Linux? vilken ska man installera?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av lillahuset »

Visst är det så. Men det är iallafall en liten fingervisning. När Mint gick om Ubuntu var det en hel del hallå med folk som misstänkte att det var riggat. Men distrowatch är en bra källa till information. "Allt samlat" så att säga. :)

Numera kör jag mest debianderivat för att jag tycker att det funkar bra och många använder den familjen. Det första jag körde var RH, sedan blev det Suse och därefter länge Mandrake. Jag hade en ganska intensiv men kort affär med Slackware på min laptop. En liten romans med LFS var rolig men inte särskilt praktisk. Jag har nog testat det mesta någon gång men verkar hamna i debianlägret gång efter gång. Och det passar en Grinig Gammal Gubbe ganska bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Glenn »

Jag är väl också En grinig gammal gubbe<tm>, men kör mest fedora, och så körde jag RHEL på jobbet under en massa år, på mitt nya jobb är det däremot debian så då får jag väl fräscha upp mina gamla debiankunskaper.

Jag är dock inte så religiös vad det gäller dist, men jag har lite svårt för ubuntu av olika anledningar, men hur man än ser på det brukar det vara bäst att köra det som folk omkring en kör, för får man ett problem så är sannolikheten att få hjälp så mycket större :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Nerre »

Ubuntu är jobbigt om man är kunnig eftersom de medvetet tar bort en del inställningsmöjligheter.

Jag märkte det för några år sen när jag skulle ändra skärmsläckaren på scoutkårens dator. Det finns ju en skärmsläckare med roterande 3D-text, men i Ubuntu gick den texten inte att ändra... Den var hårdkodad till att vara hostname plus nåt mer (kernel-version, IP-adress eller nåt sånt).

Jag ville ju skriva in scoutkårens namn eller "Boka ditt julgranspass här", men icke.

Men för nån som inte vill ner och rota så mycket utan mer "ersätta Windows" så fungerar Ubuntu bra.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av lillahuset »

Nej jag är inte religiös, mest lat. Jag älskade Ubuntu en gång i tiden men sedan kom märkligheterna slag i slag och då testade jag Mint vilket jag inte ångrar. Men mitt hjärta finns trots allt hos Debian.

För några veckor sedan testade jag att installera FreeBSD men det gick inte så bra. Hade varit kul att testa.
Skriv svar