CAD för elektriker

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

CAD för elektriker

Inlägg av E85 »

Är det någon som känner till ifall det finns något gratis eller väldigt billigt CAD-program för elinstallation?
Behöver väl egentligen bara kunna importera en .dwg med planritning och kunna sätta ut elsymboler och text.
Kanske går att ordna med t.ex FreeCAD? Men det behöver inte ha 3D-funktioner.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CAD för elektriker

Inlägg av Meduza »

QCAD http://www.qcad.org/en/ eller gratisversionen av Draftsight kanske räcker? http://www.3ds.com/se/produkter-och-tja ... raftsight/
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: CAD för elektriker

Inlägg av E85 »

Tackar, QCAD verkar duga. Hittade en dxf med alla symboler som behövdes som jag får separera och lägga in i library så ska det nog gå att få till en vettig ritning.
Det är en släkting som har elfirma som behöver kunna göra nån ritning då och då. EasyEL kostar 11.000kr så det är nog lite på gränsen av vad han är villig att betala.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: CAD för elektriker

Inlägg av ojz0r »

Elwin CAD är näst intill gratis, kanske kan vara något? Det är ett el-CAD och inte electronik-CAD program.

Länk: http://www.3xm.se/
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: CAD för elektriker

Inlägg av E85 »

Ja det kanske kan vara något. Men det enda han behöver göra är att importera/rita planritningar och dra ut symboler. Känns just nu som att QCAD kommer fungera bäst.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CAD för elektriker

Inlägg av lond »

Fick ett reklamutskick från RS om att dom släppt ett CAD-program för EL: DesignSpark Electrical. Skall vara helt gratis.

/// Marcus
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: CAD för elektriker

Inlägg av E85 »

Jag tänkte rikta in mig på QCAD men kommer inte alls överens med det. Har skapat några objekt i biblioteket men det går inte att dra ut dom längre när jag har sparat dokumentet. Nån som har en rimlig förklaring till detta? Får nog prova DraftSight sålänge.

edit: Gratisversionen av DraftSight verkar inte ha nån biblioteksfunktion. Kan det stämma? Isåfall är jag tillbaks på noll... Testade LibreCAD också förresten men det var för dåligt.

edit2: Det verkar som att jag var lite snabb att skrota QCAD. Förstår mig inte riktigt på lagerfunktionen men jag hade nog låst "0"-lagret vilket inte verkar vara nån bra idé. När jag låter det vara tomt och olåst fungerar det kanon. :tumupp:
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: CAD för elektriker

Inlägg av E85 »

Petar upp några exempel-symboler jag ritade ifall nån behöver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar