Min dator är dryg, administratörs problem.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av Icecap »

Riktig många av de äldre skrivare från HP har samma kommunikationsprotokoll varför man ofta kan använda mer moderna drivrutiner. Har för mig att de även har "generiska" drivrutiner till vissa protokoll.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45300
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, de flesta använder PCL, men i detta fallet finns ju drivrutiner på HP's hemsida, Även för WIN8.1-64.
Så även för Win2k och framåt, Linux och MACOSX.
Så ärligt talat, förstår inte vari problemet ligger. Naturligtvis funkar INTE XP-drivisar i en WIN7.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av Glenn »

HP supportar även väldigt gamla skrivare (och många OS), det är värre med minolta som i mitt fall.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av swesysmgr »

orvar-e skrev:Försökte på swesysmgrs tips att hitta programvara för win7, en då fick jag veta att det borde ingå i win update, tja min win update havererat för länge sedan, borde ta mig tid (minst en dag) och installera om eländet. :(
Det skall inte behövas, du kan nollställa Windows update-cachen.

I got an error code from Windows update

http://support.microsoft.com/kb/971058

Posta gärna en skärmbild av felmeddelandet om du vill ha mer hjälp.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av orvar-e »

Ska ta en titt när jag åter är på hemma plan, låter intressant. :)
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev:HP supportar även väldigt gamla skrivare (och många OS), det är värre med minolta som i mitt fall.
... men de har slutat sälja toner till Laserjet 4 (= Canon-nånting = Apple Laserwriter Pro 630 = Apple Laserwriter 16/600). Det betyder att man blir tvungen att köpa pirattoner och åtminstone Pelikan som jag provat ger skitdålig svärta - så dålig att jag övervägt att prova att hälla över tonerpulver från annan (snarlik?) skrivares tonerkasett i en begagnad HP original tonerkassett.

Visst "går" det att köra med Pelikan-tonern men resultatet blir rätt uselt.

Jag vet iofs inte om "svärtar dåligt" är rätt formulering - det kan kanske vara så att det kapas bort lite på kanterna så att tunna streck (inklusive vanlig text som inte är fetstil) blir så smal att den upplevs som grå istället för svart.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM: det finns pirattoner till laserjet 4 av bra kvalitet. Jag kör med agfaphoto. Skicka ett pm om du inte hittar någon säljare så kan jag hjälpa till med det. Har själv två sådana skrivare som bara går och går.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av MiaM »

Tack för tipset och erbjudandet!

Just nu verkar mina sådana skrivare (har en av varje av de nämnda Apple-modellerna, och en HP) strula... Åtminstone nån av Appleskrivarna har haft en förmåga att antingen börja eller sluta fungera efter att ha transporterats en bit. Jag får väl slänga in nån i kofferten på nån bil eller spänna fast på pakethållaren på nån cykel och köra runt ett tag och se om det blir bättre. :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av orvar-e »

swesysmgr skrev:
orvar-e skrev:Försökte på swesysmgrs tips att hitta programvara för win7, en då fick jag veta att det borde ingå i win update, tja min win update havererat för länge sedan, borde ta mig tid (minst en dag) och installera om eländet. :(
Det skall inte behövas, du kan nollställa Windows update-cachen.

I got an error code from Windows update

http://support.microsoft.com/kb/971058

Posta gärna en skärmbild av felmeddelandet om du vill ha mer hjälp.
Ja det där programmet har jag testat, första gången datorn krånglade för nått år sedan gick det att åtgärda det med fixit.
Senare tid så går det inte, men jag fick iaf en error-kod då, nu bemödar sig inte ens flumburken att leverera en felkod längre utan bara idisslar på tills jag säger stop.
"Oväntat fel, programmet avslutas" - är allt.
Jag tror felet började med att jag råkade radera nån viktig fil när jag försökte banta ner gök-ungen 'winsx' som bara växer och växer i sin värd tills det inte finns nog med hårdisk utrymme för vanlig användning.
Har man då en 30Gb SSD- disk så blir läget fort kritiskt. Så jag måste av misstag råkat lobotomera bort nått viktigt, som har med win update att göra.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av lillahuset »

Såååå Microsoft; "Oväntat fel, programmet avslutas"
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av xxargs »

orvar-e skrev:
swesysmgr skrev: Jag tror felet började med att jag råkade radera nån viktig fil när jag försökte banta ner gök-ungen 'winsx' som bara växer och växer i sin värd tills det inte finns nog med hårdisk utrymme för vanlig användning.

ehh - petar man i winsx så ber man om problem på riktigt - om jag mins rätt så är många av filerna där virtuella eller är motsvarande hårt länkade men på låtsas till andra filer i systemet, vilket gör att visade upptagna utrymmet kan visa fel.

Jag håller dock med din kommentar om gökungen som växer ur boet och trycker bort all nyttig användning.

Men du skall nog leta på annat ställe som appdata (dold direktory) under din användarkonto.

