Inscannade elektroniktidningar, ok att dela med sig?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Inscannade elektroniktidningar, ok att dela med sig?

Inlägg av Emil71 »

Jag roar mig med att scanna in många av mina gamla tidningar och böcker.
Då jag köpte mig en Brother scanner med arkmatare fullkomligen exploderade min förmåga att scanna in papper!

Spelar det någon roll om jag skänker kopior till folk?
Lägga upp på nätet?

Nej, det har inte gått 70 år sedan författarens död ännu...
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inscannade elektroniktidningar, ok att dela med sig?

Inlägg av Gizmo »

Om det är engelska eller amerikanska tidningar så vill jag gärna läsa dem. Everyday practical electronics var en gammal favorit.
Enklast är väl att göra pdf:er kanske, och därefter göra ett par torrenter baserade på några årgångar åt gången.
Information är till för att spridas!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inscannade elektroniktidningar, ok att dela med sig?

Inlägg av TomasL »

Lämpligen laddar du upp PDFerna till min manual-server, så blir de tillgängliga för alla.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Inscannade elektroniktidningar, ok att dela med sig?

Inlägg av Nerre »

Formellt sett är det upphovsrättsbrott, frågan är väl snarare om det finns nån som kan tänkas beivra det.

Men min erfarenhet av artikelförfattare är att det nog kommer vara en och annan som som kommer göra det... ABC-klubben hade för några år sen ett projekt att scanna in alla gamla ABC-blad till PDF (enbart för medlemmar, inte för publik åtkomst) men de blev tvungna att maska bort flera artiklar på grund av att författaren var sur på klubben och vägrade ge tillåtelse till överföring till nytt media.
Skriv svar