Egna symboler i TinyCAD?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Egna symboler i TinyCAD?

Inlägg av RadarEnt »

Jag har nyligen börjat använda mig av TinyCAD. Det verkar vara ett trevligt program, förutom att en del kretsar saknas. Jag skulle behöva en IC-723 spänningsregulator. Det ska tydligen gå att rita egna symboler och foga in.
Är det någon som kan guida mig i det förfarandet?
Eller går det importera på något annat sätt?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Egna symboler i TinyCAD?

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför inte använda DipTrace i stället, den är freeware upp till 300 pinnar. lizerdboy här på forumet har skrivit en mycket bra "DipTrace guide" här som ger dig svar på det du efterfrågar plus allt annat du vill veta.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Egna symboler i TinyCAD?

Inlägg av RadarEnt »

OK. kikar på det.
Tackar för tipset.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Egna symboler i TinyCAD?

Inlägg av RadarEnt »

Installerat och börjat sätta mig in i det. Inte så besvärligt att komma igång med. Spänningsregulatorn fanns, så har inte behövt rita några komponenter ännu. Det är väl så att man måste välja benavstånd på en del komponenter, men det fixar sig.
Nu ska jag äta middag, så fortsätter jag med mitt spänningsaggregat sen.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Egna symboler i TinyCAD?

Inlägg av NULL »

Apropå ben(avstånd), pad'arna i DipTrace verkar vara de som företagen använder i tillverkning, ska man handlöda dem får jag iallafall förlänga dem lite.
Så jag brukar kopiera alla komponenter jag använder till min egen katalog samtidigt som jag ändrar pad'arna.
Skriv svar