Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Inlägg av Spisblinkaren »

Delad från Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra? //blueint

Mycket intressant att läsa era diskussioner!

Såhär ser jag på saken (om jag får lov):

Det slösas med minne hela tiden.

Bilderna ska vara tagna med multimegapixel-kameror, rå audio ska nödvändigtvis ha 16-bitars upplösning, programmerare skiter i (om dom ens kan) kodeffektiv programmering.

Jag har en Nikon Coolpix nåt. När jag först fick den genererade den filer över 5MB. Jag använder nästan uteslutande kameran till att ladda upp bilder till olika trevliga forum som detta. Jag spelar även in videos av mina projekt ibland som ni kanske sett men dom genereras "naturligtvis" i HD-format per default.

Efter stor irritation över att det tog sån lång tid att ladda upp videorna till youtuben blev jag förbannad och lyckades ställa den i VGA-mod istället. Detta tror jag samtidigt resulterade i att de vanliga stillbilderna blev runt 130kB istället.

Och hur mycket har jag drabbats av denna extrema "råkomprimering", tror ni?

Jag ser bara nästan absurda tillämpningar då man verkligen har nytta av all denna hysteriska upplösning. Bifogar en svart-vit bild som inte är större än 33kB och dessutom hänger förstorad på min vägg (det är ok att censurera bort den).

Sen när det gäller audio kan jag meddela att när jag gjorde en laboration i skolan där man kunde ställa antalet bitars upplösning hos en audio-signal samt lyssna på den så räckte det faktiskt med ynka fem bitar för att det skulle låta okej. Detta betyder således att 8 bitar räcker mer än väl och då har vi reducerat audio-datan med hälften!

Slutligen (och nu ger jag mig in på hal is) så tror jag inte att folk kan programmera kodeffektivt längre. Detta av den enkla anledningen att dom helt enkelt inte behöver. Jag har t.ex en kollega på jobbet som öppet säger att han inte behöver bry sig för "det finns ju så mycket minne ändå" :D

Herregud, summera upp det där när flera led av klåfingriga programmerare håller på och lägg till en mängd väl tilltagna väntesnurror för att hårdvaran ska hinna reagera samt kanske även kompilatorer som helt enkelt inte är optimerade ur hastighetssynvinkel utan finns där mest för att lösa uppgiften.

Sen har jag också fått för mig att programmerare hämtar kod från internet. Ur min synvnkel är denna moduluppbyggda(?) kod aldrig optimerad för uppgiften utan det tillkommer en massa skräpkod/overhead. En fundering jag har är att dessa moduler innehåller en massa parametrar helt enkelt för att vara universiella men att samtliga dessa parametrar sällan används och att koden därför blir större än den behöver vara.

Allt detta måste alltså tuggas av våra stackars, men redan idag, fantastiska processorer!

Hur fel har jag?

MVH/Roger
PS
En skojig ide' jag har angående nödvändigheten av processorer med multipla kärnor (strömförbrukningen, har jag fått lära mig, är inte linjär utan kvadratisk map frekvensen) i mobila sammanhang är att bilderna kunde strömmas i svart-vit per default varvid man skulle kunna begära omskick om man vill ha den i färg. Snacka om att man är en bakåtsträvare :D

En annan sak, min nya dators CPU har hela fyra kärnor. Undrar hur länge vi måste vänta innan det finns hundra kärnor :D

Nej, det här är inveckling, inte utveckling!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 12 juli 2014, 06:05:20, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Rubrik
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av blueint »

Är bilden ett eget verk tagen med egen kamera på något sätt?

Kan hålla med om att det slösas mycket resurser för att många programmerare och inte minst de som bestämmer över dessa är ignoranta och tanklösa. En lösning finns dock i och med att den absoluta frekvenstakten för en processor numera är lägre än vad "moores lag" föreskriver. Ökad tillämpning av batteridriva tillämpningar gör att antal joule per utförd uppgift räknas hårdare. Framtida energikriser kan ställa till det för spelriggar som behöver 1 kW för att driva grafikkorten. Kort sagt när det dyker upp bastanta flaskhalsar så kommer det att sållas i kodkvalitet.

Tekniker som flerkärnor och inte minst trådad programmering samt logikkonfigurerad hårdvara kommer att kräva lite annat tänkande där det inte duger att fortsätta i invanda banor.

