Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Microsoft erbjuder gratis uppgradering till Windows 10 för pirater.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20219- ... or-pirater

Dock håller jag inte med om rubriken i länken där det står "även för pirater" eftersom Windows 10 inte är gratis för någon annan än piraterna. För ärliga människor krävs det att man antingen betalt för tidigare version av Windows eller att man köper en ny licens för Windows. De kör kampanj ett år från lanseringen där alla med Windows 7 eller nyare ska få uppgraderingen till Windows 10 gratis, men det innebär ju inte att Windows 10 är gratis eftersom Windows 7 kostar pengar (om man inte är pirat). De som är halvt oärliga kan förstås installera en piratversion av Windows 7 och sedan genast få en äkta licens från Microsoft. Microsoft menar alltså att oärlighet varar längst.

Om man nu ändå går så långt att ge Windows 10 gratis till pirater, varför inte ge det gratis till alla? De som inte vill sänka sig till piraternas nivå ska alltså betala. Känns inte rätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Förstår inte vad du menar, Har du en dator med WIN7 på, så får du uppgraderingen kostnadsfritt, så vad är problemet?
Det är ju fortfarande kostnadsfritt.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Ja jag har en dator med Windows 7. Resten har Linux.
Jag fick betala för Windows 7 eftersom det ingick i priset när jag köpte den bärbara datorn begagnat.
Resten av datorerna (som jag byggt ihop själv utan förinstallerat OS) skulle jag alltså aningen få betala för (om jag mot förmodan skulle vilja ha Windows på dem) eller behöva bli pirat.

En dator med illegal piratkopia - får äkta Windows 10 gratis av Microsoft.
En dator med MAC eller Linux - man får betala för att få äkta Windows.
En dator med Windows 7 - man har redan betalat för äkta Windows.

Ser du skillnaden? Det är inte gratis för någon annan än tjuvaktiga pirater!
Microsoft tycker pirater är mer värda att satsa på än de som kör MAC OSX eller Linux.
Kanske inser de att de inte har en chans att vinna tillbaka de som redan har Linux eller MAC?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

Men det är ju enkelt: Installera en piratkopia av Windows 7 på Linux-datorerna så kan du uppgradera till Windows 10 gratis. Du kan använda vilket fungerande serienummer som helst, även samma som du har på den befintliga Windows 7-datorn. Visserligen kommer WGA att protestera eftersom licensen används på flera datorer, men det ska ju enligt artikeln inte hindra att du uppgraderar till Windows 10.

Poängen här är väl att för att kunna använda Windows 10 vettigt så kommer du behöva köpa betaltjänster från MS. Då får de in sin pengar den vägen istället. De har insett att det inte går att stoppa piratkopiering genom licensnycklar och sånt, nu gör de det istället genom att låsa till abonnemang.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Ja det är i praktiken enkelt att installera en olaglig piratkopia...
Inget problem för piraten att komma runt aktiveringen men det är fortfarande piratkopiering.
Microsoft värderar pirater högre än ärliga människor.

Om Microsoft verkligen gett upp kampen mot piratkopieringen förstår jag inte varför de istället inte ger licensnycklarna gratis till alla istället för att "tvinga" folk att bli tillfälliga pirater för att få "gratisnyckeln"? Personer med högre moral tvingas betala om de vill ha Windows.

Jag har inget emot att Microsoft tar betalt. Men gillar inte att de värderar pirater högre än de som vill slippa piratkopieringsträsket.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För att citera en SEF medlem!

Om något är Gratis, är det du dvs. Piraterna som är varan. Så enkelt är det!

Alla vill åt din själ, svart eller vit, eller kanske lite randig!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Glenn »

ronnylov skrev: Om Microsoft verkligen gett upp kampen mot piratkopieringen förstår jag inte varför de istället inte ger licensnycklarna gratis till alla istället för att "tvinga" folk att bli tillfälliga pirater för att få "gratisnyckeln"? Personer med högre moral tvingas betala om de vill ha Windows.

Jag har inget emot att Microsoft tar betalt. Men gillar inte att de värderar pirater högre än de som vill slippa piratkopieringsträsket.
Jag tror det kommer att bli så i framtiden, att du kan installera windows gratis, men sen kostar det löpande om du ska använda det, jag tycker allt tyder på det.

Man kanske inte vill släppa allt fritt på en gång dock, utan ha en mjukare start.

Jag gillar inte riktigt den typen av licensiering själv, andra får väl köra på det om dom vill, men jag vill inte.

..Å andra sidan har jag aldrig någonsin betalat en spänn för windows hitills heller :)
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av elabbe »

@ronnylov
De har ju inte uttryckligen sagt att installationen måste vara aktiverad. Så eventuellt räcker det att tanka en generisk ISO från MS och sedan uppdatera, utan pirataktivering, och lite vitare i gråzonen. Förutom det har de väl inte tillkännagivit SKU:er. Antagligen får man ändå bara någon riktigt basic-version.

