"Part has no value" i Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

"Part has no value" i Eagle?

Inlägg av newbadboy »

Har skapat en komponent i eagle men när jag kör ERC så gnäller den på att den inte har ngn value. Ser dessutom att den säger samma sak gällande en BC817 trissa som är hämtad från standard bibliotek.

Jag vet ju vad value menas men är detta viktigt att ha tex om man skickar underlag till en pcb firma? Sedan vet jag faktiskt inte heller varför value inte visas då jag har satt den när jag gjort symbolen.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: "Part has no value" i Eagle?

Inlägg av H.O »

Det har ingen betydelse när det gäller beställning av mönsterkort.
När du skapar din komponent (Device) finns det en radiobutton Value On/Off, om du sätter den till On (lämpligt för motstånd, kondensatorer, induktanser etc) så får du ERC fel om du inte sedan anger ett värde när komponenten läggs till på schemat (använd kommandot Value).

Sedan, för att värdet faktiskt skall synas på schemat måste du, när du skapar din symbol, lägga till ett textobjekt, lämpligen i lager 96 Values, med texten >VALUE. Den "platshållaren" ersätts sedan med det värde du anger, precis som >NAME ersätts med R1, T1, L1, C1 etc.

I vilket bibliotek har du hämtat din BC817? Jag hittar inte den i Transistor.lib
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "Part has no value" i Eagle?

Inlägg av newbadboy »

Ok tack.

För mig finns det just i transistor.lbr.

Jag har ver 5.11.0 fullversion
Skriv svar