är relevanta. Pekar man ut en specifik komponent kan ju alltid legotillverkaren ta en alternativ komponent som uppfyller kraven som de har på hyllan också. Och de tillverkare som inte har samma förmåga att köpa in passande komponenter kan gå på det som är specificerat. Ska man labba med en prototyp själv så kan man också lätt få tag på den komponent som specificerat. Eller ska man bara specificera så lite som möjligt och låta tillverkaren välja det som passar ?

Har suttit en del med Altiums inbyggda IPC wizzard men tycker den inte ger samma resultat som PCB Library Expert som jag tycker ger bra resultat. Dels så ger den väldigt korta avstånd mellan paddar på mindre motstånd osv. Den kapar även av paddarna som når in under kapseln. För vissa komponenttyper avrundar den alla måtten annorlunda också. Är det någon annan som känner igen detta ? Vill helst bygga upp footprints enligt IPC och känner att jag inte riktigt kan lita på Altiums wizzard. Funderar på att köra PCB Library Expert istället och låta Altium bygga upp footprinten med dessa mått istället. Någon som har kört med Altium wizzard och är nöjd med vad den genererar ?

Tacksam för lite råd och tips på ovanstående för att se om man tänkt rätt eller inte.
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Funderingar inför komponentbiblioteksbygge i Altium

Inlägg av Uky »

(Kör inte i Altium utan Cadence "CIS" som jag byggt ett databassystem för.)

Synpunkterna nedan torde även kunna appliceras på Altium.

Jag gjorde mitt system i Micro$oft Access då front-enden är inbyggd. All sökning
och instantiering görs sedan i cadence-systemet. Genom att exvis motståndsserier
har gemensamma schema och layoutsymboler kan jag så hantera hela serier
enbart genom att jobba i Access-frontenden.

Tänk bara på att om Du planerar att ha databasen på en server som använder
UNC så har Micro$soft gjort det krångligt att mappa diskar för att installera
en del drivers. Man "vill gärna" att kunderna kör SQL.

Om sådan hantering klaras av Altium är det bara att grattulera

Som ytterst viktig anser jag att libbet skall ligga på en egen server som backas
upp dagligen.

Som (eget) partnummer valde jag att använda komponentnamnet_footprintet, exvis 74HC00_DIP14,
1KOhm_0603, etc. Då antalet footprint är mindre än antalet komponenter är det stora jobbet att bestycka
partnummerdatabasen. Dvs om nu varje värde skall åtföljas av ett beställningsnummer
hos någon av de större grossisterna. Längre "till höger" i databasen kan man komplettera
med fält som innehåller tillverkarens orginalbeteckning, grossistens ordernummer etc.

Den databas jag har skapat har några poster där endast det egna partnumret, schemasymbolen
och footprintnamnet ingår. Dvs fritt för legotillverkaren att köpa varfrån han hittar
lämplig komponent. Detta brukar dock INTE gillas då man vill ha fullständiga
specifikationer för att inte råka i trubbel om något inte skulle fungera.

Du kan också bli tvungen att lista olika leverantörer/ordernummer. Det är tydligen
full fräs på marknaden med långa leveranstider på vissa komponenttyper. Vi var tvungna
att lägga en batch i USA och den leverantören köpte endast från Digi-Key och Mouser.
Inte Farnell/Elfa. "Några timmars jobb"...

När det gäller footprinten finns det 3 olika varianter som IPC7531 rekommenderar, "Most"
"Nominal" och "Least" för diskreta komponenter.
Då jag oftast sysslar med RF/High-Speed-Lauouter har jag valt att alltid
följa rekommendationen för "Least"(Minst). Dimensionerna för de olika varianternas olika
footprint finns på nätet, alternativt om Du använder PCB Library Expert.

Problemet med Library Expert IMO är att den genererar paddar med långa namn som beskriver
även maskernas storlek och rundningar, etc. Mycket omständigt. Jag har valt att följa en större elektronik-
tillverkares "standard" som exvis beskriver ytade paddar som "smd2_00x3_00" eller hålade som "2_00rd0_80"

Paddar under CSP-kapslar är klart nödvändigt. Klarar inte Altiums wizard detta så är det
bara att överge den.

Sedan gäller det att alltid (eller oftast) ha standardiserad överstolek (swell) på maskstorleken
som exvis 0.1 eller 0.05 på alla håll.

vad jag varmt rekommenderar är att tänka igenom NOGA hur Ni vill ha det. Många ser själva
mjukvarukostnaden som kostnad. Det är biblioteken och jobbet/timmarna bakom dom som kostar.

"My 5 cents"
Skriv svar