Har använt Inventor i många. Började med Autodesk Inventor 8. Har nu kört Inventor 2014 sista tiden. Jag har sedan en tid tillbaka läst lite om Autodesk Fusion 360 som ju många använder till 3D.modellering för 3D-skrivare och fräsar.
Jag har levt i tron att Fusion 360 är lite enklare att använda än Inventor men inte är lika "kompetent. Nu har jag testat Fusion 360 själv och det var det mest positiva jag gjort på länge.
Kommer man från Inventor så är tröskeln nästan noll. Det som är positivt med Fusion 360 är att det är ungefär dubbelt så enkelt att använda jämfört med Inventor som i och för sig inte är speciellt komplicerat heller.
Den enda skillnad jag kan tänka mig är att om man skall cadda en hel bilmotor eller ett pappersbruk så är säkert Inventor det bättre verktyget. Men om man skall tillverka modeller för 3D-utskrifter, fräsning m.m. ja då slår Fusion 360 Inventor men hästlängder i fråga om användarvänlighet.
Nu skall jag emellertid reservera mig för att kanske det är så mycket nytt i den senaste utgåvan av Inventor (2017?) så att det har blivit lika enkelt som Fusion 360. Mina erfarenheter av Inventor är begränsade till 2014 eftersom min datorkapacitet inte är erforderlig för senare versioner.
Så mitt råd till er som skall börja rita 3D är, testa
Autodesk Fusion 360. Det bästa jag sett på länge. Dessutom så finns en uppsjö av tutorials på Youtube.