Korkad fråga om eagles BUS

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Korkad fråga om eagles BUS

Inlägg av Glenn »

Jag sitter och försöker cada ett kort där väldigt många saker ska kopplas paralellt i data och adressbussar, fine, det är ju det man ska ha bus-kommandot till, och jag skapar helt enkelt en bus, och drar den i närheten av pinnarna som ska anslutas, och döper den sedan till typ "D[0..14]" varvid jag kan net'a pinnarna till bussen och får då en fråga varje gång och det är D0 D1 D2 osv.

Fine, så brukar jag göra, men nu är det ganska mycket fler saker som ska in på bussen än vanligt, och fler pinnar, finns det verkligen inget sätt att göra det automagiskt ? pinnarna på kretsarna och kontakterna (som jag skapat) heter ju faktisk D0 D1 D2 osv, det bara måste ju gå att få eagle att göra detta automatiskt ? alltså jag klickar på D0 och sen på bussen, då borde den ju automatiskt välja D0 i bussen när dom heter samma sak ?

Det skulle spara MYCKET tid att slippa det extrasteget på ett par hundra pinnar eller vad det kan bli i slutet.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Korkad fråga om eagles BUS

Inlägg av gkar »

Nu är jag inte van med hur Eagle gör detta, men det är möjligt att den gör på ungefär samma sätt som Cadence Schematics fungerar.
En buss finns egentligen inte där, utan det är bara namn på näten, dvs D0, D1, D2 etc.
Sätter du ett namn på nätet så kopplas de ihop. Bussymbolen är alltså bara grafik.

Bussarna där är mest för grafikens skull, men backend går helt på namnen.

Kolla om det fungerar likadant i Eagle.
Men det kanske inte var detta du undrade över!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Korkad fråga om eagles BUS

Inlägg av Glenn »

Grejen är ju att när jag använder 'net' för att koppla ihop tex D0 till min bus som heter D[0..15] så får jag upp en meny där jag kan välja mellan D0 D1 D2 D3 osv, det är väl bra i vanliga fall, men när pinnens namn ALLTID är samma som det jag vill koppla den mot borde det kunna ske automagiskt.

Jag ställde frågan på IRC och en person svarade att "Jo det går, men det är inte så default", han mindes dock inte exakt vad man skulle ställa om..


När jag använt bus innan så har det ofta rört sej om ganska få pinanr och ganska få kretsar vilket gjort att det inte varit så mycket merjobb, men denna gången blir det otroligt mycket klickande, och det är bussar innehållande mycket signaler.
Skriv svar