ElCAD för Linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
John_E
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 oktober 2007, 20:02:25
Ort: Bråten

ElCAD för Linux

Inlägg av John_E »

Hej!

Jag arbetar som maskinbyggare och har länge letat efter ett lämpligt program för eldokumentation i Linux. Då jag inte hittat något som kan hantera flera sidor och korsreferenser mellan symboler på olika blad, bestämde jag mig för att sy ihop något själv. Valde gEDA gschem på grund utav script möjligheterna samt att det är smidigt att lägga upp nya symboler.

Projektet finns nu på github och får tillsvidare heta gas för "gEDA Automation Schematic". Det är för närvarande inget märkvärdigt.

Komponenter
* gas.pl - Ett perl script för uppdatering av korsreferenser, uppdatering av sidnumrering och uppdatering av projekt titel.
* sch21pdf - Bash script som bakar in samtliga .sch filer till en pdf fil.
* en blygsam uppsättning symboler enligt SEK's standard

Användning
* Klona git repon till ~/.gEDA/gas
* Kopiera gschemrc till din $HOME mapp eller till respektive projektmapp.
* Lägg till scripten i din $PATH variabel eller länka till en plats som redan ligger där.
* Lägg till attributen xref_master=1 i de komponenter du vill ha hänvisningar till när du ritar.

Beroenden
* gschem
* Perl biblioteket Parse::GEDA:Gschem. Finns på CPAN
* pdfmerge

Att göra
* Felhantering i gas.pl. Detta är mitt fösta försök att skriva ett perl script. Därmed är det förmodligen ganska buggigt och har dålig/ingen felhantering.
* Få korsreferenserna att hänvisa till komponenternas mittpunkt och inte nedre vänstra hörn, då det kan bli lite missvisande.
* Fler komponenter i biblioteket.
* En funktion i gschem för att ladda om samtliga öppna filer och därmed slippa ladda om dem individuellt eller starta om gschem när man kört gas scriptet.

Om någon känner att de kan ha nytta av detta får ni gärna höra av er. Vill ni ha mer detaljerade instruktioner för användning eller har förslag på förbättringar så posta det här.
Jag kommer att jobba vidare på behovsbaserad basis. Eller om jag har tråkigt någon dag...

All feedback tas tacksamt emot.

//John
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.