Installera från USB "KLART (nerlagt)"

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Installera från USB "KLART (nerlagt)"

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag hittade en gammal version Inventor10 på en CD i mina gömmor. Nu vill jag installera den på min laptop som inte har någon CD. Jag kopierade samtliga filer till en USB-sticka. Där startar jag installationsprogrammet. Efter en kort stund får jag ett error 1001.
I installationsloggen kan man läsa:
[1/21/2017 15:00:20] Installation started: Microsoft WSE 2.0 Runtime
[1/21/2017 15:00:20] Command = msiexec /i "F:\inv1_series10\bin\acadfeui\support\wse\Microsoft WSE 2.0 Runtime.msi" /L*v C:\Users\Urban\AppData\Local\Temp\WSE20_setupLog.log /qb
[1/21/2017 15:00:46] [Error: 1603] Ett allvarligt fel inträffade under installationen.
[1/21/2017 15:00:46] Installation failed: Microsoft WSE 2.0 Runtime
[1/21/2017 15:00:46] Installation aborted
[1/21/2017 15:03:50] === Installation ended ===
Min fråga är: Går det inte att direkt installera från USB när installationen är avsedd att installeras från CD? Hur gör man? Jag fick inga error när jag kopierade filerna från CD till USB så alla filer finns med.
Senast redigerad av SeniorLemuren 22 januari 2017, 16:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
totteflash
Inlägg: 128
Blev medlem: 1 juli 2011, 00:35:55

Re: Installera från USB

Inlägg av totteflash »

Med Deamon tools kan du "mounta" CD/DVD-avbilden på en ny enhetsbokstav. Blir en virituell CD/DVD under hårddisken.
https://www.daemon-tools.cc/products/dtLite

//Om det nu skulle vara det felet...
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Installera från USB

Inlägg av Zkronk »

Om det går att installera från en fil-till-fil-kopierad installationsmedia direkt som du har försökt med beror nog på installationsprogrammet.

Nästa steg att testa är att skapa en skivavbild (ISO-fil) av originalskivan med lämpligt program, t.ex. http://infrarecorder.org/, och sedan flytta över och montera den på datorn du vill installera Inventor på.
Windows 8 och nyare kan montera ISO-filer utan extra program, medans äldre versioner behöver hjälp av t.ex. DAEMON Tools eller liknande.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Installera från USB

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag laddade hem DAEMON Tools Lite till Laptopen som har Win7. Det kraschar utan att starta.

Både laptopen och desktopen med CD:n är trådlöst anslutna till min router. Kan man installera från CD över ett lokalt nätverk?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Installera från USB

Inlägg av Jonaz »

Kanske kan gå om man delar ut cd enheten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera från USB

Inlägg av TomasL »

Har nog inte med det att göra, här är några råd:
The following is a non-exhaustive list of known causes for this error:
Short file name creation is disabled on the target machine.
An Install Script custom action is prototyped incorrectly.
A file is locked and cannot be overwritten.
The Microsoft Windows Installer Service is not installed correctly.
The Windows Temp folders are full.
The setup was corrupted after installation and, therefore, fails with this error during un-installation.
An older version of Install Shield Developer is being used.
A general error occurred during the installation.
Print and File sharing is not installed or enabled when installing MSDE 2000.
Det blir rätt många träffar på detta felmeddelandet.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Installera från USB

Inlägg av slft »

yumi är ett trevligt litet verktyg när man vill installera från usb-stick
lägger över iso-filen och bootar

//Ola
Mr Andersson
Inlägg: 1393
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Installera från USB

Inlägg av Mr Andersson »

Ibland undrar man om vissa bara läser trådtiteln och skiter helt i vad som står i första inlägget. Inventor är inget OS. Det går inte att boota inventor.

SeniorLemuren; Kolla loggen för WSE.
C:\Users\Urban\AppData\Local\Temp\WSE20_setupLog.log
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Installera från USB

Inlägg av SeniorLemuren »

Dessa felmeddelande ligger i Temp\WSE20_setupLog.log
Property(S): ISSCRIPT_VERSION_MISSING = The InstallScript engine is missing from this machine. If available, please run ISScript.msi, or contact your support personnel for further assistance.

Property(S): ISSCRIPT_VERSION_OLD = The InstallScript engine on this machine is older than the version required to run this setup. If available, please install the latest version of ISScript.msi, or contact your support personnel for further assistance.
P
Jag får ingen träff i varken C:, D: , USB-stickan där inventor ligger om jag söker på ISScript- Det finns altså ingen fil som börjar på ISScript i hela systemet.

Jag hittade en instruktion hur man installerar ISScript. Det blir samma felmeddelande som tidigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera från USB

Inlägg av TomasL »

Tydligen ett normalt felmeddelande som man inte behöver bry sig om, vad säger loggfilen mer?
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Installera från USB

Inlägg av SeniorLemuren »

Puh, Av den förstår jag inte mycket.
WSE20_setupLog.log
För att installera MSI filen så följde jag denna info. "If the file version number starts with 7....". lite längre ned på denna sida.

Tilläggas kan att, på installations CD:n för Inventor finns flera andra hjälpprogram som installeras helt utan problem. b.la. DWS Viewer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2368
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Installera från USB

Inlägg av GFEF »

Är "visa alla filer" aktiverad ?

Fler som inte visas i Windows kopieras inte........

Har vari där...........
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Installera från USB

Inlägg av datajompa »

Prova något annat än DaemonTools (som har många infekterade versioner på nätet för övrigt) som WinCDEmu.

Vet inte alls om det spelar roll här men det är många installationsprogram i Windows som är extremt petiga med att det ska vara D: eller att det ska vara en viss sorts enhet osv. Sedan tillkommer alla sätt att klanta sig med fel användarrättigheter osv.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Installera från USB

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag lägger ner detta försök. Testade att installera på en XP-dator och det fungerade fint. Kanske programmet inte är körbart på win7. Invbentor 23010 är ju en gammal version och kanske den inte är kompatibel med win7.

Edit: Invbentor 23010 skall vara Inventor 10
Senast redigerad av SeniorLemuren 22 januari 2017, 20:30:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera från USB "KLART (nerlagt)"

Inlägg av TomasL »

Är det Inventor 20§0 eller inventor 10?
Skriv svar