LochMaster 4

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

LochMaster 4

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag älskar LochMaster! När jag skall göra endast ett kretskort som inte är för komplicerat så vet jag inget bättre program.

Jag börjar med att placera ut komponenterna, sedan markerar jag var jag skall fräsa av banorna samt kopplar dit strappar. När allt ser klart ut så väljer man verktyget för att kontrollera förbindningarna. När man pekar på en bana så ändra samtliga banor som är hopkopplade med den banan färg till grönt och man ser direkt om man glömt att kapa någon bana eller om det fattas någon förbindning.

Sedan är det bara att ta en märkpenna och märka ur vart man skall kapa. Jag använder Dremeln med en liten fräs i för att fräsa av banorna.
Braskaminstyrning.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: LochMaster 4

Inlägg av PeterH »

Och för att underlätta för oss som vill kolla upp detta tips är det uppskattat att också lägga med en länk :vissla: (och så är man säker på att man hittar rätt sida för det aktuella tipset!)

Nu var just detta ett program som inte blir aktuellt för mig (jag skulle aldrig skulle ge 500:- för det) men det ser ut att kunna funka om man kör mycket Vero... Jag lägger hellre dom 500 kronorna på DipTrace (som kan användas för samma ändamål om man tänker till lite).

Men ändå ett bra tips som jag tackar för :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: LochMaster 4

Inlägg av SeniorLemuren »

Faan också, jag som nästan alltid är övertydlig med länkar fick plötsligt hjärnsläpp. Det berodde kanske på det lyckorus jag befann mig i när jag ritat klart mitt styrkort till braskaminen. :)

Fast jag visste inte att det var så dyrt. Jag har kört detta i många år och har för mig att jag hittade en alldeles öppen version på nätet vid den tiden. Eftersom jag sparat Zip-filen som installerar programmet så har jag kunnat flytta det med mig när jag uppgraderat mina datorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LochMaster 4

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en specialfräs för veroboard. Ser ut som en ...

Bild
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: LochMaster 4

Inlägg av datajompa »

Stripboard är egentligen mycket bättre för hemmapulare än att etsa kretskort, för man slipper ju borra och hålla på med järnklorid.

Själv valde jag VeeCAD för samma ändamål, det är (mycket) mindre polerat än LochMaster men mer användbart och bättre (tycker jag!), kan rekommendera om man är poweruser. Fungerar väldigt bra med det superlättanvända gratis-schemaprogrammet TinyCAD (dom hör nästan ihop)

Med tiden har VeeCAD blivit ganska omfattande och har många lite konstigt implementerade funktioner så det krävs att man är beredd att läsa handboken ibland, ett tips om någon laddar ned det och blir förvirrad.

Ett 3mm-borr i skruvdragaren fungerar helt ok för att kapa spår btw. VeeCAD har stöd för att lägga in knivkapningar mellan hål också.

(Inte för att racka ner på LochMaster. Jag vill bara rekommendera VeeCAD och ge stöd åt utvecklaren)
Skriv svar