Importera textfil till Calc

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Importera textfil till Calc

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur gör man om man vill importera en lång textfil med kommatecken mellan varje post men som saknar radbrytning. Om jag importerar den med komma som separator så laddas den ju in på första raden cell för cell.

Jag vill ha radbrytning vid varje komma så att den läggs in rad för rad inte cell för cell. Jag använder Open Office Calc men jag antar att proceduren är densamma som i andra kalkylprogram.

Jag kan ju förstås gå den långa vägen via Delphi Pascal och konvertera filen med CR men det är väl att skjuta mygg med kanon. :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Importera textfil till Calc

Inlägg av MicaelKarlsson »

Går det inte att byta ut kommatecknen mot radbrytning med hjälp av sök och byt ut eller ersätt (eller vad det nu kallas i din texteditor)

Edit: I gedit är radbrytning/enter "\n" utan " då förståss.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Importera textfil till Calc

Inlägg av Jan Almqvist »

En bra texteditor löser problemet med "ersätt" som klarar även icke skrivbara tecken eller ett Makro som söker komma-tecken och skriver över med <Enter>.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Importera textfil till Calc

Inlägg av SeniorLemuren »

Självklart! Att jag inte tänkte på det. Jag har ju funktionen Sök & Ersätt i Delphis programmerings-editor. Ibland ser man inte skogen för alla träden. :)
Skriv svar