söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mattias g
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 oktober 2012, 09:59:00
Ort: vara

söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av mattias g »

jag letar efter ett program som kan simulera långsamt nätverk men hittar inget lämpligt på google.
det närmsta som dyker upp är SoftPerfect Connection Emulator på sidan https://www.softperfect.com/products/co ... nemulator/

det som är bra med detta program är
1, fungerar med windows xp
2, latency 100ms till med än 3600ms
3, packt loss 0-50%
4, lätt att använda

anledningen till att det programmet inte är lämpligt för mina behov är att den lägsta hastigheten är 14400 bit/s.
behöver komma ner till 1200 bit/s eller lägre.
149$ är också en nackdel.

om någon har ett vettigt förslag till något bra program så är jag tacksam.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av mrfrenzy »

Tag valfri gammal pc med två nätverkskort och boota pfsense från en cd.
Sen är det bara några rader kod med ipfw/dummynet för att simulera valfri latency och bandbredd.

Det går förstås också köra i vmware på din xp-burk.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av xxargs »

Först tänkte jag två gamla modem och SLIP om man skall ned till 1200 baud och kanske lägre beroende på vad modemet klarar.

Är det bara smal flaskhals som skall simuleras eller skall det också vara slumpmässigt varierande latency för att simulera en ganska så fullpackad paketorienterad nät?.
mattias g
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 oktober 2012, 09:59:00
Ort: vara

Re: söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av mattias g »

xxargs skrev:Är det bara smal flaskhals som skall simuleras eller skall det också vara slumpmässigt varierande latency för att simulera en ganska så fullpackad paketorienterad nät?.
jag kollar på olika sätt att kommunicera så effektivt som möjligt med hjälp av en satellittelefon som modem när all annan kommunikation ligger nere och man behöver hantera både text och bilder.

för att detta ska fungera för alla i gruppen oavsett vilken satellit operatör som används så vill jag utgå ifrån specifikationen för Iridium 9555 som är en hyfsat ny telefon men har den lägsta max hastigheten av 2400 bps.
av den anledningen vill jag ner till 1200 eller läge och en latency på 2000-3500ms eller mer för att testa sämsta möjliga förhållanden som olika system klarar och vilka system man ska undvika.

slumpmässigt varierande latency och hög packt loss får ses som bonus.
mrfrenzy skrev:Tag valfri gammal pc med två nätverkskort och boota pfsense från en cd.
Sen är det bara några rader kod med ipfw/dummynet för att simulera valfri latency och bandbredd.

Det går förstås också köra i vmware på din xp-burk.
föredrar ett liknande program som jag länkade till för att göra det så enkelt som möjligt.
ska komma ihåg dina förslag, om ingen enklare dyker upp så ska jag ge det ett försök.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av Nerre »

Dummynet ÄR ju ett liknande program som det du länkade till. Enda skillnaden är väl att det du länkade till har ett snitsigt GUI, medans Dummynet får man konfigurera med kommandon i ett script. Ok, dummynet går kanske inte att köra under Windows heller (fast lite googlade hittade en tråd om nån som hade problem med dummynet på Windows 8 fast det funkade bra i Windows 7).

http://info.iet.unipi.it/~luigi/dummynet/
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av xxargs »

Modemlösningen ger inte några 2-3 sek delay men om man lägger på vitt eller färgad brus eller valfri knatterstörning på linan mellan modemen och all felrättning avstängd så är det en väg att testa trasiga och brusstörda paket och testa sin felrättningsbeteende - till detta kan man studera viterbi, turbokodning (fatningskoder), Reed-solomo och kanske trellis-kodning med flera tekniker beroende på var man kan gå in i kedjan (dvs analog/digital domän) för att höja informationen någon snäpp över brus/störningar (tydligen var trelliskodningen som gjorde att 14.4 kbaud telefonmodemen i ett snäpp kunde gå upp till 28.8 Baud - så avgörande var den algoritmen men skrivits väldigt lite om det...)

Felrättnings och feldetektering handlar om hur mycket ryggsäck man vill skicka med nyttodatat och den enklaste strategin som man tänker på först är att begära omrop av paketet (förutsätter dock att man se att den är fel när den anländer - och man bör nog titta på annan checksummehantering än CRC som förvisso är enkel att implementera med har potentiellt stor chans för falska positiva indikationer trots felaktig data) men vid dåliga kopplingar så kan det göra att man inte får över något rätt data alls på rimlig tid - det stallar där andra bättre strategier skulle få över datat. Då får man titta på olika lösningar med FEC - forward error correction.

NASA med flera använder sådana tekniker med FEC vid tex. långväga satellitsändningar där en begäran om omrop skulle ta timmar och man kanske bara har en chans på sändningen.

Kör man TCP/IP och kanske SLIP så finns en hel del felhantering inbyggt - dels i TCP/IP som sådan och en del i själva SLIP - men räknar man med riktig dålig mottagning och mycket databortfall så kanske man måste lägga på en ytterligare felrättninslager innan så att det tål ännu mera störningar innan det stallar i kommunikation.

Felrättningsstrategin beror också på om det är enstaka bitar/byte som bortfaller/blir fel ibland i en dataström (kretskopplad förbindelse som en modemförbindelse (utan ev. felrättning påslagen) eller en datacall-förbindelse) eller hela block på hundra tals byte i stöten som uteblir eller blir felaktig (paketorienterade nät) - har inte koll vad det är för överföring som satellit-telefoner gör och hur mycket felrättning som finns inbyggt i denna innan datat serveras till brukaren eller vilken form (teckenorienterat eller blockorienterat).
slo
Inlägg: 103
Blev medlem: 7 januari 2009, 10:57:35
Ort: Åbo, Finland
Kontakt:

Re: söker program som kam simulera långsamt nätverk (WinXP)

Inlägg av slo »

Använde själv Clumsy för att testa vad händer med nätverkskamera strömmar vid dåliga förbindelser.
Clumsy använder sej av Windiver som tyvärr inte fungerar med XP, om jag läser rätt.

Passar ändå på att tipsa om programmet.
Skriv svar