Smartphones skulle förövrigt bli avsevärt mer effektiva om man använda TN-skärm eller ens gråskala. Det torde spara 1/3 effekt för skärmen direkt. Rensa i alla ineffektiva och onödiga appar. Slimma kernel. Hålla nere antal chips som tillåts vara aktiva.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av ronnylov »

Eftersom du varken verkar behöva hög prestanda eller mycket minne så kanske du kan söka på begagnatmarknaden efter en dator som klarar Windows XP? Kör själv en Thinkpad X60 som laptop och prestandan räcker för det jag använder den till (även om jag primärt använder Linux på den). Tycker dock att jag får bättre prestanda med Linux än med Windows XP.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Henry »

Har haft XP sedan det släpptes men fick för ett knappt år sedan en del pengar över så jag skaffade en splitt ny dator då en Athlon 3600+, ett X800XT grafikkort och 2GB minne var extremt slätt med dagens krav, klarade tex knappt av 720p filmer. Blev ingen värstingdator men klarar tunga spel helt ok och 4k filmer utan problem i fullskärm men framförallt hade den nya grejer i sig och en massa bra lull lull som jag bara kunnat drömma om innan. Tänkte att det nu bara var att plugga i hårddisken i denna så skulle allt flyta på som vanligt.

Så fan heller.

Ingen blåskärm eller så pga en bra BIOS utan en förklaring på vad som skett. Det handlade om att det inte gick att hitta rätt drivrutin för hårddisken och jag fattade inget för det fanns det ju i XP. Visade sig efter internetletandes ha att göra med just XP då den försökte starta mha disk drivrutinen i XP som förstås inte var kompatibel med denna dator och byta till en som var kompatibel gick inte heller för rätt drivrutin var då inte kompatibel med XP.

Jag tänkte att detta är då en lika bra gång som någon att uppdatera även OS så jag köpte W8 för jag tänkte att så dåligt kan det ju inte vara som det nämnts, men jodå det var värre. Det blev hyfsat med en hög av tredjepart program men det är fel väg att gå tyckte jag och vissa grejer saknade sans och logik.

Så jag dumpade W8 och skaffade W7 istället och kopierade över hela XP hårddisken till en ny 1TB och W7 var väldigt likt XP och än mer med bara ett enda tredjeparts program istället för en hög så det är detta jag kör nu och är helnöjd och att en modern webläsare IE10 som fungerar utan problem från start klagar jag inte heller på.

90% av XP programmen fungerade inte på W7 ens i XP läge men jag har den andra datorn med en kopia på 320GB hårddisken i så jag kan köra dessa program där om det behövs men det är sällan.

-----

Det där med att mickla så att det ändå går att uppdatera XP är lite vanskligt har jag sett varningar på för dessa uppdateringar är inte riktade till konsumeter utan industrin så att säga så i värsta fall kan tex grejer skrivas över som inte skall.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Larsson90 »

PS
Vem fasen kom på det idiotiska tilltaget att bygga 64-bitarsmaskiner? Det är ju bara att titta på hur en adress ser ut så förstår man hur löjligt det är. Jag menar, hela sexton hexadecimala tecken för att beskriva en enda adress. Detta samtidigt som maskinerna går på runt 4GHz dvs nära 2 miljarder instruktioner per sekund!
Finns galet många scenarion.. Tex så fort man vill ha lite data i minne och inte läsa från disk (databaser, spel, bild- och video-redigering, kompilering)..
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Volvo245GLT »

Så länge PC:n orkar spela MP3 i stereo så är jag nöjd. :)

Helt galet vad det slösas med resurser idag.. Jag satt på en Pentium 200 (med MMX!) bra längre, ända till 2005 eller så. Har kört allt mellan Win 95 till XP på den maskinen under årens lopp, men i huvudsak NT 4.0 och därefter 2K. Började med 64 MB RAM och slutade med 256, som var max vad dess moderkort Asus TX97-LE klarade. Var dock bara de första 64 MB som cachades p.g.a. begränsningar i chipset.
Märkte tydligt hur webben blev tyngre och tyngre allt eftersom åren gick, och hur varje ny uppdatering till program och plugin bara sög mer och mer CPU tills det så klart blev helt ohållbart...
Bara en sån liten dum grej som att skrivbordet tonade över i svart-vitt på XP när man skulle stänga av tog nästan knäcken på processorn.