@Lasp
Tidigaste källan för citatet i text tror jag är den här. Ett uttryck jag själv har lite hatkärlek till. Intressant inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

ronnylov skrev: Om Microsoft verkligen gett upp kampen mot piratkopieringen förstår jag inte varför de istället inte ger licensnycklarna gratis till alla istället för att "tvinga" folk att bli tillfälliga pirater för att få "gratisnyckeln"? Personer med högre moral tvingas betala om de vill ha Windows.
Vad kostar det att "köpa" Windows 10 då? Och vad hindrar att man är flera som delar på en köpt Windows 10?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Microsoft vill väl tjäna pengarna via deras programbutik istället och antagligen behövs det en äkta licens registrerad på en person för att kunna köpa programvaror där. Funkar ju inte om någon slumpmässig person framtagen via piraternas nyckelgenerator får fakturan, då lär det bli många klagomål. Alternativt blir det bara så att de inte kan köpa något i butiken om de sitter på piratkopierad windows. Så det är ren och skär girighet för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt som ligger bakom. Windows blir mera som en handelsportal för programvara via Microsofts butik och ju fler som kan handla där desto bättre. De räknar väl med att få mer intäkter från "frälsta pirater" än eventuella kostnader för uteblivna intäkter på windowslicenser vid fortsatt piratkopiering av själva operativsystemet.

Det jag reagerar på är just att det ger fel signaler att man vill få folk att skaffa en piratkopia för att få gratis äkta windows istället för att bara ge det till alla som kan tänkas vilja ha det. Oavsett nivå av gråzon så signalerar de fel signaler. Bättre vara ärliga och säga som det är att nu vill vi byta affärsmodell, förklarar läget och släpper det helt fritt. Räknar dock inte med att det blir fritt som i frihet, bara gratis.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av elabbe »

Jag drar i alla fall inte för stora växlar innan det är lanserat på riktigt och man vet vad som faktiskt gäller.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Idag har jag kört Win 7 på några maskiner, jag har tidigare backat! Men denna, min huvudmaskin kör nu på den senaste uppdateringen Build 10041 Och det är en hel del som är bra, snabbt och hyfsat säkert tycker jag.
Men så har jag lagt lite tid på att rensa bort sådant som jag inte anser att jag behöver.
Saknar en del också, men det är säkert vanan.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Nya bud från Microsoft: Piratlicenser blir inte giltiga licenser även om de kan uppdateras till Windows 10.
Det är alltså fortfarande en piratkopia, men en uppgraderad piratkopia.
http://www.neowin.net/news/upgrading-to ... id-license
The consumer free upgrade offer for Windows 10 applies to qualified new and existing devices running Windows 7, Windows 8.1 and Windows Phone 8.1. Some editions are excluded from the consumer free upgrade — including Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to other Windows 10 enterprise offerings.

"We have always been committed to ensuring that customers have the best Windows experience possible. With Windows 10, although non-Genuine PCs may be able to upgrade to Windows 10, the upgrade will not change the genuine state of the license. Non-Genuine Windows is not published by Microsoft. It is not properly licensed, or supported by Microsoft or a trusted partner. If a device was considered non-genuine or mislicensed prior to the upgrade, that device will continue to be considered non-genuine or mislicensed after the upgrade. According to industry experts, use of pirated software, including Non-Genuine Windows, results in a higher risk of malware, fraud (identity theft, credit card theft, etc), public exposure of your personal information, and a higher risk for poor performance or feature malfunctions."
Förvirrande tycker jag...
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Mr Andersson »

ronnylov skrev:Ja jag har en dator med Windows 7. Resten har Linux.
Jag fick betala för Windows 7 eftersom det ingick i priset när jag köpte den bärbara datorn begagnat.
Resten av datorerna (som jag byggt ihop själv utan förinstallerat OS) skulle jag alltså aningen få betala för (om jag mot förmodan skulle vilja ha Windows på dem) eller behöva bli pirat.

En dator med illegal piratkopia - får äkta Windows 10 gratis av Microsoft.
En dator med MAC eller Linux - man får betala för att få äkta Windows.
En dator med Windows 7 - man har redan betalat för äkta Windows.

Ser du skillnaden? Det är inte gratis för någon annan än tjuvaktiga pirater!
Microsoft tycker pirater är mer värda att satsa på än de som kör MAC OSX eller Linux.
Kanske inser de att de inte har en chans att vinna tillbaka de som redan har Linux eller MAC?
Det är ju en gratis uppdatering. Sist jag kollade kunde man inte uppdatera från linux/OSX till windows. Och det ju irrelevant om man betalat för windows 7 eller kör pirat. Det är ju fortfarande uppdateringen som är gratis.

Det hela påminner lite om när windows 8 släpptes då Microsoft sålde uppgraderingar, från både pirat- och laglig installation, till win8 pro för 79kr under en begränsad tid. Idag kostar det 2499kr. Och trots att det såldes som en uppgradering går det att installera rent också.
Skriv svar