Min dator är dryg, administratörs problem.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av TomasL »

öh, vad?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Att winsx växer beror på att man installerar en massa "udda skräp-"program, undviker man det, så växer inte winsx.
winsx är lösningen på det som förr i tiden kallades för DLL-Hell, dvs att olika program man installerar använder olika versioner av DLLer, vilka i sig, av olika anledningar är inkompatibla med varandra.
Linuxfolket har motsvarande, dvs dependancy-hell, vilket de inte har löst än.
Det är bara folk som ENVISAS med att handinstallera gammalt skrot från forntiden som får det, kör man moderna distar och modern mjukvara har man i princip ALDRIG dependencyproblem numera, även om det kunde vara problem förr.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av lillahuset »

TomasL skrev: Linuxfolket har motsvarande, dvs dependancy-hell, vilket de inte har löst än.
Nåja.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av TomasL »

Jodå, det har man visst, yum klarar garanterat INTE av att installera alla program, utan dependancyproblem.
Och ja jag kör en relativt modern stabil dist, dvs RH/Centos 6.6.
Visst man har gått upp till Version 7 nyligen, men 6.6 är fortfarande rätt modernt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av lillahuset »

Testa Debian.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av orvar-e »

När jag komponerade ihop min dator (2010) så var SDD diskarna förhållandevis dyra och jag visste inte bättre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av TomasL »

Så är det, jag gjorde ungefär samma sak, -2008, för liten systempartition, vilket blev kritiskt i somras, så jag stoppade i en 250G SSD för systemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Jodå, det har man visst, yum klarar garanterat INTE av att installera alla program, utan dependancyproblem.
Och ja jag kör en relativt modern stabil dist, dvs RH/Centos 6.6.
Visst man har gått upp till Version 7 nyligen, men 6.6 är fortfarande rätt modernt.
Om man kör centos eller rhel 6 och har lagt till vettiga repos så är det i princip inga problem, jag admar massor av sådana maskiner
på jobbet och det är ytterst sällan man måste lösa upp problem för hand, i sällsynta fall skiter sej något vid en uppdatering då ett
pakets nya version dependar på ett annat som inte finns än, men det brukar i regel vara löst en dag senare eller så då det andra
paketet också blivit uppdaterat.

Då är det ändå en ganska "elak" miljö där vi kör ett antal olika komersiella mjukvaror som då förstås inte finns i repos utan
installeras helt fristående.

Hemma kör jag uteslutande fedora, och där existerar i princip inte heller problemet så länge man håller sej till de supportade versionerna,
jag har en maskin (server) hemma som kör F17 och där kan det bli en hel del bök, men då får man tänka på att nuvarande version är F21 och den äldsta supportade versionen är F20, F17 EOL'ades juli 2013..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av TomasL »

Tja, vad är vettiga repos, epel och forge får väl anses vara "vettiga" förutom de officiella.
Dock har jag problem med vissa program, vilka ger dependancy-problem, vilket innebär att jag måste kompilera dem själv, mot de aktuella libbar som finns i systemet.
Vilket naturligtvis inte borde vara nödvändigt.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av MiaM »

DW skrev:Måste bara få inflika med att även om HP numera är i en annan värld vad gäller support.
HP Laserjet 4p
Så är det den bästa maskin jag någonsin haft. Jag trodde den var inköpt på -80 talet men en service manual
på nätet var tryckt 1994. Vet att jag köpte den till en 286á.
den togs av daga efter att ett åsknedslag för dryga 2 år sedan. Maskinen gick men Lpt-porten tröttnade nog.
Den levde i samförstånd med win95, win98SE, Vista, XP, win 7.
Om du har den kvar så vore det väl läge att prova några andra portar, och om den saknar sådana se om du kan få tag på expansion. Typ om den kan skriva ut en testsida med hjälp av menyerna så är väl resten friskt.



Vad gäller det här med "dependency hell" så beror det väl på att man blandar in paket som inte hör hemma i den dist man kör.

Om det program man vill köra inte finns färdigt för ens dist så är det bättre att lägga in programmet "löst" (handkopiera in filer på önskade ställen o.s.v.) än att chansa på ett paket för en "snarlik" dist...
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av DW »

MiaM
Jag hade så mycket att stå i efter åskan så skrivaren åkte till återvinning.
Men visst den kunde kanske funka på serie snöret men nu är allt återställt
för jag köpte en Samsung -trådlös som funkar en vecka i taget oavsett op :tumner:
Skriv svar