Om vi antog att det gick att utrusta den med mer minne: Undrar hur Win 8 skulle flyta? Gissar att det skulle ta minst fyra timmar bara att starta upp och sen skulle muspekaren flytta sig en cm var 10:e sekund eller så...
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Nerre »

Visst är det tyvärr så att utvecklarna blir fartblinda. De har ju oftast maskiner av nyaste modell med massor av minne.

På datorfronten idag märker jag det inte lika mycket som på mobilfronten. Appar blir större och större och drar mer och mer minne. På min mobil börjar det bli så illa att Android ofta måste stänga ner launchern (det motsvarar att Windowsd skulle stänga ner själva skrivbordet och start-menyn för att frigöra minne till programmen man kör). Och då är jag inte en sån som installerar nya appar hela tiden, tvärtom så är det uppdateringar av befintliga appar som har lett till detta.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av stoffe »

rogerk8 skrev:Mycket intressant att läsa era diskussioner!

Såhär ser jag på saken (om jag får lov):

Det slösas med minne hela tiden.

Bilderna ska vara tagna med multimegapixel-kameror, rå audio ska nödvändigtvis ha 16-bitars upplösning, programmerare skiter i (om dom ens kan) kodeffektiv programmering.

Jag har en Nikon Coolpix nåt. När jag först fick den genererade den filer över 5MB. Jag använder nästan uteslutande kameran till att ladda upp bilder till olika trevliga forum som detta. Jag spelar även in videos av mina projekt ibland som ni kanske sett men dom genereras "naturligtvis" i HD-format per default.

Efter stor irritation över att det tog sån lång tid att ladda upp videorna till youtuben blev jag förbannad och lyckades ställa den i VGA-mod istället. Detta tror jag samtidigt resulterade i att de vanliga stillbilderna blev runt 130kB istället.

Och hur mycket har jag drabbats av denna extrema "råkomprimering", tror ni?

Jag ser bara nästan absurda tillämpningar då man verkligen har nytta av all denna hysteriska upplösning. Bifogar en svart-vit bild som inte är större än 33kB och dessutom hänger förstorad på min vägg (det är ok att censurera bort den).
Nu är det så att vi inte kan bedöma hur din bild ser ut på din vägg men jag är helt övertygad om att den skulle se bättre ut om du inte kastat bort så mycket bildinformation redan innan den skrevs ut. Själv har jag en Nikon D600 som genererar filer på ca 40 MB per bild. Personligen resonerar jag så här att jag själv vill välja vilken information som ska kastas bort, du har ett exempel på en monokrom avdebayerad bild. Det är klart att den tar mindre plats i och med att det är just en färgkanal istället för tre som ska lagras i bildfilen. Anledningen till att ha höga bitdjup är att man får möjlighet att redigera materialet oavsett om det är ljud eller bilder vi pratar om. Att redigera en JPEG bild ger väldigt begränsade möjligheter. Jag passar på att lägga in en bild av eget material som ett exempel jag med, dock så går det inte att granska de optiska kvalitéerna eller bildkvalitén om man inte tittar på bilden i 1:1 pixelskala. För att göra det får du först klicka på denna länk.
http://www.astronet.se/view_image.php?i ... =3&filter=
Klicka sedan på bilden för att se den i 1:1 upplösning och skrolla runt.

Det hade varit helt omöjligt för mig att låta kameran kasta massor av information redan innan bilden ens får komma in i datorn, nåväl detta är inte en enstaka bild utan många delexponeringar med en total exponeringsbild på 6,5 timme.

Viss megapixelhysteri kan det förvisso vara, nåväl megapixlar är ett luddigt mått. Det är mycket bättre att prata om hur stora pixlarna är relativt optisk upplösningsförmåga eller sampling. Jag tror alla bilder inklusive alla kalibreringsbilder tar ca 9 gigabyte till bilden som jag nyligen länkat till. Hårddiskar är billigt idag, varför gnälla på det?

