Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

rogerk8 skrev:Alla som tycker vi borde bygga fler kärnkraftverk bara för kunna ordbehandla och surfa med multikärnade 64-bits processorer räcker upp en hand :D

MVH/Roger
En modern "multikärnade 64-bits processorer" drar mindre ström än en Pentium, och
kan med den kraften utföra mycket mer arbete.

Detta tillsammans med mycket energieffektivare skärmar, grafik, nätagg, lagring m.m.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av jihe »

Nog för att moderna processorer gör mer jobb på kortare tid, men mindre ström per tidsenhet tycker jag låter orimligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CP ... on_figures

Gamm-Pentium peakar i den där listan på 8 W, moderna Core i7 på 130 W. Sen kör väl de moderna i och för sig inte på fullgas hela tiden, men jag har ändå svårt att tro att de drar mindre än de gamla på tomgång.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

Haswell har ett ruskigt effektivt strömsparprogram och en laptop version drar mindre än 8W
vid normal användning. När jag skriver det här inlägget drar hela min dator 7,9W vilket är
med skärm, tangentbordsbelysning, wifi, trådlös mus och ~100 flikar i Firefox (de flesta är
väl mer eller mindre statiska men åtminstone Gmail, Facebook, Google+, Slack och mina fyra
Google docs flikar uppdaterar sig i bakgrunden och visar när jag fått nytt meddelande
även om jag är i andra flikar).

Och den springer åttor runt en Pentium...

Och om vi vill kan vi ju kolla på våra kära telefoner som drar mindre än en Pentium även i
fullt blås (som även de springer åttor runt en Pentium).
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av qx5 »

En kvalikativ jämförelse är antal instruktioner per förbrukad joule. Eventuellt får man dela upp det i heltalsberäkning och sekvenskontroll vs flyttal.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av grym »

fundera lite på energiförbrukningen i en smart mobil

om man skulle ta den senaste teknologin och gå ner i prestanda och till viss/stor del samtidigt gå ner i energi så kan man fundera på det
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Nerre »

Det dagens mobiler gör för att spara energi är ju att varierar klockfrekvensen efter behov.

På min mobil så är det oftast bara 2 kärnor som jobbar, de andra står som "disabled". På förra mobilen körde jag en app där jag kunde ställa max och min klockfrekvens vid olika situationer (inklusive överklockning). Men det senare kräver en kernel som har stöd för det (funkar normalt inte med standardkernel).

Android har en "CPU govenor" (tror jag den heter) som man kan ställa in på OnDemand, Perfomance och lite annat.
http://androidforums.com/xperia-mini-al ... ained.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket bra definition!

Intressant lista över effektförbrukningen hos olika processorer genom historien (wiki-länken ovan).

P1~10W
i7<150W

15 gånger mer effektförbrukning (peak) alltså.

Detta med peak och Pajn's numeriska värde är intressant.

Det enda sättet för en CPU att minska dess effektförlust är att dra ner på frekvensen.

Det är dock fullt möjligt att tänka sig att man har en dynamisk kontroll över en frekvensdelare likt en MUX plockar olika utgångssignaler hos en binärräknare.

Om vi leker med tanken att P1 gick på 5V och 100MHz och att en i7 går på 5/4V så kan en i7 gå på 400MHz med "samma slöa" transistorer för samma effektförlust.

Om antalet kärnor dessutom är 4 så kan den i princip processa 16 gånger fler instruktioner per sekund vid samma effektförlust.

Detta dock bara om "samma slöa" transistorer används.

Men iom att i7 kan gå med runt 4GHz kan man mycket grovt se det som att transistorerna dessutom är 10ggr snabbare.

Fast vi alla vet att strömförbrukningen inte är linjär med frekvensen så dessa 10 gånger sker på bekostnad av exponentiellt ökad strömförbrukning och därmed effektförlust.

Så jag ser det som att kvoten P(i7)/P(P1)~15 är vad som krävs för att komma upp i en netto 160ggr högre MIPS.

Å andra sidan är en 160 gånger högre MIPS inte att pinka på :)

Jag skulle dock tippa att breakeven ligger på runt 50 (och kanske 1GHz).

Kollade förresten upp kapaciteten hos ett Laptop batteri. Knappt 5Ah.

Säg att vi ändå matar datorn med 5V.

Enligt data för P1 och Pajn's iaktagelser så ligger effektförlusten på runt 10W.

Detta ger 2A i strömförbrukning.

5V/2Ah=2,5h.

Hur nära sanningen är jag?

MVH/Roger
PS
Det verkar alltså som om jag hade fel map kärnkraftverket ovan för mina egna kalkyler (mha av eran tacksamma data) säger mig att man faktiskt kan köra i7 nära maxfrekvens utan att gä över effektförbrukningen från P1-tiden. För 400MHz gäller bara för "samma slöa" transistorer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Man glömmer lätt en sak.

Hur många gånger upplever man egentligen att surfandet av idag går 50 gånger fortare?

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 augusti 2014, 02:02:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Bara för att vara lite jobbig...

Idag fick jag påpekandet från min nya W7-maskin att den inte hade stängts av på rätt sätt.

Gissa vem som hade stängt av den?

Just det, Windows! :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 september 2014, 14:30:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av TomasL »

Det var nog du som stängde av windows, gissar jag.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av säter »

Hos mig tjatar det om uppdateringar, trots att jag kryssat i att jag inte vill ha dessa.
Bäckman
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 oktober 2011, 10:56:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Bäckman »

Office 97 har jag lyckats installera på Windows 7 64-bit. Det har alla finesser jag behöver, och startar på en bråkdel av en sekund :) Till skillnad från modernare versioner som är sega som sirap.

Edit: Såg nu att tråden var en månad gammal, haha.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har också Office 97 fast på XP.

Mer än tillräckligt bra!

MVH/Roger
PS
Kul att veta att den även går att installera på W7 :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

25kB inklusive färg...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Mr Andersson »

> 25kB inklusive färg...

Menar du bilden? Det är väl inte så konstigt. Dels är det jpeg som har väldigt bra komprimeringsgrad, mot att den förstör information. Dels så är upplösningen väldigt låg. Om man skalar upp bilden till A4 ser man tydligt aliasing och komprimeringsartefakter.
Skriv svar