Autodesk Fusion 360

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av danielr112 »

Hittade tackar!

Står att man får förnya hur länge man vill också. 1 år lär räcka en hel del till att mäta nuvarande behov. Gött!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Perkla »

Japp, tycker det verkar fantastiskt att man kan få ett relativt kraftfullt och enkelt program helt gratis.. jag har aldrig använt det förut så jag lär ska kämpa med att lära mig hur det funkar så man kan fräsa det man ritat, jag har svårt att lära mig nya program... tar hjälp av youtube i den mån det finns videos för nybörjare..

:tumupp:
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av persika »

Jag har inte provat Fusion 360 än, är det så att det bara går att spara i "molnet" ?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av danielr112 »

Du kan sparar vart du vill. Men default är i molnet. Inget som jag bryr mig om dock. Är skönt att få det på alla datorer direkt.
Gimbal
Inlägg: 7875
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Gimbal »

Perkla skrev:Så med andra ord kan man säga att Fusion 360 troligen är det enklaste och bästa programmet att börja med om man är nybörjare eller har en begränsad kunskap ? För min egen del är det ju för att rita saker jag vill fräsa osv....
Nja jag vill nog påstå att Designspark är enklare att rita i, åtminstone tyckte jag det.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av LHelge »

Jag började köra Fusion360 för någon månad sedan, har kört SolidWorks tidigare. Inte speciellt hög inlärningströskel, ritandet skulle kag säga är likvärdigt, varken bättre eller sämre, däremot är hanteringen av assemblies och beroendet mellan olika delar i en assembly mycket bättre i Fusion360.

.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Glenn »

Jag har gjort några försök att använda fusion360 men tycker det känns lite ologiskt, delvis är det nog för att jag är van vid 4-view (triview med preview), går det att dressera fusion360 till den typen av arbetsyta ? ..vissa saker är ju väldigt enkla dock, man får väl traggla vidare.

Tycker det är jobbigt att försöka kolla youtubetutorials på samma dator som man kör mjukvaran dock, kanske får låna sambon eller barnens surfplattor :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev:
Perkla skrev:Så med andra ord kan man säga att Fusion 360 troligen är det enklaste och bästa programmet att börja med om man är nybörjare eller har en begränsad kunskap ? För min egen del är det ju för att rita saker jag vill fräsa osv....
Nja jag vill nog påstå att Designspark är enklare att rita i, åtminstone tyckte jag det.
Även OpenSCAD känns enklare tycker jag, fast inte lika kraftfullt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Grejen är väl att skaffa sig en kunskap som kan användas till det mesta!
Om man lägger ner några timmar på grundläggande Video så har man säkert igen det.
Om man sedan skall Fräs, Rita, Smälta (3D) eller Skära (laser) så är det väl bra med samma verktyg som hanterar tankar och idéer!
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av LHelge »

Som programmerare föredrar jag ju egentligen OpenSCAD, men som småbarnsförälder så vinner Fusion360 efter som det går 10 ggr fortare att modellera i.

.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Perkla »

Jag tror att om man lägger några timmar på att lära sig grunderna i Fusion 360 så har man en bra grund att stå på, det är ju nämligen så att det dessutom är gratis, jag håller på försöker lära mig programmet nu genom youtube tutorials bland annat, verkar riktigt bra och snart kanske jag ska ge mig på nåt eget att designa upp, främst avsett för fräsning i CNC då förstås, många använder det nog till andra ändamål som tex 3D printers och liknande.
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av makervall »

Hejsan

Min son är intresserad av att lära sig Fusion 360 så jag letade fram mina gamla böcker för Autocad R14. Har hänt lite sedan dess...
I dom fanns det en hel del övningsuppgifter där allt fanns steg för steg. Finns det något liknande material att få tag på för Fusion 360?

Youtube i all ära, men hands on och riktiga övningsuppgifter tror jag är väldigt bra för att lära sig.

/Magnus
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Glenn »

Jag satt med fusion360 i helgen och känner väl ungefär likadant, en bra bok eller iaf PDF hade varit trevligt, har lite svårt att labba samtidigt som man kollar youtubetutorials.. speciellt på samma dator.

Lyckades iaf med en del testande och googlande få till ett enkelt projekt som jag sedan skrev ut på 3d-skrivaren, varvid jag upptäckte att alla mått blev fel, suck.

Skulle ha ett hål på 12.4mm, det blev ca 11mm.. Det verkar vara ett vanligt fel från just Fusion360>3Dskrivare om man googlar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Perkla »

Jag har en Asus MX299 skärm som jag kör till min rätt nybyggda Hackintosh så för mig går det bra att titta på youtube samt jobba i Fusion 360 på samma gång... hur som helst, jag känner ändå lite samma, alltså att jag skulle vilja ha en bok med övningar eller så.. nu har jag redan lärt mig lite grundläggande dock .. men ändå..

Jag tycker Fusion 360 CAM verkar lite krångligt att komma igång med.. :( känns svårt....
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av LHelge »

Jsg har skrivit ut mängder av grejer från Fusion360 på 3D-skrivaren. Brukar inte skilja mer än någon tiondels mm.

.
Skriv svar