Eagle 7 strul med borrfil

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Pragmatiker
Inlägg: 19
Blev medlem: 5 februari 2012, 11:55:17

Eagle 7 strul med borrfil

Inlägg av Pragmatiker »

Hej!
Jag har ritat ett kretskort i Eagle 7 och nu vill jag köra ut det i min fräs men när jag öppnar gerber + excellon i FlatCam, så är borrhålen placerade helt åt skogen och kretskortet 10 ggr för litet.
Testar jag med att köra samma filer i http://rapid-pcb.com/ eller i http://www.gerber-viewer.com/ så får jag samma fel.
Kör jag enbart med gerber filen så är kretskortet i rätt storlek, problemet uppkommer när jag laddar excellon filen.
Så något blir galet när jag genererar excellon filen, vilket jag gör från Eagle mha CAM processor.

Jag är väldigt grön på detta område och har fått slita en hel del för att lära mig Eagle (plus läst på lite analog elektronik), sätta upp Mach3 mm och nu jävlas det bara.
Så all hjälp uppskattas.
Jo en till sak, hur fasen ställer man in Z-axeln i Mach3? Har lyckats knäcka spetsen på två gravyrstift.
Jag har en sån där mätprobe och så kör jag ett macro i Mach3 men när jag trycker på go to zero, så diffar det nästan en centimeter på Z-axeln ( i minus led).
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Eagle 7 strul med borrfil

Inlägg av lond »

Har inte haft några problem med hålplaceringen i Eagle när jag genererar gerber-filer, dock använder jag en färdig CAM-fil från Itead (kolla under download).

Sedan kan du även testa PCB-GCode för att generera g-code direkt från Eagle.

/// Marcus
Pragmatiker
Inlägg: 19
Blev medlem: 5 februari 2012, 11:55:17

Re: Eagle 7 strul med borrfil

Inlägg av Pragmatiker »

Tack för tipset, jag ska testa med CAM filen från itead.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Eagle 7 strul med borrfil

Inlägg av adent »

När jag genererar gerber-filer som jag sedan importerar i mitt proprietära program för kretskortsfräsen får jag alltid välja en massa specifika saker för att få det rätt.

Men jag tror det är en inställning i Eagles CAM-fil. Du bör kunna gå i i CAM-dialogen och hitta den flik som genererar drill-filen och
testa att ändra lite där, kanske tum till mm eller antalet decimaler i gerber-filen eller liknande!

Det tog ett tag innan jag fattade att varje flik i CAM-dialogen motsvarar en fil, sedan väljer man vilka lager som ska "bo" i den filen i listan till höger. Där bör som sagt finnas inställningar.

MVH: Mikael
Pragmatiker
Inlägg: 19
Blev medlem: 5 februari 2012, 11:55:17

Re: Eagle 7 strul med borrfil

Inlägg av Pragmatiker »

Ursäkta mitt språk men jag blir fan knäpp på detta.
Nu får jag gerber filen och drill filen att matcha, men när jag kör ut det på min fräs så blir kretskortet alldeles för litet.
Det måste vara någon inställning i eagle för det aktuella projektet som är fel, för när jag kör ut ett "kalibreringskort" som för att se hur pass tunna ledningsbanor fräsen fixar så stämmer skalan.
Så frågan är vad jag gör jag för fel?

PS: dubbel ipa + nybörjare bakom ratten = trasiga gravyrstift (är uppe i 3 st nu)
Skriv svar