Rita bild för GLCD "LÖST"

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Rita bild för GLCD "LÖST"

Inlägg av SeniorLemuren »

I MicroC finns ett program som konverterar en BMP fil med en svartvit bild till koordinater som man kan ladda in i en GLDC. Jag har försökt rita en enkel figur i PAINT.NET som är ett Windosprogram.

Under menyn Adjustments i Paint.net finns valet: Black and White. Jag klickar på detta val och sparar i BMP-format som MicroC-programmet vill ha som input. Får felmeddelandet "Only Monochromatic bitmaps supported". Tydligen så sparas BMP-filen som färg fastän den är ritad som svartvit.

Någon som vet hur man gör?

Edit: Eller har förslag på gratisprogram som klarar biffen.
Senast redigerad av SeniorLemuren 18 februari 2015, 15:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rita bild för GLCD

Inlägg av Nerre »

Du behöver antagligen ändra bitdjupet, vet inte om det går att göra i Paint.net. Du vill ha en bild med 1 bit per pixel, gissar att den du har är gråskala, d.v.s. 8 bitar per pixel.

Jag har för mig att jag gjort det med GIMP nån gång i alla fall.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Rita bild för GLCD

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittar inget bitdjup i Paint.net. Har Googlat men ingen framgång. Skall kolla i Gimp,
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rita bild för GLCD

Inlägg av Nerre »

Paint.net klarar tydligen inte mindre än 8 bitar per pixel (enligt http://forums.getpaint.net/index.php?/t ... -to-1-bit/).

Hur man gör det med GIMP beskrivs här http://www.gimptalk.com/index.php?/topi ... color1bit/

Korta versionen:
1. Konvertera till gråskala
2. Ändra "palett" till 1-bit
Zeela
Inlägg: 176
Blev medlem: 28 augusti 2008, 11:23:49
Ort: Åtvidaberg
Kontakt:

Re: Rita bild för GLCD

Inlägg av Zeela »

Prova att använda MSPaint (det enkla ritprogram som följer med Windows) i stället och spara som monochrome bitmap.
Det borde funka.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rita bild för GLCD

Inlägg av Nerre »

MSpaint har en del funktioner som överraskar ibland! :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Rita bild för GLCD

Inlägg av SeniorLemuren »

Kör en strippad version av Win XP som saknar MSpaint, men det löste sig med GIMP som Nerre föreslog.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Rita bild för GLCD "LÖST"

Inlägg av Jan Almqvist »

MS Paint är väl det sista man tar bort från Windows?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Rita bild för GLCD "LÖST"

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu är det ju inte så att jag tagit bort det. Jag kör Windows XP Pirated Edition som är totalstrippad från allt som inte är nödvändigt för att kunna köra Windows för ta så liten plats på hårddisken som möjligt. Men som sagt, det löste sig alldeles utmärkt med GIMP som är ett utmärkt program.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rita bild för GLCD "LÖST"

Inlägg av Nerre »

När jag körde XP förut så använde jag nåt programpaket där man kunde anpassa XP helt efter sina behov... Undrar om det hette nåt i stil med nlite? Jo, det verkar stämma om man googlar.

Det gick att ta bort och lägga till lite som man ville, och dessutom svara "i förväg" på alla jobbiga installationsfrågor som XP ställde.
Skriv svar