Jag har förstås fler exempel.
Här är ytterligare en bild av eget material där råmaterialet tar ca 8 GB och utan att fotografera i råformat så är helt omöjligt att få en bild utan artefakter och andra konstigheter i detta fall. Jag skulle tro att jag är helt ensam här på forumet att ta den här typen av bilder.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=3190

Om du inte ser någon skillnad på dina VGA filmer och HD filmer så kanske det är dags att skaffa nya glasögon och/eller en ny skärm? Ibland märker man inte försämringen som kan vara under lång tid. Jag bytte ut min sista tjockskräm för 2 år sedan, en Sony Trinitron mot en 1000 kr IPS skräm som jag kalibrerat mot lagom.nl och vilken helt otrolig skillnad i bildkvalité. Tjockskärmen gick till återvinningen omgående.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av sodjan »

Jag håller med roger8. Dagens miljöer är fantastiskt "hungriga" på resurser.

"På jobbet" har vi omkring 100 inloggade användare (som alltså faktiskt
loggar in via terminaler och kör sina applikationer *på* servern), ett femtital
processer som kommunicerar med produktionsutrustning. Diverse andra
kommunikationsrutiner. Övervakningsrutiner av det hela. Databasserver
med (just nu) 232 aktiva processer. Med normalnivån på omring 50-100
SQL operationer per sekund ligger CPU lasten på 2-4 %. Det hade en topp
precis nu med drygt 420 SQL operationer per sekund och ca 20% CPU, men
normalt ligger det och pendlar kring 1-3% CPU med enstaka toppar kring 10%.

Detta är en *single* CPU, *single* core 666 Mhz maskin med *4* GB minne.

Av dessa 4 GB minne är 1.75 just nu allokerat som disk cache och 0.5 GB till
databasen egen interna cache. Så ca 2.75 GB över till processer, användare
och för OS'et i sig självt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att stanna upp och reflektera var och hur man vill leva, gäller i högsta grad inom den elektroniska världen.
Jag ser ju flera trådar här på Ef där man vill tillbaka till basic, ja inte språket, utan man vill veta vad som händer mellan Ax och Limpa.
Fast egentligen börjar det tidigare och slutar senare.
Så därför har jag en ren telefon, Android 4.4 som inte är nerlusad, jag kör gärna ett Linux OS, och visst känns snabbheten påtagligt.
Tyvärr tror jag att detta slöseri, med Energi, Resurser går ut över våra liv.
Sans och Balans är vettigt säger Lasp
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av ronnylov »

Varför måste man ha smartphone överhuvudtaget?
Kör själv med en enkel hederlig 500-kronors mobil med riktiga knappar.
Batteritid på en månad och den funkar att ringa med. Behöver man mer?

Jag har inte känt något smartphone behov ännu. Ibland kanske man har blivit lite sugen men så testar man någon man lånar lite och inser nej, inget för mig. Min sambo säger att jag börjar bli gammal, vägrar anamma det nya. Men jag föredrar en enkel Linuxmiljö i datorn, funktionellt ska det va.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Nerre »

Jag har smartphone för att slippa springa till datorn hela tiden. Med smartphone kan jag (som är döv) äntligen kommunicera på samma villkor som alla andra ungefär.

För 10 år sen var jag låst till SMS om jag inte var hemma vid datorn och det är rätt mycket som är svårt att fixa via SMS. T.ex. om man vill kolla nån butiks öppettider (med telefon kan man ringa nummerupplysningen och få numret och så ringa till butiken och fråga). Det gick att boka biobiljetter via telefon, men inte SMS. Boka resor via telefon går utmärkt, via SMS går fortfarande inte.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av ronnylov »

Ja det är klart, måste ju vara perfekt med smartphone för textkommunikation om man har hörselnedsättning. Föredrar själv epost framför SMS men vill i så fall ha riktigt tangentbord och datorskärm. Datorn är ändå alltid nära till hands när jag är hemma eller på jobbet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Glenn »

Min privata telefon ser jag inte riktiugt som en telefon, det är en dator i fickan som råkar vara telefon samtidigt.

Förr gick jag ju omkring med både telefon och handdator, nu behöver jag bara telefon.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av blueint »

De stora problemen med smartphone i dagsläget är väl:
* Låst miljö som gör det omständigt förändra (boot-kernel-program signering)
* Kass batteritid
* Operativ och program som stjäl personlig information utan att man får byta systemprogram
* Onödigt dyr laddningsanslutning (kanske ändrat?)

En uppgradering av viktor passe:s telefon känns väldigt frestande.
Skriv svar