USB 2 eller 3 i en gammal pc

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av DW »

Jag är tvingad pga maskinbyggnad att köra win98SE och det finns USB som funkar men inte
med alla varianter. Nu finns inga drivrutiner i burken men det går att fixa om det är så enkelt.
Men vad är era erfarenheter om olika stickor i gamla burkar o flinta OP.
Framför allt vad kan jag göra för att det skall funka med moderna stickor.
Jag har aldrig köpt något usb utan fått alla från div företag mm.
Kan de "formateras" eller motsvarande för att passa 2.0 resp 3.0

Många dumma frågor. Men åldern gör inte minnet bättre -då talar vi inte om usb :)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av ronnylov »

Googlade fram detta:
https://www.raymond.cc/blog/how-to-inst ... indows-98/

Finns alltså någon generell drivrutin man kan prova med.
Formatera som FAT/FAT32 eftersom NTFS inte fungerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33761
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av Glenn »

Enheter brukar kunna gå ner till äldre USB-standard, tror till och med att dom SKA kunna det för att följa standarden ?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av xxargs »

Själva USB-stickan skall vara bakåtkompatibel ända till USB1.1. (men med USB1.1 -gränssnitt så kommer det vara en pina att överföra filen då farten ligger på typ 1 MB/s)

problemet misstänker jag härrör till filsystemstorlek på stickan och över en viss storlek så känner win9x inte igen den längre. Var gränsen går vet jag inte men det kan ligga på 8 eller 16 GB eller liknande.

win9x förstår FAT32 och VFAT men inte NTFS eller exFAT och liknande som större minnespinnar börja vara formaterade till för att klara de stora storlekarna som är standard idag.

har du provat att formaterad om stickan i win9x-datorn när du har en sticka som den inte känner igen ??

En variant att prova med om inte formateringsprogrammet i win9x hittar minnespinnen om man försöker formatera denna är att göra en sektor för sektor-kopia av den största USB-minnet som fungerar i win9x och lägga över den på minnespinnen som inte fungerar med tex 'dd' i linux. Användbara storleken blir förstås inte större än den man kopierade ifrån även om den nya minnespinnen skulle vara större.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33761
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av Glenn »

Jag är ganska säker på att jag en gång i forntiden kört ett extraprogram som läste NTFS i win9x.. just för att kunna läsa filer från nån USB-sticka eller vad det var.


..Men det går inte "out of the box" nej..
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av E Kafeman »

Gratis NTFS till win9x: http://www.paragon-software.com/home/nt ... nload.html
Om jag minns rätt så kunde det ibland bugga med skrivrättigheter för detta program. Kanske är det korrigerat nu.
Annars har jag djupt någonstans i gömmorna omhackade original drivrutiner för XP som gick trycka in i Win9x.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: USB 2 eller 3 i en gammal pc

Inlägg av DW »

Tackar för hjälpen, jag laddade ner några filer som jag antingen får trixa in i en floppydisk 3½" diskett
eller om jag kan få ihop nätverket till maskinen.
Köpte på med en bunt 8Gb Sandiskar. Den mekaniska HD i pc´n är på 250Mb.
Utveckligen har rusat sen den pc´n var ny ;-)
Skriv svar