Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
WhiteWolf
Inlägg: 50
Blev medlem: 19 januari 2010, 21:06:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av WhiteWolf »

Personligen har jag till och från funderat på att skaffa mig ett schemaritningsprogram för hus/byggnader mest för hobby. Men aldrig riktigt hittat något sm jag har verkligen fastnat för. Har oftast tyckt att de flesta program ser lite halv taskiga ut och inte värt att lägga ned energin för att lära sig eller arbeta med.

Problemet nu istället är att på jobbet så har jag hamnat i en ny inriktning för mig än det jag egentligen ska sitta och pyssla med, alltså elektronik. Nya inriktningen är mer åt automation och industrikonstruktion av under anläggningar m.m. Jag är väl bland dem första på firman som verkligen har börjat arbeta mot detta område.

Nu till mina funderingar och frågor;

Firman har inget CAD-program för att rita kopplingsscheman eller planritningar för en industrianläggning eller el-/apparatskåp.

Det jag har hittat är att EPlan är riktigt populärt men dyrt. Ca 150k-200k kr för första licensen och sen års kostnader på flera tusen.
Det verkar som de flesta företag inom Europa använder EPlan och anses som standard program att använda.
Personligen tycker jag att den verkar riktigt bra. Dock har jag inte hunnit testa ännu men ska väl försöka få tag på någon version och testa.

Elprocad, svenskt och verkar vara också en industri standard program inom Sverige. Fast färre företag använder det än EPlan.
Gränssnittet verkar vara á la början av 2000-talet. Vilket är lite si så där med kan jag tycka. Speciellt om man kollar på Elprocad IC.
Men Elprocad är betydligt billigare runt 22k kr första licensen och sen 4000 varje år. Med tillägget interna och externa förbindningslistor bilder ca 30k kr.

E3 Electric - Känner inte till något om den och vet knappt om något företag som använder det.

AutoCAD Electric - Jag har dåliga minnen när jag testade typ version 2006 tror jag. Bedrövligt gränssnitt och svår jobbad.
Jag gissar att det har inte blivit så mycket bättre om jag utgår från det jag har sett och hört på internet.

Elwin - kommer inte på tal om. Freeware och med det är det lite nja.

SÅ nu till mina frågor:
Vad tycker ni, vilket schemaritningsprogram föredrar ni och varför?
Om ni jobbar dagligen med något av programmen, hur är det att jobba med programmet och hur lång tid tar det ungefär att lära sig om man redan kan konceptet med CAD-program?
Vilka begränsningar vet ni om eller känner av när ni jobbar med programmet som ni verkligen skulle vilja ha eller behöva?
Om ni använder EPlan, är det värt och betala 150k-200k kr? Och i så fall varför?

Jag skulle bli oerhört tacksam för bra svar, det behöver inte vara långa svar utan jag är nöjd med korta också. Bara jag får lite kött på benen :)
För som det ser ut just nu är jag/vi inriktade på Elprocad men jag är lite osäker fortfarande.

Till alla som kommer skrika "frågan är redan ställd".
Jo till viss del tycker jag men jag hittade inte den sortens information som jag är ute efter så därför skapade jag en ny tråd :)
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av ojz0r »

Vi ritar i Elcad (av Aucotec) på jobbet och det fungerar bra. Dock har jag ingen koll på vad det kan kosta, har hört rykten att det är ganska dyrt (fast inte Elplan dyrt).

Jag tror nog att Elprocad är det bästa om man har prisramar att hålla sig inom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av TomasL »

Det hela beror ju på hur mycket man ritar, någon gång då och då, eller kontinuerligt, om det finns kompabilitetskrav med kunder osv.
Frågan är omöjlig att svara på, utan att veta mer.
H.O
Inlägg: 5707
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av H.O »

Jag kör EPLAN på jobbet - då och då. Det finns ett antal olika licenser beroende på vilka funktioner (enlinjeschema, fluid, 3D-panel osv) och hur många schemablad du behöver. Vi har två P8-licenser på jobbet och jag kan omöjligt tänka mig att vi betalat ens i närheten av de summorna du nämner (men då har vi inte de "största" licenserna).

Om du köper EPLAN, gå kurserna de erbjuder!
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av qx5 »

Det är väl skillnaden mellan fakturan till kunden och fakturan från mjukvaruleverantören som avgör .. :D
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av tompa74 »

Fast/easyel. Nämnt dessa förut vet jag, de som utvecklar det är ett mycket bra företag att ha att göra med.

http://www.pkdata.se/

/ Tompa
slo
Inlägg: 103
Blev medlem: 7 januari 2009, 10:57:35
Ort: Åbo, Finland
Kontakt:

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av slo »

Här på andra sidan pölen har jag stött på CADS av KymData http://www.cadsplanner.com/en
Till det som jag använt det, elplanering för hus har det fungerat bra. och verkar ha funktioner för industriell design och automation också.
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Schemaritningsprogram för elskåp och anläggningar

Inlägg av cobree »

Hej pcschematic ifrån Danmark gratis versionen kan du rita ganska mycket med annars billig
Skriv svar