Linux - Win frågor

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Linux - Win frågor

Inlägg av tecno »

Ponera att man har en W7 alt W8 burk som man vill installera Linux på och har 'kravet' att kunna läsa/skriva från Linux på NTFS disk.

Hur går man till väga med valet av Linux dist som kan samsas med W7/8 och som utan strul fixar detta med att läsa/skriva på en windows NTFS disk.


Tips emottages
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av Nerre »

Det har inte direkt med linux-distribution att göra utan handlar i princip enbart om huruvida kerneln har stöd för NTFS.

Problemet är att eftersom MS håller stenhårt på specarna så måste allt linux-stöd för NTFS skrivas genom reverse engineering, och det är inte så svårt att lista ut att det inte är så himla lätt. Det är alltså inget som kan skyllas på linux-distributionerna, vad kan de göra när MS vägrar dela med sig av specarna?

http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS#Interoperability
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av xxargs »

Ubuntu brukar inte ha problem med R/W på NTFS - vart fall inte på Win7

knölet med NTFS och man bara kunde läsa denna i defaultläget är löst sedan flera år tillbaka och det enda man kan klaga på är att prestandan inte är i samma klass som 'native' filsystem (ext4 idag).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av Nerre »

Jo men det spelar som sagt var ingen roll om det är Ubuntu eller nån annan linux-distribution så länge det är en kernel nyare än 2.6.0.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Förstår inte problemet!
Jag kör nu på en Win7 maskin som är formaterad med NTFS och när jag botar upp på stickan (CD kort) så är det Fat32.
Men visst kan jag montera min 1Tb disk utan problem och hantera filerna på den!

Jag testar för att vara säker. ;-) Bootar
Och visst fungerade det!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av Nerre »

Då har du en kernel nyare än 2.6.0. helt enkelt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av tecno »

Detta problemet har en kompis till mig med följande meddelande:
Fel.pdf
Problemet är att jag tidigare använde Ubuntu 13.10 komprimerad på hårddisken och kunde utan problem läsa och skriva, så kommer en ny version 14.04 som jag kunde köra komprimerad men var då tvungen att skiva in ett rw i stället för ro vid uppstart. Sen tänkte jag att jag skulle installera den på hårddisken bredvid W8 och då dök det här problemet upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av frownlayer »

det gamla vanliga problemet. windows lämnar massa skräp efter sig om man inte bootar ner win på rätt sätt. eller om man inte avmonterar (mest usb-minnen med ntfs) sin disk innan man kopplar ur den.
det brukar kunna gå att forcera den till att tillkopplas, men har man då inte stängt av win på rätt sätt så kan man förlora data.

Jag satt och krånglade massvis med detta för något år sedan. tillslut löste jag alla mina problem på ett enkelt och smidigt sätt. jag kastade ut windows ur burken. installerade windows på en annan burk. och sedan hade jag ett OS per dator. för ett tag sedan slängde jag min windator då jag inte startat den sedan installationen. kör aldrig win. och om jag behöver köra win, så köra jag antingen wine eller virtualbox.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av stoffe »

Med paketet NTFS-3G så bör det inte vara några problem att skriva eller läsa NTFS-partitioner. Jag gör det själv med dualboot med Linux Mint och Windows 7 64-bitars.

Felmeddelandet du har visade i din PDF verkar bero på precis som det oxå står, att när din kompis försöker montera NTFS-partitionen under Linux så känner den av att Windows inte är korrekt avstängt, dvs att NTFS-partitionen inte blivit korrekt avmonterad innan den försöker återmonteras under Linux. Jag har själv aldrig fått det felmeddelandet.

Vad menar du med att köra "komprimerad" ? Disk-komprimering har jag inte stött på sedan Win95-tiden. Idag är hårddiskar billigt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av tecno »

On computers which can be dual-booted into Windows or Linux, Windows has to be fully shut down before booting into Linux, otherwise the NTFS file systems on internal disks may be left in an inconsistent state and changes made by Linux may be ignored by Windows.

So, Windows may not be left in hibernation when starting Linux, in order to avoid inconsistencies. Moreover, the fast restart feature available on recent Windows systems has to be disabled. This can be achieved by issuing as an Administrator the Windows command which disables both hibernation and fast restarting :

powercfg /h off

Ovan lösningen för min kompis, nu fungera det problemfritt med NTFS

Han tackar och bockar för informationen.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av xxargs »

Gäller väl i alla lägen om en OS är i sov eller hibernation och ett annan OS rotar på disken och man sedan går ur sov/hibernation igen för den första OS:t så vet inte OS om att det har rotats i filsystemet eftersom dess interna filtabeller i cache-minnen och andra platser inte uppdaterats eller läser in filsystemet igen och uppdaterar sig och det kan bli seriöst fel.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av tecno »

tidigare använde Ubuntu 13.10 komprimerad på hårddisken och kunde utan problem läsa och skriva
Så vad var det då att det fungerade klanderfritt enligt ovan men inte med 'modernare' Linux dist?
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av stoffe »

Det kanske saknades stöd för den funktionen, det här är "reverse enginering" så därför kanske det inte fanns med i den distributionen från oktober 2013.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av tecno »

? 13.10 fungerade, 14.xx fungerar inte!
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux - Win frågor

Inlägg av stoffe »

Jag tolkade det som att du inte kunde montera NTFS partitioner som inte varit avstängda korrekt med en nyare dist?

Om felet är att du överhuvudtaget inte kan montera NTFS partitioner, har du tittat på mitt tidigare inlägg om vilket paket man ska installera?
Skriv svar