Körde ett varv på jobbdatorn med bleachbit och cclear samt microsofts egen diskstädning och ta bort gamla uppdateringar som lagras och man plockar bort ganska fort 10 -15 GB den vägen - har du spotify, google earth, olika webläsare så hoggar de för sig ganska så bra med tempfiler de också - det finns en ganska bra grafisk verktyg som kallas spacesniffer http://www.uderzo.it/main_products/spac ... nload.html där man ganska snabbt ser var de stora klumparna håller hus (en annan är windirstat) - och dessvärre är det som är under 'app data' och dess tempfiler ganska så feta gökungar som växer... och problemet är att man inte vet vad som kan tas bort och vad som måste vara kvar...

Tycker att det borde ha funnits några generella riktlinjer hur programmen hanterar sina temporärfiler och cache på någon gemensam ställe i filträdet där dels man med en knapptryckning i princip eller rentutav vid varje start rensar ur detta med enda konsekvensen är att det går långsammare för aktuella program dels att man akn undvika att få med sig dessa filer om man kör automatisk backup typ duplicati mm. - nu är det vilda västern med skräp kvar fan i mig överallt i filsystemet och stora sophögen gömd under mattan är då 'App Data' tills den är så stor att alla snubblar över denna och i stort sett bryter benen (i nedlåsta företagsdatorer så kan användaren ofta inte komma åt något under 'app data' och jag vet användare som fått datorn att totalstrejka med disktorsk och hur denne än letade så kunde denne inte förstå vad diskutrymmet hade tagit vägen - det visade sig att användaren hade lyssna på radio stockholm och trafikradio via datorn som en del av arbetsuppgiften och dessa utsändningar hade cachat i just 'app data' och bara fyllt på, som denne inte kunde komma åt eller ens se detta att det var där problemet var)

Det är därför som man måste använda program som bleachbit, cclear mfl. då dessa har stora listor i sig vilka filer som kan tas bort utan förödande konsekvens för dom vanligaste programmen - för härjar man runt och deletar filer som man tror inte behövs så kan det bli oönskade överraskningar senare.

Har du bara 30 GB SSD så förstår jag verkligen om det är svettigt - bara win7 behöver i princip det utrymmet för sig själv när det har mognat lite med olika program - har du swapfil och hibernatefil så försvinner lätt 4-15 GB bara där

----

Som jag ser det eftersom du har petat på filer i winx och det blivit mess - så blir det att koppla in hårddisken till annan dator och plocka ut de filer du är rädd om - försöka få ut serienummer och licensnummer till installerade produkter om du inte har bokfört det på annat sätt.

Gör sedan en diskimage på disken från första till sista sektorn och gömma det på någon extern hårddisk (det är för att du skall kunna gå in och titta i den i efterhand om du kommer på att du har något viktigt fil som du inte tyckte var viktig innan) då 30 GB är något som ryms ledigt på 2 blu-ray skivor och kanske bara en dito om du gzippar imagen.

Därefter blir det att installera allt från scratch - och innan dess, köp en större SSD och 120 GB är fortfarande rimlig i pris och skall du ha annan OS som linux parallellt - 240 GB minimum.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av DW »

Måste bara få inflika med att även om HP numera är i en annan värld vad gäller support.
HP Laserjet 4p
Så är det den bästa maskin jag någonsin haft. Jag trodde den var inköpt på -80 talet men en service manual
på nätet var tryckt 1994. Vet att jag köpte den till en 286á.
den togs av daga efter att ett åsknedslag för dryga 2 år sedan. Maskinen gick men Lpt-porten tröttnade nog.
Den levde i samförstånd med win95, win98SE, Vista, XP, win 7.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av lillahuset »

xxargs: självförvållat
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45300
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av TomasL »

Att winsx växer beror på att man installerar en massa "udda skräp-"program, undviker man det, så växer inte winsx.
winsx är lösningen på det som förr i tiden kallades för DLL-Hell, dvs att olika program man installerar använder olika versioner av DLLer, vilka i sig, av olika anledningar är inkompatibla med varandra.
Linuxfolket har motsvarande, dvs dependancy-hell, vilket de inte har löst än.
Man skall INTE peta på denna folder. Gör man det så får man problem, stora problem.
Det enda alternativet är en ominstallation.
En WIN7 installation, skall man inte göra på systemdisk understigande 120G, då många program tyvärr envisas med att slänga en massa jox på systemdisken.
Är disken mindre får man vara mycket försiktig med vilka program man installerar.
Beträffande temp-foldrarna går de alldeles utmärkt att flytta, samma gäller swap-filen, samt allt som har med dokument, skrivbord etc.
Hiberneringsfilen måste ligga på bootpartitionen dock, gissar att det är ett systemkrav för x86.
Senast redigerad av TomasL 27 februari 2015, 22:19:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Min dator är dryg, administratörs problem.

Inlägg av lillahuset »

Nåja.
Skriv svar