Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av Zkronk »

Jag har hittills använt mig av Sketchup när jag ska rita saker att skriva ut, men nästan varje gång jag använder det blir jag irriterad på något. Ofta blir stl-modeller som man exporterar trasiga på diverse ställen (som förhoppningsvis går att laga i Netfabb), och när man ska ändra några mått på det man har ritat kan det vara ett rent elände om det är lite mer komplexa geometrier. Ibland har jag t.o.m. ritat om hela modellen från början bara för att det har gått snabbare och enklare än att försöka ändra på de felaktiga måtten.

Därför tog jag och laddade ner FreeCAD här om dagen och nötte igenom ett antal tutorials på YouTube som gjorde att jag kom igång. Jag har redan ritat och skrivit ut flera saker nu och börjar gilla det mer och mer :)

Det är dock andra gången jag laddar ner det, första gången orkade jag inte lära mig det.. Har även provat med studentversionen av Autodesk Inventor men det orkade jag heller aldrig sätta mig in i.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av piano_jonas »

FreeCAD här också. Det är fortfarande tämligen färskt, men varje version blir bättre och stabilare. Den modulära uppbyggnaden lovar gott för framtiden :bravo:

Fast jag har förvisso inte provat så mycket annat...

/jonas
slo
Inlägg: 103
Blev medlem: 7 januari 2009, 10:57:35
Ort: Åbo, Finland
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av slo »

Är så kass på design att jag använder mej av http://www.openscad.org/ så jag får skriva text istället för att rita förhand..
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av )ExecutoR( »

Har inte caddat alls förut men nu har polaren skaffat en 3D-skrivare, så då är man ju tvungen att rita lite bra prylar han kan testa skriva ut... 8)

Hittade TinkerCAD igår och det var väldigt smidigt att börja med, lite jobbigt att anpassa alla delar till varandra, nån typ av autocentrering skulle vara guld. Det kanske finns bara det att jag inte hittat det än, inte lagt mer än ett par timmar och än så länge verkar det riktigt smidigt. Någon som tittat på det och har några tankar innan jag lägger ännu mer tid i att lära mig det?

https://www.tinkercad.com/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av Meduza »

Jag har på senare tid börjat köra Fusion 360: http://fusion360.autodesk.com/
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av Kulla »

Jag med, efter jag har testat allt möjligt fusion känns som riktig grej både på användnings och licens sidan
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av )ExecutoR( »

Intressant. Ska kolla på det när jag känner att gratisvarianterna inte räcker till. Tack!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av Meduza »

Fusion 360 är gratis för studenter, privatpersoner och startup-företag :)

Som ett mellansteg mellan nivån du kör nu med TinkerCAD och Fusion 360 så finns ju också 123D Design: http://www.123dapp.com/design
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av Zkronk »

Jag har också bytt till Fusion 360 från SketchUp/FreeCAD för ungefär en månad sen och är riktigt nöjd.
Men jag har nog inte lärt mig speciellt stor andel av alla funktioner och finesser som finns, men jag har klarat av att rita de modeller som jag har haft behov av än så länge i alla fall :)

Framför allt assembly-delen är den som jag är väldigt färsk på, men har insett att den är otroligt hjälpsam när man ska konstruera saker bestående av flera delar.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av NULL »

Vad är Fusion 360?
Nån "nät"-version av Inventor eller...
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av olalofberg »

Kör med 3dsmax. För att det är det jag kan. Det funkar ok. Fritt för studenter numer.
(..det kanske inte räknas som ett regelrätt CAD-program ens)

Nackdelar: Det är en liten bit ifrån den själva ingenjörs-biten med ritningar, mått och solider.

Fördelar: Jag tycker det är snabbt (men det kanske bara är jag), och har mycket features. Bra på att rendera och animera coola grejer, men det har man ju inte så ofta till 3d-printing. Bra 2D-spline-funktioner.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av Kulla »

Zkronk skrev:Jag har också bytt till Fusion 360 från SketchUp/FreeCAD för ungefär en månad sen och är riktigt nöjd.
Men jag har nog inte lärt mig speciellt stor andel av alla funktioner och finesser som finns, men jag har klarat av att rita de modeller som jag har haft behov av än så länge i alla fall :)

Framför allt assembly-delen är den som jag är väldigt färsk på, men har insett att den är otroligt hjälpsam när man ska konstruera saker bestående av flera delar.
De har bra video på youtube hur man modelerar och ritar från sketch.
NULL skrev:Vad är Fusion 360?
Nån "nät"-version av Inventor eller...
En enklare version av Inventor
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vilket CAD-program använder ni vid 3D-skrivning?

Inlägg av NULL »

Ok, tack. :)
Skriv svar